Fix vinge är flygetyg som har lyftkraften via vingar, det som inte är fix vinge är helikoptrar, multiroter och vtol-hybrider med vridbara vingar om jag förstått det hela korrekt.
Det finns säkerligen folk med långt mer koll på sånt här på forumet, jag har bara byggt fem enklare plan, två tricoptrar och tre quadar, aldrig givit mig in på någon form av automatisering mer avancerad än "auto level" på multirotorerna.
Det första plan jag byggde var FT Explorern, det är så förbaskat stort att det knappt går in i bilen, har haft mycket mer kul med plan med typ 90cm i vingspann då detta är långt mycket lättare att transportera och kräver mindre ytor för att flyga.
Har ingen erfarenhet av bensinflyg heller men jag vågar nog säga att det är en bra idé att inleda med elflyg på grund av att det garanterat är både billigare och lättare att komma igång med, det går alltid att uppgradera längre fram.
En bensinare väger garanterat mer, har mer kraft och behöver därmed en mer styv flygplanskropp, ett större/styvare plan väger mer och träffar därigenom marken hårdare vilket lär bli mycket dyrare i lärandekostnad
Plan av foamboard och med elmotorer är mycket billigare att krascha/reparera/bygga nytt, för krascha lovar jag att du kommer att göra.