2019-07-03, 23:53
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propo
för själva styrsystemet så behövs en pixhawk med tillhörande gps och powermodul (ofta är det ju ett paket man köper) till det en osd , då lämpligigen en minim, jag kör programvaran som denna tråd handlar om -> https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2591835-New-MinimOSD-fork för att kunna få kul data med i videolänken. själva videolänken består bar av kamera (där har jag dålig koll på det senaste och bästa då jag haft mina kameror något år men det finns trådar om kamerar på rcgroups) och videosändare, kör 5.8Ghz, egentligen är väl 1.3Ghz bättre om man vill få längre räckvidd men stora klumpiga antenner och videosändarna kan störa ut gpsén. det finns en drös bra små videosändare 200-500mw, det är nästan viktigare med bra antenner än stark uteffekt. glasögon finns det enuppskö olika, eller typ lådor man sätter på huvudet med en skärm i, det är en smaksak vad man föredrar, själv kör jag fatsharks hd3r med inbyggd mottagare. det behövs ju självklart en sändare och mottagare för själva manuella styrningen av planet, de vanlig typ spektrum, futaba, taranis etc har ju ofta en räckvidd på typ 1km och vill man sen ta sig längre kan man bygga ut med longrange sändare och mottagare typ ezuhf.

största felet de som börjar med fpv gör är att sikta mot stjärnorna, de vill ha 1 timmes flygtid minst och räckvidd på sändare och videolänk över en mil och det är inte så enkelt att det bara är att handla grejor och det fungerar direkt. första tiden är det alltid något som strular, först kanske man bara har 500 meters räckvidd på videolänken, när man hittat vaf som felar där och ordnat till så visar det sig att radiolänken för styrning bara har 800 meter räckvidd och när man fixar det så har man bara 1,5km räckvidd på videolänk och får felsöka det och lära sig och hur man skall få det bättre. de första åren är det alltid något man får meka och lära sig men det är kul sammtidigt.

/P

Hej!

Det är samma mjukvara jag har sneglat åt också men har ännu inte funderat på att använda ett FPV-system.

Tanken är med en enhet med arduplane installerat att flygtyget kommer att vända om och flyga "hemåt" om kontakten förloras. Har dock lockats lite av tanken att investera ytterligare i ett FPV-system. Försöker som du säger hålla det tillräckligt enkelt i början som du säger. Risken att jag bara kraschar det första som händer är väl min största farhåga..

Vet du om man kan få hjälp av andra? Säg att man i Göteborgs-området kontaktar någon förening som håller på med modellplan. Hur brukar dessa vara inställda till en "utböling" som är i behov av lite hjälp?
Citera
2019-07-04, 23:29
Medlem
Hur det ser ut i Göteborgstrakten vet jag inte då jag bor nästan så långt från Göteborg man kan komma i sverige men ett tips är att gå med i facebookgruppen "fpv sverige" och fråga efter folk där, det måste finnas många där runt Göteborg som håller på. Bäst tycker jag det skulle vara om du lär dig flyga först utan att utnyttja ardupilotsystemet, med lite hjälp av någon lokal person går det fort att lära sig då även ranger2000 är ett lättfluget plan, bara så du har lite koll på själva flygningen först, det går ställa in "hjälplägen" i ardupilot så man har stabilisering tex, eller attt planet väl i luften inte får understiga en förutbestämmd höjd att det då tar över själv och rätar upp sig och stiger, eller att man tex inte får banka (vika planet i svängar) för mycket för att inte hamna i mer komplicerade situtatoner än vad som är lämpligt då man är nybörjare. Funktionen att planet tar över och vänder hem om det tappar signal (kallas fail safe funktion) är riktigt bra, jag har dessutom stallt in det i mina plan att jag kan trigga den funktionen själv från radio så många gånger då jag är ute och flyger och skall avsluta och är tex 2.5km bort så triggar jag den funktionen så planet flyger hem och börjar cirkla framför mig på en bestämd höjd tills jag vill ta över igen, medans planet gör det börjar jg packa ihop alla grejor så det är klart och när planet väl är hemma tar jag bara över och landar.

