2019-05-24, 08:50
Medlem
Soterns avatar
I TV 4 sa man att om man förtidsröstat kan man ångra sig på söndag genom att rösta på nytt. Men hur går det till? Röstkortet har man ju inte längre, men hur ska de ogiltiga den röst man la dit först? Den är ju inte kopplad till röstkortet utan är anonym?
Citera
2019-05-24, 08:54
Medlem
RiverStyxs avatar
https://fragor.val.se/org/valmyndigh...idsrosta-4xai/
Citera
2019-05-24, 09:06
Medlem
Turist i tidens avatar
Ta med dig en giltig legitimation så löser det sig
Citera
2019-05-24, 09:16
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Ta med dig en giltig legitimation så löser det sig

Det var bara en hypotetisk fråga. Men vad händer med den gamla rösten? Hur ska de kunna ogiltigförklara den när de inte vet vad jag röstade på?
Citera
2019-05-24, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det var bara en hypotetisk fråga. Men vad händer med den gamla rösten? Hur ska de kunna ogiltigförklara den när de inte vet vad jag röstade på?

Läs på länken i inlägg #2. Det fungerar precis som vid våra val till riksdag/landsting/kommun.
Citera
2019-05-24, 09:54
Medlem
Citat:

Din förtidsröst ligger väl tillsammans med ditt röstkort i vallokalen.

Visa leg så plockas förtidsrösten fram om den hunnit fram till lokalen.
Annars plockas den bort när lokalen stänger om man ser i röstlängden att du röstat under dagen.

På valdagen när vallokalen stänger så placeras förtidsrösterna tillsammans med rösterna från valdagen.

Även om du inte vill byta röst så kan du gå dit och testa systemet genom att visa leg och be dem ta fram din röst.
Senast redigerad av T|N|X 2019-05-24 kl. 10:05.
Citera
2019-05-24, 11:41
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Dom makulerar kuvertet med din förtidsröst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in