Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2019-05-23, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Ni som äter olika mat vid varje måltid, kan ni förklara det för mig?
Hur har ni tid?
Hur orkar ni komma på olika maträtter?
Hur kan ni tycka det är gott att äta olika mat?
Hur är ni med mat?
Hur många olika måltider och dagar i rad har ni lyckats variera maträtter innan ni måste återanvända en maträtt?
Hur ser ert liv ut i övrigt, ni som har tid att stå och koka sås i ett dygn i streck, eller torka egen rättika i ugnen i 3 dygn på 20 grader?
Gör ni något annat än att ordna mat?
Hur blev era liv på det sättet?

Varför skulle man inte ha tid? Finns gott om maträtter som tar max en halvtimme att tillaga. Så att skylla på tidsbrist låter bara dumt. Det är inte allt som tar flera dagar att tillaga, och även om det skulle ta tid att tillaga något, så behöver man sällan stå vid spisen varenda sekund. Så man har möjlighet att göra annat under tiden. Och du har väl tid att laga samma mat som du har ätit varje dag sedan 1976? Så varför skulle du inte ha tid att laga annan mat?

Det är lätt att komma på olika maträtter. Bland annat för att man gillar olika sorters mat, och gärna varierar. Köper man exempelvis köttfärs eller kyckling, så kan man lätt komma på minst 10 olika sorters maträtter baserat på köttfärs eller vad man nu har. Vill man pröva något nytt, så går det snabbt att söka på recept.

Hur jag kan tycka att det är gott att äta olika maträtter? Jag undrar snarare hur man kan tycka att det är gott att äta samma maträtt varenda dag i åratal. Jag skulle aldrig klara av det. Jag kan möjligen äta samma maträtt några dagar i rad, om jag exempelvis äter matlåda eller rester dagen därpå. Men jag skulle aldrig klara av att äta samma mat varenda dag under en längre period.

Ja, jag hinner med annat än att bara laga mat.

Själv är jag nyfiken hur ditt liv har blivit som det är, eftersom du äter samma mat varenda dag. Och hur du kan tycka att det är gott utan att någonsin tröttna.
Citera
2019-05-23, 23:48
Medlem
Sababas avatar
Personligen skulle jag kunna äta denna måltid varje dag. Lunch och kvällsmat. Finns det några tydliga indikationer på att jag skulle få bristsjukdomar?

Köttbullar med potatismos och brunsås. Serveras med lingonsylt, saltgurka och grönsaker (ofta i form av konserverade ärter och morötter).
Citera
2019-05-24, 02:10
Medlem
sluskjohans avatar
Blir du inte sugen på olika saker? Ibland blir jag sugen på potatis, krämig pasta, pizza, tacos, ris osv. Har dock haft perioder när jag kan äta samma mat i en vecka eller 10vdagar, det är jasmin ris, kycklingfilé och chilisås. Blir aldrig missnöjd med det.
Citera
2019-05-24, 07:46
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Personligen skulle jag kunna äta denna måltid varje dag. Lunch och kvällsmat. Finns det några tydliga indikationer på att jag skulle få bristsjukdomar?

Köttbullar med potatismos och brunsås. Serveras med lingonsylt, saltgurka och grönsaker (ofta i form av konserverade ärter och morötter).
Förmodligen inga problem ur näringssynpunkt, speciellt om det är ganska mycket av grönsakerna. Har för mig att Träningslära någon gång svarade på en fråga om man skulle välja ett enda livsmedel som skulle täcka behoven så länge som möjligt valde de - inte som jag trodde ägg - utan potatis. Med kött, bär och grönsaker på det lär du kunna bara köra.
Citera
Allaballawallas avatar

Moderatormeddelande

Postat av Allaballawalla 2019-05-24, 11:25
Moderator
Detta är inte en tråd om autism eller hur autism ska definieras.
Håll er till topic eller låt bli att posta.
Kriga och skryta och försöka överglänsa varandra med era autistiska erfarenheter får ni göra i PM.

