Så sorgligt. Gamla människor är ofta rädda att besvära, så jag kan tänka mig att när den här chauffören inte gjorde någon ansats att hjälpa henne, så ville hon inte "klaga". Utan chansade på att hon skulle få hjälp av någon annan, som hon kunde ringa till. Men jag undrar varför hon inte ringde 112 när hon började frysa ordentligt? Man fryser ju inte ihjäl, fullt påklädd, på några minuter. Kanske var det ett hastigt sjukdomsfall ändå - synd att det i så fall inte gick att påvisa.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Vet inte vart det är bevisat var den åkande blev lämnad? Möjligtvis var de fann densamma.
Det kan inte ligga i varken taxibolag, åkares eller chaufförs uppgift att skotta väg fram till bostad. Om det varit igensnöat borde detta upphäva avtalet att transportera fram till dörr. Om den åkande var oförmögen att ta vara på sig själv borde det funnits hjälp med eller i vart fall mottagande på plats. Möjligtvis ett kommunalt ansvar.
Sedan kan ju utbildning vara bristfällig i taxiföretaget men det är en helt annan historia. Märkligt också att en svensk behöver tolkbehov på arabiska.
Såklart att det inte upphäver avtalet. Det säger ju sunda förnuftet, att han inte bara kunde lämna henne där! Om han inte ville skotta, skulle han ha låtit henne sitta kvar i bilen tills hon fått tag i någon som kunde komma och skotta åt henne. Om det misslyckades, skulle han ha kört henne någon annanstans, t.ex. till en släkting eller tillbaka till sjukhuset.
Om det inte var skottat fram till dörren, och hon hittades på andra sidan av drivorna från ytterdörren räknat, så är det ju uppenbart att hon inte följts till dörren. Det finns ju vittnesuppgifter och uppgifter från SMHI på NÄR det snöade. Och OM hon skulle ha gett sig ut igen, ramlat, och snön skulle ha fallit efter det - så skulle ju kroppen ha varit översnöad. Så det här vet man.
Menade du att en svensk medborgare inte skulle behöva tolk? Det kan han ju mycket väl behöva, eftersom vi inte kräver något språktest som motprestation mot medborgarskap - som andra länder gör.