• 1
  • 2
2006-03-16, 19:09
Medlem
uniteders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Varför är det på det här viset?
Har hämnd och hat starkare överlevnadsvärde än godhet?
Om godhet hade någon inneboende värdering så skulle det väl alltid kännas bra att göra det som är gott?
Människan är egoist till sin natur så det är inte alls konstigt att du inte vill göra "rätt" om du själv förlorar mer än du vinner på det.
Citera
2006-03-17, 10:01
Medlem
lindells avatar
I länken nedan har jag skrivit:

"Godhet : Är bara det gott, som är gott för mig? Brist på godhet är ondska. Bakom ondskan finns i olika stadier stolthet, själviskhet, maktlystnad, olydnad mot Gud. Godhet i samhället människor emellan är inte nödvändigtvis godhet inför Gud. Fastän människans gärning kan vara god, kan motiven vara felaktiga. T.ex. kan någon göra gott för att på något sätt själv dra självisk nytta av det. "

Goda gärningar gentemot andra borde basera sig på kärlek och högaktning för de(n) andra. Detta är kanske inte alltid lätt. Godhet med enbart själviska motiv kan lätt urarta och då känns det inte bra.
Läs vissa principer i avsnitt 4.10 i länken nedan och tänk, hur du eventuellt kan tillämpa dem.
Citera
2006-03-18, 04:24
Medlem
dIRe_s avatar
Jag tror inte på ondska (och därför inte på godhet heller).

Att det känns bra att hjälpa folk är för att det stärker ens självbild som en "perfekt" människa. Dvs den typ av människa man själv önskar att alla människor var.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in