2019-05-17, 23:06
Medlem
Tjena, jag håller just nu på och tränar på 3-dimensionell dynamik, och en sak som jag tycker är oerhört förvirrande är det här med flera olika koordinatsystem, där ett av dem är ett roterande koordinatsystem.
Jag är lite osäker på hur man ska hantera det där koordinatsystemen, och det känns som om saker och ting snurrar runt här och där så att det blir svårt att få någon ordentlig ordning på saker och ting.

Jag har alltid antagit att man ska välja ett av koordinatsystemen och sen uttrycka alla ekvationer med avseende på endast det koordinatsystemet - det borde ju vara så, tycker jag.
Men det känns ändå lite knepigt att hålla reda på alla detaljer.

Vad bör man följa för allmän strategi för att allt det här ska bli så enkelt som möjligt?
Citera
2019-05-17, 23:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Tjena, jag håller just nu på och tränar på 3-dimensionell dynamik, och en sak som jag tycker är oerhört förvirrande är det här med flera olika koordinatsystem, där ett av dem är ett roterande koordinatsystem.
Jag är lite osäker på hur man ska hantera det där koordinatsystemen, och det känns som om saker och ting snurrar runt här och där så att det blir svårt att få någon ordentlig ordning på saker och ting.

Jag har alltid antagit att man ska välja ett av koordinatsystemen och sen uttrycka alla ekvationer med avseende på endast det koordinatsystemet - det borde ju vara så, tycker jag.
Men det känns ändå lite knepigt att hålla reda på alla detaljer.

Vad bör man följa för allmän strategi för att allt det här ska bli så enkelt som möjligt?
Asså, jag tycker inte det. Ofta består ett problem av flera delproblem, där varje delproblem blir enklast i något visst koordinatsystem. Då är det bäst att göra räkningarna för det delproblemet där. Men sen har man då alltså resultaten från olika delproblem uttryckta i olika koordinater och koordinatbaser, och DÅ gäller det att förstå hur man sätter ihop det. Men det blir ofta ändå enklare så än att göra alla beräkningar från början i samma koordinatsystem.
Citera
2019-05-18, 01:59
Avslutad
Det finns alltid ett koordinatsystem som är grunden. Andra koordinatsystem är bara funktioner över tid från det första. Så tänker jag iallafall och det brukar funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in