Jag delar en skannad bild av min faktura så ser ni hur den är utformad.
https://i.imgur.com/1LFvVcq.jpg
Jag har maskerat alla personuppgifter och andra identifierare. Annars ser den ut som på bilden.
Något jag la märke till när jag började maskera uppgifter var att "avinummer" förekommer på fyra ställen! Med följande instruktion på två ställen: "Vid betalning ange avinummer som meddelande". De saknar alltså OCR nummer på fakturan, och därför trycker de på att man ska märka betalningen på annat sätt. Varför saknas OCR nummer? Det kan man ju undra.
I princip alla riktiga fakturor har ett OCR nummer. Jag har varit med om att Klingel till exempel har ett statiskt nummer som OCR nummer där det är baserat på kundnumret. Det brukar annars vara ett nummer som roterar eller ändras från faktura till faktura. Men även Klingel har ett OCR nummer, trots det.
En annan intressant detalj är att de uppger IBAN nummer och SWIFT koden för SEB. Det är avsett för inbetalning från utlandet. De vet alltså inte i vilket land jag bor! Så mycket vet de om mig.
När används en faktura? En faktura ställer man ju ut den gången någon är skyldig pengar. För att någon ska bli betalningsskyldig så måste man ha fått en produkt eller en tjänst levererad utan betalning. Det här är utan tvekan en bluffaktura, maskerad som ett "erbjudande". Det är ingen snack om saken.