Citat:
Ursprungligen postat av
Luftgevar
Hej!
Jag äger en skogsfastighet som är värd ca 4 miljoner och jag undrar om bankerna gärna går med på att belåna denna tillgång?
Tror ni jag skulle kunna belåna ca 70% och få 2,8 miljoner? Tanken är att helt enkelt investera pengarna i globala indexfonder. Hur lång amorteringstid brukar man få på dessa lån och vilken ränta är möjlig tror ni?
Jag kommer inte sälja skogen så det är inget alternativ, jag undrar bara om man kan få någonting ut av värdet som står inlåst i skogen?
Tack på förhand!
Ja, det bör gå bra. En stor del i bedömning är dock din egna ekonomi, och hur den ser ut vet bara du.
Din ränta beror även den till stor del på hur din privatekonomi ser ut, vilket belångsgrad ni hamnar på o.s.v. Över 2 % ska du inte acceptera, oavsett om det är rörligt eller bundet i upp till fem år. Neråt 1,2 - 1,3 % ska du sikta mot tycker jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
OHSCHNAP
Du bör inte ha några problem med att långa pengarna. Om banken är inkompetens så be att få tala med någon lantbruksansvarig från ett större kontor. Antar att du ärvt fastigheten och att skog+fastighet ägs av ett bolag? Tänk på att lån som du tar på fastigheten för att köpa aktier/lån försvinner från balansräkningen för att de inte är rörelserelaterade tillgångar. Alltså kan du ev. få kapitalunderskott och negativ räntefördelning i bolaget. Tycker du åtminstone ska dubbelkolla det innan du tar lånet. Men bör inte vara några problem för dig. Räntan och amorteringstiden beror framför allt på din egen ekonomiska situation men är inte så olik från vanliga bostadslån. Dock lite bättre eftersom skogsfastigheten ägs i investeringssyfte.
Det är väldigt, väldigt ovanligt att privatpersoner äger skog i bolagsform. Man får inte förvärvstillstånd i bolagsform, i normalfallet.