Ifall du inte sett det så för att konfigurera Ardupilot och tex programera flygrutter så finns det flera olika programvaror, jag har provat några olika men det som jag upplever lättast att använda (inte bara lättast ut rent ut sagt riktigt riktigt bra) är "Missionplaner", finns länkat till det från ardupilots hemsida. en bärbar dator kan vara bra att ha om man vill göra inställningar/ändringar på fältet annars om man vill krångla tilldet/eller förenkla hur man nu ser det så kan man skaffa en liten blåtandsmodul och använda programvara till telefonen, eller som jag har det till min pixracer, där har jag en wifimodul så jag kommunicerar via wifi. Ardupilot/pixhawk familjen finns oändligt mycket man kan göra och grejor till, tyvärrr har man för lite tid för att prova allt skoj :-)

införskaffat grejor men inte påbörjat pga brist på tid för mig är att bygga ett Qplane, dvs ett flygplan med även 4st uppåtriktade motorer så man kan starta och landa helt vertikalt och sen övergå till vanlig flygning, Ardupilot stöder även det sedan en tid tillbaka.

/P

/P
Senast redigerad av Propo 2019-07-04 kl. 23:32.
Citera
2019-07-05, 02:14
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propo
Hur det ser ut i Göteborgstrakten vet jag inte då jag bor nästan så långt från Göteborg man kan komma i sverige men ett tips är att gå med i facebookgruppen "fpv sverige" och fråga efter folk där, det måste finnas många där runt Göteborg som håller på. Bäst tycker jag det skulle vara om du lär dig flyga först utan att utnyttja ardupilotsystemet, med lite hjälp av någon lokal person går det fort att lära sig då även ranger2000 är ett lättfluget plan, bara så du har lite koll på själva flygningen först, det går ställa in "hjälplägen" i ardupilot så man har stabilisering tex, eller attt planet väl i luften inte får understiga en förutbestämmd höjd att det då tar över själv och rätar upp sig och stiger, eller att man tex inte får banka (vika planet i svängar) för mycket för att inte hamna i mer komplicerade situtatoner än vad som är lämpligt då man är nybörjare. Funktionen att planet tar över och vänder hem om det tappar signal (kallas fail safe funktion) är riktigt bra, jag har dessutom stallt in det i mina plan att jag kan trigga den funktionen själv från radio så många gånger då jag är ute och flyger och skall avsluta och är tex 2.5km bort så triggar jag den funktionen så planet flyger hem och börjar cirkla framför mig på en bestämd höjd tills jag vill ta över igen, medans planet gör det börjar jg packa ihop alla grejor så det är klart och när planet väl är hemma tar jag bara över och landar.

Ifall du inte sett det så för att konfigurera Ardupilot och tex programera flygrutter så finns det flera olika programvaror, jag har provat några olika men det som jag upplever lättast att använda (inte bara lättast ut rent ut sagt riktigt riktigt bra) är "Missionplaner", finns länkat till det från ardupilots hemsida. en bärbar dator kan vara bra att ha om man vill göra inställningar/ändringar på fältet annars om man vill krångla tilldet/eller förenkla hur man nu ser det så kan man skaffa en liten blåtandsmodul och använda programvara till telefonen, eller som jag har det till min pixracer, där har jag en wifimodul så jag kommunicerar via wifi. Ardupilot/pixhawk familjen finns oändligt mycket man kan göra och grejor till, tyvärrr har man för lite tid för att prova allt skoj :-)

införskaffat grejor men inte påbörjat pga brist på tid för mig är att bygga ett Qplane, dvs ett flygplan med även 4st uppåtriktade motorer så man kan starta och landa helt vertikalt och sen övergå till vanlig flygning, Ardupilot stöder även det sedan en tid tillbaka.

/P

/P

Hej!

Har läst på dom om det mesta nu och har även beställt en RPi4. Dom verkar äntligem slutat med att dela nätverkskortet med USB-bussarna vilket många frågat om länge nu. Det kombinerat med en 4G-modem kommmer förhopningsvis hålla mig relativt ajour tack vara MAVLINK-standarden som verkar fungera rätt bra. Troligtvis kommer jag använda använda en GL AR300-L som jag har liggandes med mot en privat +200mbit OpenVPN-server jag har sen tidigare.

Jag är bekant med dom olika "lägena" man kan nyttja efter lite lättare programmering från sändaren.

Du råkar inte veta hur trevliga RC-folk är som sagt för en utböling?

Edit: Tack för att du tog dig tid tid att svara förövrigt.
Senast redigerad av 0.999... 2019-07-05 kl. 02:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in