2019-05-19, 17:56
Medlem
Thubbes avatar
Köpte plantorna som sticklingar för ca 2 v. sedan. Planterade dem på balkongen först idag då vädret här har varit för kallt fram tills nu. Bor i Schweiz där vädret är varmare och CBD är lagligt, så folk bryr sig inte om man har plantor på balkongen.

De står nu i en blandning av kompost och jord på en balkong med söderläge. Har precis fått vatten och växtnäring. Förhoppningsvis får de också mycket sol, men det beror ju på vädret.

På en av plantorna har några av bladen sett lite ledsna ut, fick även plocka bort ett som nästan var helt dött. Om någon vet vad problemet är får ni gärna komma med tips, men jag hoppas att nu när de står utomhus i förhoppningsvis bättre förhållanden ska även den kunna repa sig.

Bild: https://imgur.com/a/ohfBwij

Detta är första gången jag odlar på allvar. När jag bodde i Sverige hade jag en planta i fönstret en gång men sket i att ta hand om den så det blev ju inget såklart. Denna gång ska det bli bättre!

Planerar att återkomma en gång i veckan.
Citera
2019-05-19, 18:23
Medlem
Vad hade hänt om jag odlade på min balkong i sverige
Citera
2019-05-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Vad hade hänt om jag odlade på min balkong i sverige

I värsta fall tar farbror polisen dig.
Citera
2019-05-19, 19:09
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Köpte plantorna som sticklingar för ca 2 v. sedan. Planterade dem på balkongen först idag då vädret här har varit för kallt fram tills nu. Bor i Schweiz där vädret är varmare och CBD är lagligt, så folk bryr sig inte om man har plantor på balkongen.

De står nu i en blandning av kompost och jord på en balkong med söderläge. Har precis fått vatten och växtnäring. Förhoppningsvis får de också mycket sol, men det beror ju på vädret.

På en av plantorna har några av bladen sett lite ledsna ut, fick även plocka bort ett som nästan var helt dött. Om någon vet vad problemet är får ni gärna komma med tips, men jag hoppas att nu när de står utomhus i förhoppningsvis bättre förhållanden ska även den kunna repa sig.

Bild: https://imgur.com/a/ohfBwij

Detta är första gången jag odlar på allvar. När jag bodde i Sverige hade jag en planta i fönstret en gång men sket i att ta hand om den så det blev ju inget såklart. Denna gång ska det bli bättre!

Planerar att återkomma en gång i veckan.

Ta dig en funderare på varför de små livens fanleaves har gulnat och dött.
Du har väl inte gett dem näring? Har dem verkligen varit rotbundna när du planterat om dem i vad som ser ut i en endaste låda? du vill absolut inte att dem två ska slåss om platsen/vattnet/näringen i samma kruka, en av dem kommer utvecklas mycket sakta.
Senast redigerad av 199702042 2019-05-19 kl. 19:16.
Citera
2019-05-19, 19:11
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Ta dig en funderare på varför de små livens fanleaves har gulnat och dött.
Du har väl inte gett dem näring? Har dem verkligen varit rotbundna när du planterat om dem i vad som ser ut i en endaste låda? du vill absolut inte att dem två ska slåss om platsen/vattnet/näringen i samma kruka, en av dem kommer utvecklas mycket sakta.
De fick näring för första gången idag. De har stått placerade i varsin liten kruka men nu är de tillsammans i en låda på 35x35x70. De står långt ifrån varandra. Kommer de ändå konkurrera?
Citera
2019-05-19, 19:18
Medlem
199702042s avatar
Citat:
De fick näring för första gången idag. De har stått placerade i varsin liten kruka men nu är de tillsammans i en låda på 35x35x70. De står långt ifrån varandra. Kommer de ändå konkurrera?

Läste nu du att du blandat i kompost. Absolut nej. för tidigt. Man börjar med frösådden eller sticklingen i en näringsfattig (typ kaktusjord) i en kruka på cirkus 50-100cl , och i den så skall den bli rotbunden ( du lägger stjälken mellan fingarna och vänder krukan upp och ner och får så således ut allting och kan kika om den är redo för omplantering.

