Citat:
Ursprungligen postat av
ABC.
Det är nog snarare så att jag inte ser mig själv som "jag", utan snarare som medvetenhet. Det finns med andra ord inget som skiljer min medvetenhet från annan medvetenhet, därav är jag inte begränsad till min kropp, utan "jag" finns överallt där medvetenhet finns, för det är ju "grejen" med medvetenhet, att det är medvetet.
Vattenvågen är ju dock bara en samling vattenmolekyler i en viss struktur. I verkligheten är allt vatten samma sak, precis som jag menar att all medvetenhet är samma sak.
Så då är du alltså identifierat med Medvetande istället för Jaget. Fast problemet är att det också skapar ett dilemma, för någonstans så upplever ju du endast dig själv. Du kan förvisso känna empati, men det är fortfarande du som känner empatin. Om du identifierar dig med det gemensamma medvetandet är det som att du ignorerar att du endast upplever dig själv. Jag menar inte att det är helt fel! Men är det den slutliga målet för att nå total visdom, att identifiera sig med medvetande?
Lösningen menar jag är att släppa all identifikation. Både till dig själv och till medvetandet. Så vad är det som upplever? Åter igen irrelevant. Det räcker med att uppleva. Det är det enda som krävs, och som vi kan säga säkert existerar - upplevelsen. Det krävs inte att man identifierar sig med något för att upplevelsen ska kvarstå. När jag trots allt talar i "jag"-form menar jag upplevaren, men som jag tidigare nämnt är det inget krav att det finns ett jag för att en upplevelse ska finnas. Det underlättar bara i språket.
Kuriosa: När psykoanalys talar om att det behövs ett ego menas att det behövs en koppling till upplevelsen. Har man ingen koppling till upplevelsen tappar man fotfästet och går in i psykos i värsta fall. Och med att ha koppling till upplevelsen menas helt enkelt att ha en klar bild om upplevelsen. Har man inte klar bild om upplevelsen så är det inte att man är identifierat med något annat egentligen, utan att man är förvirrad helt enkelt. Så detta går inte emot psykoanalysen, det handlar bara om att man använder lite olika ord. Det blir tyvärr så när man talar om psyket att det är så svårnavigerat och icke-konkret att ord används lite till olika saker.