Citat:
för själva styrsystemet så behövs en pixhawk med tillhörande gps och powermodul (ofta är det ju ett paket man köper) till det en osd , då lämpligigen en minim, jag kör programvaran som denna tråd handlar om -> https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2591835-New-MinimOSD-fork för att kunna få kul data med i videolänken. själva videolänken består bar av kamera (där har jag dålig koll på det senaste och bästa då jag haft mina kameror något år men det finns trådar om kamerar på rcgroups) och videosändare, kör 5.8Ghz, egentligen är väl 1.3Ghz bättre om man vill få längre räckvidd men stora klumpiga antenner och videosändarna kan störa ut gpsén. det finns en drös bra små videosändare 200-500mw, det är nästan viktigare med bra antenner än stark uteffekt. glasögon finns det enuppskö olika, eller typ lådor man sätter på huvudet med en skärm i, det är en smaksak vad man föredrar, själv kör jag fatsharks hd3
r med inbyggd mottagare. det behövs ju självklart en sändare och mottagare för själva manuella styrningen av planet, de vanlig typ spektrum, futaba, taranis etc har ju ofta en räckvidd på typ 1km och vill man sen ta sig längre kan man bygga ut med longrange sändare och mottagare typ ezuhf.
största felet de som börjar med fpv gör är att sikta mot stjärnorna, de vill ha 1 timmes flygtid minst och räckvidd på sändare och videolänk över en mil och det är inte så enkelt att det bara är att handla grejor och det fungerar direkt. första tiden är det alltid något som strular, först kanske man bara har 500 meters räckvidd på videolänken, när man hittat vaf som felar där och ordnat till så visar det sig att radiolänken för styrning bara har 800 meter räckvidd och när man fixar det så har man bara 1,5km räckvidd på videolänk och får felsöka det och lära sig och hur man skall få det bättre. de första åren är det alltid något man får meka och lära sig men det är kul sammtidigt.
/P
r med inbyggd mottagare. det behövs ju självklart en sändare och mottagare för själva manuella styrningen av planet, de vanlig typ spektrum, futaba, taranis etc har ju ofta en räckvidd på typ 1km och vill man sen ta sig längre kan man bygga ut med longrange sändare och mottagare typ ezuhf.största felet de som börjar med fpv gör är att sikta mot stjärnorna, de vill ha 1 timmes flygtid minst och räckvidd på sändare och videolänk över en mil och det är inte så enkelt att det bara är att handla grejor och det fungerar direkt. första tiden är det alltid något som strular, först kanske man bara har 500 meters räckvidd på videolänken, när man hittat vaf som felar där och ordnat till så visar det sig att radiolänken för styrning bara har 800 meter räckvidd och när man fixar det så har man bara 1,5km räckvidd på videolänk och får felsöka det och lära sig och hur man skall få det bättre. de första åren är det alltid något man får meka och lära sig men det är kul sammtidigt.
/P
Hej!
Det är samma mjukvara jag har sneglat åt också men har ännu inte funderat på att använda ett FPV-system.
Tanken är med en enhet med arduplane installerat att flygtyget kommer att vända om och flyga "hemåt" om kontakten förloras. Har dock lockats lite av tanken att investera ytterligare i ett FPV-system. Försöker som du säger hålla det tillräckligt enkelt i början som du säger. Risken att jag bara kraschar det första som händer är väl min största farhåga..
Vet du om man kan få hjälp av andra? Säg att man i Göteborgs-området kontaktar någon förening som håller på med modellplan. Hur brukar dessa vara inställda till en "utböling" som är i behov av lite hjälp?