2019-05-21, 19:16
Medlem
Hej!
Funderar på att utbilda mig till fritidspedagog, och är nu lite nyfiken på vilken lön ni som är det har.
Så vad har ni för erfarenhet samt lön?

Om det finns någon här som är fritidspedagog får ni gärna berätta om hur utbildningen var och hur yrket är!
Citera
2019-05-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosapandans
Hej!
Funderar på att utbilda mig till fritidspedagog, och är nu lite nyfiken på vilken lön ni som är det har.
Så vad har ni för erfarenhet samt lön?

Om det finns någon här som är fritidspedagog får ni gärna berätta om hur utbildningen var och hur yrket är!

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/aktuella-regelandringar/lagandring-2019-07-01-krav-pa-legitimation-i-fritidshemmet

Från 1 juli måste fritidshemmen ha en fritidspedagog med lärarlegitimation som ansvarig. Det är en stor brist på fritidspedagoger vilket gör att löneläget är gott nu (iaf i storstadsområden).
Citera
2019-05-21, 21:14
Medlem
Jannebigplays avatar
För två, tre år sedan var ingångslönen runt 30 000:- som fritidspedagog. Kan kanske vara lite högre nu plus att de ska införa legitimationskrav nu dessutom. Verkar däremot vara ganska hård arbetsbelastning då de mer eller mindre används som resurser under skoltid (kanske inte för jobbigt) men sen förväntas leda någon form av pedagogisk aktivitet på eftermiddagen utan att ha haft ordentlig planeringstid och ofta är det väldigt få vuxna på många barn.
Citera
2019-05-21, 22:06
Medlem
Om du är social och är bra med barn samt gillar att stå och hänga hela dagarna så är det perfekt
Citera
2019-05-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
För två, tre år sedan var ingångslönen runt 30 000:- som fritidspedagog. Kan kanske vara lite högre nu plus att de ska införa legitimationskrav nu dessutom. Verkar däremot vara ganska hård arbetsbelastning då de mer eller mindre används som resurser under skoltid (kanske inte för jobbigt) men sen förväntas leda någon form av pedagogisk aktivitet på eftermiddagen utan att ha haft ordentlig planeringstid och ofta är det väldigt få vuxna på många barn.

Förstår inte varför vissa medger att lönen ligger runt 30.000?
När jag går in på Lönestatistik så hittar jag bara att det står 23.000, blir förvirrad.
Citera
2019-05-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosapandans
Förstår inte varför vissa medger att lönen ligger runt 30.000?
När jag går in på Lönestatistik så hittar jag bara att det står 23.000, blir förvirrad.

I Stockholm tjänar leg. lärare i fritidshem över 30.000.
Citera
2019-05-25, 22:49
Medlem
Synd att man inte bor i Stockholm då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här