2019-05-17, 11:43
Medlem
Frågan är enkel hur viktigt är Flashback för extremhögerns narrativ? Det pågår en ständigt bildande och spridande av flera narrativ där alla viktiga nyheter tolkas utifrån ras, invandrares dåliga beteende/kultur, alternativt finns ju jude-kortet och den globalistiska Sverige-fientliga eliten där... Bilberbergare osv.

Frågan kan delas in i två:
  1. Vilken roll har Flashback i bildandet av högerextrema narrativ?
  2. Vilken roll har Flashback i förnyelsen av högerextrema narrativ?
  3. Vilken roll har Flashback i spridningen av högerextrema narrativ?

Jag kan börja med att svara jag jag tror själv:
1. Få högerextrema narrativ bildas här, det är ofta mest anpassningar av narrativ från utlandet till svensk kontext.
2. Mycket viktigt, högerextrema narrativ som blir mossiga tappar ju attraktionskraft, se t.ex. old-school nazism. Få som köper det nu för tiden. Flashback utgör en möjlighet att förnya narrativen, speciellt när man sprider dem i "aktuella ämnen", då blir kopplingen nyhet-högerextrem narrativ uppenbar. Sedan finns det i Flashback en grupp äldre personer som sprider högerextrema narrativ, då blir de reservoarer... som kan spy upp uttryck som legat i källaren, och dem att bli fräscha igen.. t.ex. det här med "skäggbarn", en återanvänd ord som hjälpt till att förnya narrativet
3. Riktiga lallare hämtar, tror jag, sina berättelser från engelskspråkiga medier, därav att engelsk terminologi sipprar in... men de flesta håller väl inte till i högerextrema engelska sajter, så då blir Flashback kanalen där man tar till sig narrativen. Narrativens stigma tvättas ju också bort lite av det här med FBs "yttrandefrihet".

Vad tror du?
Citera
2019-05-17, 11:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Frågan är enkel hur viktigt är Flashback för extremhögerns narrativ? Det pågår en ständigt bildande och spridande av flera narrativ där alla viktiga nyheter tolkas utifrån ras, invandrares dåliga beteende/kultur, alternativt finns ju jude-kortet och den globalistiska Sverige-fientliga eliten där... Bilberbergare osv.

1. Få högerextrema narrativ bildas här, det är ofta mest anpassningar av narrativ från utlandet till svensk kontext.
2. Mycket viktigt, högerextrema narrativ som blir mossiga tappar ju attraktionskraft, se t.ex. old-school nazism. Få som köper det nu för tiden. Flashback utgör en möjlighet att förnya narrativen, speciellt när man sprider dem i "aktuella ämnen", då blir kopplingen nyhet-högerextrem narrativ uppenbar. Sedan finns det i Flashback en grupp äldre personer som sprider högerextrema narrativ, då blir de reservoarer... som kan spy upp uttryck som legat i källaren, och dem att bli fräscha igen.. t.ex. det här med "skäggbarn", en återanvänd ord som hjälpt till att förnya narrativet
3. Riktiga lallare hämtar, tror jag, sina berättelser från engelskspråkiga medier, därav att engelsk terminologi sipprar in... men de flesta håller väl inte till i högerextrema engelska sajter, så då blir Flashback kanalen där man tar till sig narrativen. Narrativens stigma tvättas ju också bort lite av det här med FBs "yttrandefrihet".

Vad tror du?
Spot on.

Som exempel på det senare kan man ju ta användningen av ordet "neger" där rasisterna helt enkelt har vunnit på Flashback. Iaf som det ser ut just nu.

Till FBs försvar ska det dock sägas att den andra sidan ju också har alla chanser att ge sin syn på saker och ting. En väldigt viktig poäng faktiskt. Har faktiskt själv lyckats bli bannad från en blogg av PK-skäl därför att jag talade om en viss sorts problematik som inte passade in i den bloggens PK-narrativ. Jag var On Topic och så, men att jag öht luftade dessa tankar var så upprörande att jag omedelbart blev visad på porten. Flashback är bättre.
Citera
2019-05-17, 12:38
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Vad tror du?
FB gör offer av SD i det offentliga samtalet. De hävdar att SDåsikter inte får komma till uttryck.
Citera
2019-05-17, 12:47
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
FB gör offer av SD i det offentliga samtalet. De hävdar att SDåsikter inte får komma till uttryck.
Hur gör FB det? Menar du inte att vissa användare "gör offer av SD"?
Citera
2019-05-17, 12:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Nu handlar väl tråden om extremhögern?

På forumet kan man tycka att narrativet kan spridas och frodas men utanför så finns det inte särskilt många fenomen som kan påstås visa på någon växande högerextremism.

DFS månhända ha en plattform precis som NMR men det går ju i snigelfart med rekrytering av nytt blod.
Citera
2019-05-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Spot on.

Som exempel på det senare kan man ju ta användningen av ordet "neger" där rasisterna helt enkelt har vunnit på Flashback. Iaf som det ser ut just nu.

