Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-05-31, 06:11
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Varför skulle man någonsin vilja binda på ett sparkonto? Dvs om man inte har disciplin svårigheter och inte vill bränna dom

En anledning kan ju vara att jag får behålla mitt bostadsbidrag på 15.000/år
och även 1% mer i sparränta vilket i mitt fall motsvarar 10.000/år
Citera
2019-05-31, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
En anledning kan ju vara att jag får behålla mitt bostadsbidrag på 15.000/år
och även 1% mer i sparränta vilket i mitt fall motsvarar 10.000/år

Satsa på nå ränte fond istället så du kan ta ut och använda pengarna ifall det kommer en investerings möjlighet
Citera
2019-05-31, 19:14
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Satsa på nå ränte fond istället så du kan ta ut och använda pengarna ifall det kommer en investerings möjlighet

Hur handlar man sånt nu när KF "förmögenhetsbeskattas" ?
Vanlig depå? för KF och ISK har väl avgifter som redovisas till SKV?
Citera
2019-05-31, 20:13
Medlem
Citat:
Hur handlar man sånt nu när KF "förmögenhetsbeskattas" ?
Vanlig depå? för KF och ISK har väl avgifter som redovisas till SKV?

Yes, vanlig depå, då skattar du bara när du säljer
Citera
2019-05-31, 20:18
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Yes, vanlig depå, då skattar du bara när du säljer

Tack för tipset! Borde vara ett bättre alternativ än bundet sparkonto iaf under några år
Citera
2019-05-31, 20:30
Medlem
Citat:
Tack för tipset! Borde vara ett bättre alternativ än bundet sparkonto iaf under några år

Kan rekommendera korta ränte fonder nu när räntan är så låg, t.ex spiltan räntefond Sverige, dessutom så är den bättre placerad på en depå än isk pga sin låga risk, så det kommer förmodligen inte svida när du ska skatta
Citera
2019-05-31, 20:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Kan rekommendera korta ränte fonder nu när räntan är så låg, t.ex spiltan räntefond Sverige, dessutom så är den bättre placerad på en depå än isk pga sin låga risk, så det kommer förmodligen inte svida när du ska skatta

Faktiskt Spiltans korträntefond som jag hade i tankarna

Trodde inte att vanlig depå var ett bra alternativ längre, men upp till ca 3% är ok
Citera
2019-05-31, 21:03
Medlem
Citat:
Faktiskt Spiltans korträntefond som jag hade i tankarna

Trodde inte att vanlig depå var ett bra alternativ längre, men upp till ca 3% är ok

Vad menar du med 3%? Avkastning?

Eftersom skatten på isk är 1.5% schablon och skatten på depå är 30% på vinsten så är allt med förväntad avkastning under 4.5% bäst på depå och över 4.5% bäst på isk
Citera
2019-05-31, 21:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:

Eftersom skatten på isk är 1.5% schablon och skatten på depå är 30% på vinsten så är allt med förväntad avkastning under 4.5% bäst på depå och över 4.5% bäst på isk

Ok! Satt precis och läste om aktuell statslåneränta mm, och 3% var ingen uppdat länk.

Tack!
Citera
2019-05-31, 22:30
Medlem
Citat:

Kan du förklara lite mer? Om jag fattat rätt så med en ISK får man en årlig schablonintäkt på 1,5% som man betalar 30% skatt på, men en vanlig depå betalar man 30% på realiserad vinst. Hur kan då brytpunkten vara 4,5%?

För övrigt vill TS slippa årlig kapitalinkomst. Känns som att ISK då är en dålig idé.
Citera
2019-05-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Kan du förklara lite mer? Om jag fattat rätt så med en ISK får man en årlig schablonintäkt på 1,5% som man betalar 30% skatt på, men en vanlig depå betalar man 30% på realiserad vinst. Hur kan då brytpunkten vara 4,5%?

För övrigt vill TS slippa årlig kapitalinkomst. Känns som att ISK då är en dålig idé.

Du har rätt, blande ihop intäkten med skatten, så brytpunkten ligger på 1.5% istället.

Precis, just därför jag rekommenderade depå
Senast redigerad av Guhrra 2019-05-31 kl. 23:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in