2019-05-17, 09:16
  #1
Medlem
Belavias avatar
Visst, det är för jävligt med det höga bensinpriset. Såg nyligen ett exempel på twitter där någon bröt ner det bisarra med en fulltankning på 1000 kr.

Av tusenlappen han betalade för bensinen hade han bara fått soppa för 200 kr, resten hade gått till att betala moms och rekordhög bensinskatt.

Vidare hade han redan från början skattat bort en tusenlapp för den tusenlapp han tankade bilen för(marginal/inkomstskatt).

Som om inte det var nog så hade hans arbetsgivare betalt 650 SEK i arbetsgivaravgifter för dessa 2 tusen kronor.

Summa summarum, för 2650 kr fick han soppa för 200 kr, resten gick bort på vägen i diverse skatter, moms och avgifter.

Självklart inte rimligt.

För åtta dagar sedan skrev tidningen "nyheter idag" att 200.000 var medlemmar i facebookgruppen med namnet "Bensinupproret"

https://nyheteridag.se/bensinuppror-samlar-200-000-medlemmar-och-vaxer-kan-explodera-nar-som-helst/

Sunt att folk reagerar. Men så jävla typiskt att de gör det just när det drabbar deras egen plånbok. I övrigt är de helt jävla blinda till vad som händer med landet.

Just vetskapen att svenska folket kan vakna till, bli ilskna och reagera väcker på något sätt hat i mig.

Om de nu har förmågan att säga ifrån, vilket de uppenbarligen har, varför har de inte reagerat starkare på på denna giftiga PK-kultur som hela samhället är marinerat i?

Kulturmarxismen har brett ut sig så till den grad att det är svårt att leva ett normalt liv. Varför inte reagera starkare på den usla journalistiken eller folkförrädarna till politiker?

Det som händer med landet som helhet är det verkligt upprörande. Inte några kronor högre bensinpris.

Kommuner som går på knäna, sjuk-/äldrevård som inte fungerar, hbtq-propaganda till våra unga, giftig feminism som sår split mellan könen, blattar som bryter ner landet socialt och ekonomiskt - Det är liksom faktorer som verkligen påverkar det generella välmåendet, folkgemenskapen och framtida generationer.

Men nej då, det upprör inte den konventionelle och konflikträdde svensken i närheten lika mycket som bensinpriset.

Bara min plånbok mår ok så klagar jag inte.

Så gement, småsint och egoistiskt. Nästan så att man känner att svensken får skylla sig själv för detta mångkulturella, pk-förstörda land som hen lever i.

Hur känner ni? Reagerar svensken på det som verkligen hotar vårt folks välmående och framtid, eller reagerar hen mest när något drabbar hen personligen?
__________________
Senast redigerad av Belavia 2019-05-17 kl. 09:22.
Citera
2019-05-17, 09:24
  #2
Medlem
butofcourses avatar
Jag skrattar åt detta patetiska uppror.

Jag hoppas bensinpriset dubblas inom det närmaste 5 åren, det kan ni ha era jävlar tänker jag, som man bäddar får man ligga.

Svensken gör bara uppror när det rör deras plånbok, och det är precis som du nämner så att man tänker inte på varför och kan göra den kopplingen.
Citera
2019-05-17, 09:30
  #3
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Visst, det är för jävligt med det höga bensinpriset. Såg nyligen ett exempel på twitter där någon bröt ner det bisarra med en fulltankning på 1000 kr.

Av tusenlappen han betalade för bensinen hade han bara fått soppa för 200 kr, resten hade gått till att betala moms och rekordhög bensinskatt.

Vidare hade han redan från början skattat bort en tusenlapp för den tusenlapp han tankade bilen för(marginal/inkomstskatt).

Som om inte det var nog så hade hans arbetsgivare betalt 650 SEK i arbetsgivaravgifter för dessa 2 tusen kronor.

Summa summarum, för 2650 kr fick han soppa för 200 kr, resten gick bort på vägen i diverse skatter, moms och avgifter.

Självklart inte rimligt.

För åtta dagar sedan skrev tidningen "nyheter idag" att 200.000 var medlemmar i facebookgruppen med namnet "Bensinupproret"

https://nyheteridag.se/bensinuppror-samlar-200-000-medlemmar-och-vaxer-kan-explodera-nar-som-helst/

Sunt att folk reagerar. Men så jävla typiskt att de gör det just när det drabbar deras egen plånbok. I övrigt är de helt jävla blinda till vad som händer med landet.

Just vetskapen att svenska folket kan vakna till, bli ilskna och reagera väcker på något sätt hat i mig.

Om de nu har förmågan att säga ifrån, vilket de uppenbarligen har, varför har de inte reagerat starkare på på denna giftiga PK-kultur som hela samhället är marinerat i?

Kulturmarxismen har brett ut sig så till den grad att det är svårt att leva ett normalt liv. Varför inte reagera starkare på den usla journalistiken eller folkförrädarna till politiker?

Det som händer med landet som helhet är det verkligt upprörande. Inte några kronor högre bensinpris.

Kommuner som går på knäna, sjuk-/äldrevård som inte fungerar, hbtq-propaganda till våra unga, giftig feminism som sår split mellan könen, blattar som bryter ner landet socialt och ekonomiskt - Det är liksom faktorer som verkligen påverkar det generella välmåendet, folkgemenskapen och framtida generationer.

Men nej då, det upprör inte den konventionelle och konflikträdde svensken i närheten lika mycket som bensinpriset.

Bara min plånbok mår ok så klagar jag inte.

Så gement, småsint och egoistiskt. Nästan så att man känner att svensken får skylla sig själv för detta mångkulturella, pk-förstörda land som hen lever i.

Hur känner ni? Reagerar svensken på det som verkligen hotar vårt folks välmående och framtid, eller reagerar hen mest när något drabbar hen personligen?

Jag håller med dig fullständigt. 500 000 medlemmar är det nu strax. Inget om gängvåldtäkterna, rånen, morden, skolbränderna, bilbränderna etc etc utan nu JÄVLAR har bensinen blivit för dyr... Jag såg en video på deras FB sida och där sitter skaparen av 2.0 och säger att det ska vara politiskt korrekt. De har sålt t shirts och tröjor så de fått ihop till en hemsida... Jag höll på pissa på mig av skratt över vilken jävla pajas han är. Jag liksom du hatar svenskarna för deras tafatthet och feghet som gör att landet snart är ett u land befolkat av 3 världen. