Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-20, 14:04
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Har ett ganska så stort startkapital men är helt ny på aktiemarknaden, och har nu öppnat ett Fond och Aktie-konto hos Avanza. Öppnade även ett Sparkonto+ istället för min nuvarande storbank. Läste att man kunde få ännu bättre ränta om jag först har ett kapital på motsvarande >100k och därefter startar ett nytt sparkonto hos samma bank. Är det erbjudandet något att ha, finns statlig insättningsgaranti.

Och är ett ISK konto ett bättre alternativ än att bara ha sparkonto+ och fondportfölj? Vill helst slippa hålla på för mycket med deklaration i slutändan, vilket är en av anledningarna till varför jag väljer detta istället för bitcoin investeringar.

//Mvh Hasse
Citera
2019-05-20, 14:11
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
Har ett ganska så stort startkapital men är helt ny på aktiemarknaden, och har nu öppnat ett Fond och Aktie-konto hos Avanza. Öppnade även ett Sparkonto+ istället för min nuvarande storbank. Läste att man kunde få ännu bättre ränta om jag först har ett kapital på motsvarande >100k och därefter startar ett nytt sparkonto hos samma bank. Är det erbjudandet något att ha, finns statlig insättningsgaranti.

Och är ett ISK konto ett bättre alternativ än att bara ha sparkonto+ och fondportfölj? Vill helst slippa hålla på för mycket med deklaration i slutändan, vilket är en av anledningarna till varför jag väljer detta istället för bitcoin investeringar.

//Mvh Hasse

Du kan ha fondportföljen på ISK kontot, att ha pengar "kontantet" på ISK kontot ska du däremot akta dig för för då måste du betala schablonskatt på pengarna!

Var du får bäst villkor på sparkontot vet jag inte men ISK har samma villkor hos alla banker.

Kör du ISK och sparkonto så behöver du inte krångla vid deklarationen, allt går automatiskt.
Citera
2019-05-20, 14:17
Medlem
Neurologhasse83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du kan ha fondportföljen på ISK kontot, att ha pengar "kontantet" på ISK kontot ska du däremot akta dig för för då måste du betala schablonskatt på pengarna!

Var du får bäst villkor på sparkontot vet jag inte men ISK har samma villkor hos alla banker.

Kör du ISK och sparkonto så behöver du inte krångla vid deklarationen, allt går automatiskt.

Tack masken utmärkt! Vad tror du är anledningen till varför bankerna erbjuder högre ränta om man öppnar flera sparkonton? Spelar väl egentligen ingen roll för en storbank när beloppet är så lite som
100 000 SEK
Citera
2019-05-20, 14:18
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurologhasse83
Tack masken utmärkt! Vad tror du är anledningen till varför bankerna erbjuder högre ränta om man öppnar flera sparkonton? Spelar väl egentligen ingen roll för en storbank när beloppet är så lite som
100 000 SEK

De vill knyta dig till dem som kund!
Citera
2019-05-20, 15:52
Medlem
Enydrions avatar
Avanza samarbetar väl med flera olika banker?

Så det finns ju olika konton som heter sparkonto plus... Vilket är det du tänker på?

Har du tänkt att ha pengar på sparkonto en längre tid, så är det väl bättre att hoppa Avanza, de tar väl en hacka emellan...

https://www.finansportalen.se/sparkonto/

Här kan du kolla räntan om du sätter in pengarna utan mellanhänder... Välj banker med insättningsgaranti...

Ska du flytta pengar mellan sparkonto och aktier frekvent, så är det nog bättre att ha dem hos Avanza...

Har inga egna erfarenheter av Avanza.

Hur mycket pengar rör det sig om på ett ungefär, och din ålder på ett ungefär, underlättar nog för att ge dig råd....

Är 60+ så aktier är inget för mig numera, trots att jag har några mille att placera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in