2019-05-23, 17:09
Medlem
Thomas Gylling (känd från tvprogrammet Mosquito) är arg för att hans nationaldagsfirande Mosquito beach party vid Smedsuddsbadet på Kungsholmen ställts in.

Stadsdelsförvaltningen och polisen menar att festen innebär en säkerhetsrisk och evenemanget har blivit för stort för området vid Smedsuddsbadet.
– Det har blivit ett riskevenemang med kaoslika förhållanden.

I en märklig youtube-video lanserar han till och med en konspirationsteori, att stadsdelsförvaltningen och polisen inte vill ha "vissa typer" av barnfamiljer.
https://www.youtube.com/watch?v=9NFvuECJ8OU

DN:s artikel:
Citat:
– Det känns förstås väldigt bekymmersamt. Det pratas i dag mycket om polarisering, gentrifiering, segregering… Allt detta motverkar vi genom att fira nationaldagen tillsammans, ung som gammal, varifrån i staden man än kommer ifrån, säger han.
//
Thomas Gylling hävdar även att den representant för polisen som närvarade under mötet i mars uttalade sig negativt om människorna som besöker Mosquito beach party.

– Polisens representant ifrågasatte varför det viftades med andra flaggor än den svenska och sa att det inte var några vanliga familjer med picknickkorgar som kom på besök. Vi blev alla smått chockerade, säger Thomas Gylling.
https://www.dn.se/kultur-noje/thomas-gyllings-nationaldagsfest-stalls-in-en-sakerhetsrisk/

Har Gylling rätt i ett detta är ett försök att stoppa mångkulturella nationaldagsfirandet med viftande av utländska flaggor eller försöker han spela ett politiskt spel med rasistkortet för att få igenom hans partyplaner?
Senast redigerad av genuspedagogen 2019-05-23 kl. 17:12.
Citera
2019-05-23, 17:25
Medlem
Europes avatar
Förvisso är det allmänt känt att många av etablissemangets mångkultursivrare inte gillar att ha mångkultur nära in på sig där de bor och därför betalar några miljoner extra när de skaffa bostad för att slippa det. I det avseendet skulle det kunna finnas en "konspiration" från maktens och etablissemangets sida att slippa mångkultur där de själva bor, men det är lite löjligt att i så fall angripa myndighetsrepresentanter som bara utför maktens vilja. Skjut inte budbäraren.

Dock brukar inte mångkultursivrarna vara lika negativa till enstaka event, samt så vitt jag kan bedöma från när jag senast var vid Smedsuddsbadet, så fanns det rätt stor representation av "mångkulturen" och folk från andra delar av Stockholm, utan att det för den skull har lett till åtgärder från myndigheternas sida, vilket rimligtvis talar emot Gyllings konspirationsteori. Sannolikt är skälet exakt det polisen anger, d.v.s. att man uppfattar det som en säkerhetsrisk om badets normala besökare, som i rätt stor utsträckning utgörs av grupper av ungdomar från bl.a. förorten, skulle mångfaldigas under en dag. Det där med grupper av ungdomar är också sannolikt vad det handlar om, inte att det skulle handla om "fel" sorts barnfamiljer, vilket Gylling förefaller lite ohederligt påskina (eller åtminstone får jag intrycket av att han försöker påskina det, för han säger väl inte det uttryckligen i artikel, medan jag inte såg på youtubeklippet).

Edit: Jag menar, vad fasiken menar han med "tonårsfamiljer"? Familjer enbart bestående av tonåringar? Om ni tänker tillbaka på alla ungdomar ni har sett vi badstränder, hur stor andel var där med sina föräldrar och hur stor andel var där med sitt kompisgäng? Jag är knappast den enda som senast i tonåren slutade gå till stranden (eller till andra nöjen) med min mamma, utan istället endast hängde med jämnåriga vänner.

Edit2: För att sammanfatta, så verkar han mycket riktigt ohederligt dra fram rasistkortet så fort han inte fick igenom sin vilja.
Senast redigerad av Europe 2019-05-23 kl. 17:38. Anledning: Edit
Citera
2019-05-23, 18:34
Medlem
sajebiss avatar
Nu har det väl vad jag vet i alla fall varit rätt lugnt på hans tillställningar men jag kan förstå polisens oro. Något bråk där och polisen måste in och rensa skulle ju kunna bli en rätt festlig tillställning.
Citera
2019-05-23, 18:35
Medlem
Var bor denna Thomas Gylling själv, så vi kan bedöma att han inte själv är rasist?

