2019-05-18, 20:34
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Och vad innebär upplysning? Att jag bara ska acceptera allt och på något sätt finna frid i det? Låter ju inte allt för lockande. Det känns lite som att dricka alkohol för att dämpa sin ångest.

Nej fråga mig inte det, jag vill inte svara

Läs tråden "Egots död", spyder123, Frigjord och några andra duktiga skribenter har skrivit en del inlägg där som kan kopplas till upplysning.

Tillägg: Rekommenderar även denna bok, som även tar upp (apropå trådens ämne) medvetandets natur.
Senast redigerad av particulum1 2019-05-18 kl. 20:42.
Citera
2019-05-18, 21:21
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja alltså vad är ett medvetandes händelsehorisont i rent diskreta värden? Hur långt är nuet, är det logiska steglängder eller gränslöst nu ens jag upplever och vad är då dess djup?

Har medvetandet en maximal räckvidd och effekt?

Psykedeliska kan ge dig en uppfattning om hur långt ditt medvetande sträcker sig, det är förstås inget jag skulle rekommendera.
Nuet kan definieras i steg enl. Parmenides och de paradoxer han skapat.
Djupet är oändligt, kolla på nån hippiefilm om fraktaler
Citera
2019-05-18, 22:48
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Det är nog snarare så att jag inte ser mig själv som "jag", utan snarare som medvetenhet. Det finns med andra ord inget som skiljer min medvetenhet från annan medvetenhet, därav är jag inte begränsad till min kropp, utan "jag" finns överallt där medvetenhet finns, för det är ju "grejen" med medvetenhet, att det är medvetet.

Vattenvågen är ju dock bara en samling vattenmolekyler i en viss struktur. I verkligheten är allt vatten samma sak, precis som jag menar att all medvetenhet är samma sak.
Så då är du alltså identifierat med Medvetande istället för Jaget. Fast problemet är att det också skapar ett dilemma, för någonstans så upplever ju du endast dig själv. Du kan förvisso känna empati, men det är fortfarande du som känner empatin. Om du identifierar dig med det gemensamma medvetandet är det som att du ignorerar att du endast upplever dig själv. Jag menar inte att det är helt fel! Men är det den slutliga målet för att nå total visdom, att identifiera sig med medvetande?

Lösningen menar jag är att släppa all identifikation. Både till dig själv och till medvetandet. Så vad är det som upplever? Åter igen irrelevant. Det räcker med att uppleva. Det är det enda som krävs, och som vi kan säga säkert existerar - upplevelsen. Det krävs inte att man identifierar sig med något för att upplevelsen ska kvarstå. När jag trots allt talar i "jag"-form menar jag upplevaren, men som jag tidigare nämnt är det inget krav att det finns ett jag för att en upplevelse ska finnas. Det underlättar bara i språket.

Kuriosa: När psykoanalys talar om att det behövs ett ego menas att det behövs en koppling till upplevelsen. Har man ingen koppling till upplevelsen tappar man fotfästet och går in i psykos i värsta fall. Och med att ha koppling till upplevelsen menas helt enkelt att ha en klar bild om upplevelsen. Har man inte klar bild om upplevelsen så är det inte att man är identifierat med något annat egentligen, utan att man är förvirrad helt enkelt. Så detta går inte emot psykoanalysen, det handlar bara om att man använder lite olika ord. Det blir tyvärr så när man talar om psyket att det är så svårnavigerat och icke-konkret att ord används lite till olika saker.
Senast redigerad av spyder123 2019-05-18 kl. 23:01.
Citera
2019-05-18, 23:07
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Så då är du alltså identifierat med Medvetande istället för Jaget. Fast problemet är att det också skapar ett dilemma, för någonstans så upplever ju du endast dig själv. Du kan förvisso känna empati, men det är fortfarande du som känner empatin. Om du identifierar dig med det gemensamma medvetandet är det som att du ignorerar att du endast upplever dig själv. Jag menar inte att det är helt fel! Men är det den slutliga målet för att nå total visdom, att identifiera sig med medvetande?

Lösningen menar jag är att släppa all identifikation. Både till dig själv och till medvetandet. Så vad är det som upplever? Åter igen irrelevant. Det räcker med att uppleva. Det är det enda som krävs, och som vi kan säga säkert existerar - upplevelsen. Det krävs inte att man identifierar sig med något för att upplevelsen ska kvarstå.

Kuriosa: När psykoanalys talar om att det behövs ett ego menas att det behövs en koppling till upplevelsen. Har man ingen koppling till upplevelsen tappar man fotfästet och går in i psykos. Så detta går inte emot psykoanalysen, det handlar bara om att man använder lite olika ord. Det blir tyvärr så när man talar om psyket att det är så svårnavigerat och icke-konkret att ord används lite till olika saker.

Jag tror inte man ska släppa sin identitet.
För dig själv är nog ett starkt Ego väldigt bra.

"vem vill att du inte tänker?"
Citera
2019-05-19, 00:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan

Vad är egots händelsehorisont då?
Citera
2019-05-19, 00:31
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Vad är egots händelsehorisont då?

Jag personligen vill tro att horisonten låter vårat Ego fortgå.
Försöker du starta en diskussion kring varandet eller?
Citera
2019-05-19, 00:33
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag personligen vill tro att horisonten låter vårat Ego fortgå.
Försöker du starta en diskussion kring varandet eller?
Om Universum upprepar sig bort mot oändligheten borde det gå att hinna ikapp sitt egos händelsehorisont på flera ställen.
Citera
2019-05-19, 00:36
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Om Universum upprepar sig bort mot oändligheten borde det gå att hinna ikapp sitt egos händelsehorisont på flera ställen.

Säkert, jag personligen sket ju i vad jag tidigare har skrivit.

Men tror du tid är cyklisk på det viset?
Citera
2019-05-19, 00:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Säkert, jag personligen sket ju i vad jag tidigare har skrivit.

Men tror du tid är cyklisk på det viset?
Nej jag tror inte tiden är cyklisk, eller något annat överhuvudtaget för den delen. Däremot finns det liknelser som kan upplevas som cyklisk, ta bara en måndag till fredag rutin på samma arbetsplats i resten av sitt liv.
Citera
2019-05-19, 00:42
Medlem
Hatans avatar
Citat:
Nej jag tror inte tiden är cyklisk, eller något annat överhuvudtaget för den delen. Däremot finns det liknelser som kan upplevas som cyklisk, ta bara en måndag till fredag rutin på samma arbetsplats i resten av sitt liv.

Sorry buddy, skaffa en hobby eller nåt.
Citera
2019-05-19, 10:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Sorry buddy, skaffa en hobby eller nåt.
Varför då?
Citera
2019-05-19, 11:45
Medlem
spyder123s avatar
Citat:

Men jag menar att det inte behövs ett jag. Det kan uttryckas som att "Det upplevs en vilja att inte tänka". Om den upplevelsen är distraherad av tankar och identiteter så är upplevelsen förvrängd. Känslan man får är att vara bortkopplad från verkligheten, till skillnad från att vara i fas med verkligheten. Och med verkligheten menar jag här den subjektiva verkligheten, att den uppfattas som klar. Är detta en deterministisk ide? Ja. "Ett starkt ego" menas att ha en stark självuppfattning, men självuppfattning är själva upplevelsen.
Senast redigerad av spyder123 2019-05-19 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in