/Mod
2019-05-24, 16:55
Medlem
Ebetyls avatar
Redan smakat på allt som matbutiker har tusen gånger om så det är ingen vits för mig att handla mat därifrån igen.
Citera
2019-05-24, 17:02
Medlem
TraXzmans avatar
Frågan är vad man ska ställa sig istället ... vem kan jag lejja - vilket betyder vem kan jag anlita.

Om man jobbar och sliter med annat så hinner man helt enkelt inte laga mat i den utsträckning man vill gärna .. Detta innebär ju isig att man tjänar pengar för den övriga tiden man inte tar sig tid eller har tid eller orkar att laga mat

Hur löser vi detta ?

Ja man får helt enkelt bekanta sig eller har redan goda vänner med dom som har tid ... tex nån sjukpensionär, arbetslös, vanlig pensionär, eller nån som har tid som kan laga mat på ett bra sätt.... efter recept. Sen köper du personligen in varorna som krävas för receptet eller låter hon göra det eller han och sen får de tillaga det... Ge dom en avlöning för att dom gör det eller splitta måltiden i 2 ... inte svårare än så TS

Och det är så jag gör
Citera
2019-05-26, 08:51
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Varför skulle man inte orka med matlåda? Ska man exempelvis koka makaroner och steka lite köttbullar, så tar det inte extra lång tid att koka lite extra pasta och steka några fler köttbullar? Tar typ lika lång tid. Köper man sedan exempelvis en förpackning på 500 g köttfärs, inte tar det extra lång tid att laga 4 portioner köttfärssås på det? Det är lika bra att göra så, istället för att dela upp köttfärsen i 4 delar, frysa in 3 delar och använda den fjärde delen till en portion.

Jag har redan förklarat varför, har ingen lust att förklara en gång till. Sammanfattat: tar tid, energi, disk, ta med sig saker till jobb och kräver planering bland flera.
Citera
2019-05-26, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Jag har redan förklarat varför, har ingen lust att förklara en gång till. Sammanfattat: tar tid, energi, disk, ta med sig saker till jobb och kräver planering bland flera.

Fast det där ovanstående skrev du inte riktigt tidigare. Då klagade du i princip bara på att matlåda tar tid, och att du hellre köper lunch ute.

Men du lagar väl mat hemma ibland? Då behöver det inte ta längre tid att laga exempelvis 2 eller 4 portioner istället för en portion, så att man kan få en eller flera matlådor. Kräver inte direkt extra planering heller, om det är så att man ändå ska laga mat hemma. Osv. Känns mest som dåliga bortförklaringar också. Extra disk och man får ta med sig matlåda till/från jobbet, visst. Men så jobbigt eller tidskrävande är det inte.

Jag kommer dock fortsätta med matlådor. Bland annat för att jag bara har en halvtimmes lunch, och inte tycker att det är värt att gå ner lite i arbetstid för att istället ta en timmes lunch och äta ute.
Citera
2019-05-26, 20:54
Medlem
TraXzmans avatar
Tror mest dom som beklagar sig över att det är bökigt och tar tid att göra mat är sådana som inte är intresserad av matlagning, smaker osv och tror allt tar sån tid.

Tror dom inte ens vet att det finns appar i telefonen som har massor med recept med varorna .. bara kliva in en butik öppna appen för rätten sen bara handla ingredienserna. På 20-30-40 minuter har man gjort en måltid för minst 4 med tusen tals olika recept som tar samma tid. Tror heller dom inte kan hantera en kniv med att skära, skiva, hacka, strimla rätt osv

Annars är väl Tinas Matkasse inte helt fel för dom
Senast redigerad av TraXzman 2019-05-26 kl. 20:57.
Citera
2019-05-26, 21:07
Medlem
HarryScheinens avatar
Har .ono. avslöjat vilken måltid han lagat och ätit dagligen sen 1976? Eller är allt bara ett Carl-Einar Häcknerskt bondtrolleri?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in