Till FBs försvar ska det dock sägas att den andra sidan ju också har alla chanser att ge sin syn på saker och ting. En väldigt viktig poäng faktiskt. Har faktiskt själv lyckats bli bannad från en blogg av PK-skäl därför att jag talade om en viss sorts problematik som inte passade in i den bloggens PK-narrativ. Jag var On Topic och så, men att jag öht luftade dessa tankar var så upprörande att jag omedelbart blev visad på porten. Flashback är bättre.
Tråden är inte tänkt som kritik mot Flashback, utan mera som en reflektion över hur sajten är till gagn för högerextrema rörelser. Eftersom sajten ej ägs av någon tydlig åsiktsgrupp kan man komma undan stämplandet. Högernarrativen har också nytta av att andra åsikter förs fram för då kan de kammuflera sina berättelser, eller inte ens det spy ut sig massivt hat. Alla brott tippas på muslimer, allt djupgående fiffel står judarna bakom..
Citera
2019-05-22, 02:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Flashback är till gagn för alla.
Plockar man bort alla påtvingade epitet så ser jag dig och du ser mig.
Citera
2019-05-22, 15:27
Medlem
Flashback har ingen roll alls.
Däremot så är det ett utmärkt forum att använda för att skapa oppinion då det här samlas en stor skara människor som går på all dynga som sprids. Allt som behövs är att väcka lite ilska så har snart 100 000 pers vetskap om att den lögn man spred blev en sanning.
Citera
2019-05-22, 22:10
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag är, som förhoppningsvis är känt, inte alls extremhöger, eller för den delen extremvänster, men dock har jag varit med och sopat skräp i hörnen på forumet, så jag har också funderat över det här.

- Skulle SD och mer extrema nationella åsikter vara mindre vanliga om Flashback inte funnits?

Jag tror inte det. Åsikterna finns där, och vad Flashback försöker vara är en plattform för diskussion mellan oliktänkande.

Visst, på många andra platser, t ex arbetsplatser, föreningar, tidningar och andra massmedia så är en del av de åsikter som får skrivas här, inte välkomna. På så sätt har vi gett utrymme för extremare åsikter att spridas.

Men.

Det viktiga är att dessa åsikter inte får vara oemotsagda. Det finns massor av platser där extremister av olika schatteringar, liksom mer moderata, kan sitta och diskutera med sej själva. Ryggdunka och grupprunka, förstärka sina egna åsikter och hitta fler som tycker som dem.

Detta har blivit en följd av att internet växt fram.

Vad Flashback gör är alltså att personer som suttit och blivit omklappade av meningsfränder plötsligt får möta personer med andra åsikter. De flesta lär ju inte byta åsikter pga detta, men kanske, kanske, kan någon enstaka fundera lite fler gånger över vad de egentligen sitter och skriver. Och kanske inse att världen nog inte är svartvit, kanske inte ens bara gråskalor, utan innehåller färger dessutom.

Att den där idioten som sitter och skriver X om grupp Y - OCKSÅ är en ganska rolig typ, med likartad humor som en själv, eller delar samma hobby, håller på samma fotbollslag eller gillar samma mat. Att man kan ha saker gemensamt med personer som man har helt andra åsikter än.

DET är vad Flashback har gjort möjligt.
Citera
2019-05-23, 09:10
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Hur gör FB det? Menar du inte att vissa användare "gör offer av SD"?
Så här.
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Jag tror inte det. Åsikterna finns där, och vad Flashback försöker vara är en plattform för diskussion mellan oliktänkande.

Visst, på många andra platser, t ex arbetsplatser, föreningar, tidningar och andra massmedia så är en del av de åsikter som får skrivas här, inte välkomna. På så sätt har vi gett utrymme för extremare åsikter att spridas.

@Ruskibuss gör offer av ovälkomna åsikter i samhället. Med tanke på TS så är det nog extremhögern som menas. Frågan är varför isis inte får komma till FB och göra reklam för sin terror? Ingen vågar ju göra det på arbetsplatserna.

Ruskibuss ser nog inte vinklingen på forumet där man hela tiden kopplar ovälkomna åsikter till lokala högerextrema narrativ. Det är många fler än pedo-sniffaren och SD-kurden som inte kommer till tals på arbetsplatserna. Men hur är det med den globala högerextrema narrativet? Vad anser FB om det?
Citera
2019-05-23, 11:32
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Frågan är varför isis inte får komma till FB och göra reklam för sin terror?
Vad då "inte får"? När det gäller att argumentera för sin sak och sina uppfattningar inom ramen för Flashback forums regelverk finns det för de som tillhör eller sympatiserar med IS inget hinder annat än möjligen de själva. Vill de inte så vill de inte.
Citera
2019-05-23, 18:42
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Så här.

@Ruskibuss gör offer av ovälkomna åsikter i samhället. Med tanke på TS så är det nog extremhögern som menas. Frågan är varför isis inte får komma till FB och göra reklam för sin terror? Ingen vågar ju göra det på arbetsplatserna.

Ruskibuss ser nog inte vinklingen på forumet där man hela tiden kopplar ovälkomna åsikter till lokala högerextrema narrativ. Det är många fler än pedo-sniffaren och SD-kurden som inte kommer till tals på arbetsplatserna. Men hur är det med den globala högerextrema narrativet? Vad anser FB om det?

Jag är inte helt säker på vad du menar här. VIlken vinkling?

Jag skulle då för egen del tycka det vore väldigt intressant att få höra t ex en ISIS-anhängares åsikter. Liksom någon kristen fanatiker, eller buddhist eller hinduist osv. Vi har fått fler muslimer såväl som kristna på forumet de senare åren, vilket gör att diskussionerna blir livligare i t ex religionsforumet.

Sedan har FB inga åsikter utöver att försvara yttrandefriheten. Forumet är demonstrativt oberoende och neutralt när det gäller alla andra politiska, religiösa eller andra ideologiska åsikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in