• 2
  • 3
2019-05-26, 09:56
Medlem
TraXzmans avatar
Jag slänger inte mat ... det händer men anser att det är slöseri. Andra hushåll förstår jag mig inte på men antar att det måste vara mat som inte går att frysa och att man köper på sig för mycket eller så har man en tendens att köpa mat som man inte gillar
Citera
2019-05-28, 13:32
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag måste nämna en sak som anknyter till hushållssopor:

Det var en debil driftingenjör som skadade en ångturbin vid uppstarten vid Linköpings återvinnings-kraftverk. Han lät skovlarna skadas av vattendroppar för ett missgrepp. Siemens har nog ingen lust att stå för idioters misstag.

Det är vad jag hört i alla fall. Det är nämligen på det viset att en ångturbin bara må matas med torr ånga.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-05-28 kl. 13:37.
Citera
2022-02-04, 17:35
Medlem
E-sparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Fyller en sån där grön soptunna på 14 dagar. Har ej kompost.

Slänger nog alldeles för mycket mat.

Och en och annan blöja
Vad tror du askan hamnar från värmekraft ugnen?
Citera
2022-02-05, 10:53
Bannlyst
Jag slänger oerhörda mängder, där jag blandar plast och biologiskt avfall.

I en stor tunna vi brukar tända på kvällstid.

Det är skönt efter arbetsdagen med lite värme.
Citera
2022-02-05, 11:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Regelbundet på nyhetsrapporteringar hör man saker i stil med "varje person slänger 5 kg sopor om dagen" eller "20% av maten vi handlar slängs". Det leder oss till dagens frågeställning:

Hur mycket kökssopor slänger ni?
Vad består dessa i?
Vad är eran inställning till sopor? Tex vill ni slänga/spara så mycke/lite som möjligt?
Vad för slags "sopor" omdefinierar ni till "icke-sopor" och sparar?
Vad använder ni dessa "icke-sopor" till?

Det blir mycket tyvärr men källsorterar så har ett sånt här kärl ifrån Ikea för biologiskt avfall med trycklock https://www.ikea.com/se/sv/p/brogrun...stal-70433364/

Konserver, och hårda plastförpackkningar källsorterar jag ochså, bara skölja ur
mjukplast sorterar jag inte

Har ingen inställning till hur mycket jag slänger, jag måste inhandla sånt som har en sådan förpackning

Jag slänger allt dvs jag använder inte mina mat-sopor (matforumet) i retur till nån ihopskruvad uppfinnning, reservdel om det var frågan, använder annat i retur istället. Fast man ev kangöra gardinstänger av ölkapsyler eller annat
Citera
2022-02-05, 21:40
Medlem
Hur mycket som helst, aldrig förstått mig på människor som ser prestige i att slänga så lite sopor som möjligt.
Citera
2022-02-05, 23:40
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det blir mycket förpackningar, men väldigt lite matavfall. Jag slänger en liten brun påse mat var tredje dag, men en plastpåse full av plast, en med papper per vecka.
Citera
2022-02-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Regelbundet på nyhetsrapporteringar hör man saker i stil med "varje person slänger 5 kg sopor om dagen" eller "20% av maten vi handlar slängs". Det leder oss till dagens frågeställning:

Hur mycket kökssopor slänger ni?
Vad består dessa i?
Vad är eran inställning till sopor? Tex vill ni slänga/spara så mycke/lite som möjligt?
Vad för slags "sopor" omdefinierar ni till "icke-sopor" och sparar?
Vad använder ni dessa "icke-sopor" till?
Jag har inte längre sopor sedan ca 12 år
Jag källsorterar allt
Fast 1 soppåse kuvert blir det på en månad
Vi fyller en grön normal soptunna med kompost på 1 månad
Allt annat källsortera
Ca 1 gång i månaden åker vi till den lokala gröna container stället eller stora återvinningen
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in