Såg honom med son på en pizzeria nära Odenplan för några år sedan, så jag gissar på innerstaden. Varför bor han inte i Rinkeby eller Alby, om han nu älskar mångkultur?

Edit: haha! Jag kollade upp honom, och han bor i villa i Danderyd! Sveriges riemansgetto! Ja, där finns ju mycket mångkultur, eller nä.... ingen.... alls.

Citat:

medelinkomsten är 990 619 kr per år.

Senast redigerad av Odiskadmugg 2019-05-23 kl. 18:45.
Citera
2019-05-23, 18:55
Medlem
LeifMohammeds avatar
Polisen kanske är rädd för ett knark krig? Med tanke på alla langare, inte bara locals, som skulle få för sig att besöka jippot. Finns nog en hel del kunder på den tillställningen är min gissning.
Citera
2019-05-23, 19:54
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifMohammed
Polisen kanske är rädd för ett knark krig? Med tanke på alla langare, inte bara locals, som skulle få för sig att besöka jippot. Finns nog en hel del kunder på den tillställningen är min gissning.

De är nog oroliga för sådant, men säkert även oroliga generellt för stök när många grupper av unga män samlas på en och samma plats, med fylla, höga testosteronhalter och tonåringars begränsade konsekvensanalys.
Citera
2019-05-23, 20:25
Medlem
Det låter väl ganska trist ur ett svenskt perspektiv att fira den svenska nationaldagen genom att vifta med andra flaggor än den svenska.
Citera
2019-05-23, 21:25
Medlem
snabbmats avatar
Mosquitofesten har visserligen visat sig vara en hyfsat trevlig tillställning som återkommer varje år. Som nationaldagsfirande betraktat är det däremot närmast ett hån. Visserligen viftas det med svenska flaggan, men inte utan att det skall viftas med flaggorna från varenda sketen bananrepublik i Karibien utan minsta historisk koppling till Sverige.
Citera
2019-05-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Var bor denna Thomas Gylling själv, så vi kan bedöma att han inte själv är rasist?

Såg honom med son på en pizzeria nära Odenplan för några år sedan, så jag gissar på innerstaden. Varför bor han inte i Rinkeby eller Alby, om han nu älskar mångkultur?

Edit: haha! Jag kollade upp honom, och han bor i villa i Danderyd! Sveriges riemansgetto! Ja, där finns ju mycket mångkultur, eller nä.... ingen.... alls.
Jag gissar att han bor på söder.
Såg honom cykla nere vid slussen för ett antal år sedan.
Citera
2019-05-23, 21:33
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO
Jag gissar att han bor på söder.
Såg honom cykla nere vid slussen för ett antal år sedan.

Läs tråden!!
Citera
2019-05-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Läs tråden!!
Oklart vad du menar?

Förtydliga tack.
Citera
2019-05-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genuspedagogen
Thomas Gylling (känd från tvprogrammet Mosquito) är arg för att hans nationaldagsfirande Mosquito beach party vid Smedsuddsbadet på Kungsholmen ställts in.

Stadsdelsförvaltningen och polisen menar att festen innebär en säkerhetsrisk och evenemanget har blivit för stort för området vid Smedsuddsbadet.
– Det har blivit ett riskevenemang med kaoslika förhållanden.

I en märklig youtube-video lanserar han till och med en konspirationsteori, att stadsdelsförvaltningen och polisen inte vill ha "vissa typer" av barnfamiljer.
https://www.youtube.com/watch?v=9NFvuECJ8OU

DN:s artikel:

https://www.dn.se/kultur-noje/thomas-gyllings-nationaldagsfest-stalls-in-en-sakerhetsrisk/

Har Gylling rätt i ett detta är ett försök att stoppa mångkulturella nationaldagsfirandet med viftande av utländska flaggor eller försöker han spela ett politiskt spel med rasistkortet för att få igenom hans partyplaner?

Reinfeldt och Schyffert bor ju i faggorna kan kanske bero på det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in