Du, försök få ner plantorna i mindre krukor på ovannämnda volym med dräneringshål, skit i att där är lite kompost kvar på rötterna efter du "slagit" dem nätt, fyll med näringsfattig jord och flusha någon gång. Alltså att du låter mycket vatten rinna igenom och ta bort näringen du idag gett dem!

edit
35x35x75 BxLxH? Det är alldeles för stort för en planta, såvida du inte ska vegga den en längre tid.
Senast redigerad av 199702042 2019-05-19 kl. 19:22.
Citera
2019-05-19, 19:22
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Läste nu du att du blandat i kompost. Absolut nej. för tidigt. Man börjar med frösådden eller sticklingen i en näringsfattig (typ kaktusjord) i en kruka på cirkus 50-100cl , och i den så skall den bli rotbunden ( du lägger stjälken mellan fingarna och vänder krukan upp och ner och får så således ut allting och kan kika om den är redo för omplantering.

Du, försök få ner plantorna i mindre krukor på ovannämnda volym med dräneringshål, skit i att där är lite kompost kvar på rötterna efter du "slagit" dem nätt, fyll med näringsfattig jord och flusha någon gång. Alltså att du låter mycket vatten rinna igenom och ta bort näringen du idag gett dem!

35x35x75 BxLxH? Det är alldeles för stort för en planta, såvida du inte ska vegga den en längre tid.
Hm. Låter som att jag har en del mer läsning att göra... Varför får man inte ge dem näring för tidigt?
Citera
2019-05-19, 19:27
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Hm. Låter som att jag har en del mer läsning att göra... Varför får man inte ge dem näring för tidigt?

Hur längesedan var det du planterade dem första gången?

Dem behöver ingen näring i början, kan inte ge ett bättre svar hehe utan att googla. men tex när du frösår så är all kraften lagrad i fröet.

Bladen dina skrumpnar neråt och dör, övergödsling. Hade dem sett likadana ut, fast inte gå neråt så skulle det vara brist på någon metall.
Citera
2019-05-19, 19:29
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Hur längesedan var det du planterade dem första gången?

Dem behöver ingen näring i början, kan inte ge ett bättre svar hehe utan att googla. men tex när du frösår så är all kraften lagrad i fröet.

Bladen dina skrumpnar neråt och dör, övergödsling. Hade dem sett likadana ut, fast inte gå neråt så skulle det vara brist på någon metall.
Alright, shit. Får fan plantera tillbaka dem igen i såna fall. Vill ju inte att de ska dö av övergödning.

Var typ två veckor sedan jag planterade dem första gången, i små krukor.
Citera
2019-05-19, 19:33
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Alright, shit. Får fan plantera tillbaka dem igen i såna fall. Vill ju inte att de ska dö av övergödning.

Var typ två veckor sedan jag planterade dem första gången, i små krukor.

Var det mycket rötter då?

https://swecan.org/forum/

Svenskt forum, mycket matnyttigt forum. Där ska ligga guider också.

http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Cannabis

Bra Svenskt Wiki om alla droger, och guider
Citera
2019-05-19, 20:00
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Var det mycket rötter då?

https://swecan.org/forum/

Svenskt forum, mycket matnyttigt forum. Där ska ligga guider också.

http://wiki.magiskamolekyler.org/Odling_av_Cannabis

Bra Svenskt Wiki om alla droger, och guider
På swecan står:
De flesta sorters jord fungerar bra. Man kan använda såjord den första veckan om man odlar från frö och gå över till mer näringsrik jord när de små plantorna har växt till sig.

"Första veckan". De har ju stått typ två veckor eller mer i grojord. Borde vara ok med andra ord eller?

Edit: köpte dem alltså som sticklingar och har haft sticklingarna i småkrukor i ca två veckor.
Senast redigerad av Thubbe 2019-05-19 kl. 20:07.
Citera
2019-05-19, 20:19
Medlem
Johan_08s avatar
Finns näring och annat gott i jorden redan från början.
Jag brukar plantera mina i en torvbrikett tills de växt på sig litegrann och sedan omplantera i en större kruka där de lever resten av livet.

Ser lite ut som näringsbränna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in