https://www.gd.se/artikel/gavle-kommun/kvinnans-vapenviftande-lockade-till-sig-polisen-nu-atalas-valbopar-for-innehav-av-mer-an-ett-kilo-kn ark-blev-bara-javligt-fel-allting
"Det var i mitten av april som polisen slog till mot lägenheten i Valbo. Larm hade kommit in om att en kvinna fanns i bostaden och viftade med en pistol.
– Det var en lite större *insats där vi har varit i en lägenhet efter att ha fått reda på att det skulle finnas vapen där inne. Det visar sig stämma, sade Torsten Hemlin, befäl vid polisens regionledningscentral, dagen efter gripandet.
Det vapen som hittades var dock inte så skarpt som först befarats.
– Det visade sig vara en replika, men jag beslutade ändå att förverka den, har kammaråklagare Peter Olofsson tidigare sagt till tidningen.
Men efter att ordningsmakten gripit kvinnan och även mannen som bor i lägenheten gjordes andra, långt mer kriminella fynd – 775,4 gram cannabis och 665,6 gram amfetamin.
Hur knarket hade hamnat i lägenheten var ett frågetecken som var lättare sagt än gjort att räta ut. Kvinnan, som hade befunnit sig på sjukhus sade att paret hade rastat hunden medan pojkvännen slog några golfbollar utanför byggnaden. Hunden hade då hittat en svart väska med där drogerna låg.
Enligt kvinnan var tanken att lämna in väskan med innehåll till polisen, men så blev det inte. Detta var något hon uttryckte ånger över när hon senare satt i förhör med tunga anklagelser hängande över sig.
– Det var ett jävla dumt misstag alltihop. Det blev bara jävligt fel allting. Men ja, nu är det som det är.
Mannen hade dock en helt annan förklaring. Enligt uppgifterna i första förhöret i samband med att han greps, hette det att han hittat väskan i ett skogsparti i Valbo. Han erkände då också att i stort sett all narkotika var hans.
Han förklarade att han hade varit ute och gått i skogen och då hittat "en massa knark och en pistol". Till polisen sade han också att han upplevde det som att han hade hittat en "skatt" och tog med sig alltsamman hem till lägenheten.
Två dagar senare satt han i en stol i arresten i Sandviken och förnekade brott. Han vill då inte kommentera de tidigare uppgifterna som han hade lämnat.
Pistolen som kvinnan hade viftat med visade sig vara en replika och därmed laglig.
Cirka två och en halv vecka senare satt han i en stol i polishuset i Gävle. Han hade då bett om ett förhör.
– Jag ville väl erkänna brott, inleder han förhöret med.
Då dök en ny historia upp. Dagen innan polisen kom hade en "polare" gjort samma sak. Denne hade dock ett annat ärende än polisen.
– Han bad mig hålla grejerna åt honom i en vecka. Knappt ett halvkilo tjack och som betalning skulle jag få lite hasch av honom. Så ja, mer än så är det inte.
Mannen förklarade sedan att han skulle få allt det hasch som polisen beslagtog, det vill säga 775,4 gram.
När polisen frågade vem hans polare var blev det tyst.
– Det kan jag tyvärr inte säga. Det är som att skriva under min egen dödsdom.
Nu har duon åtalats för grovt narkotikabrott genom innehav av nästan ett och ett halvt kilo knark."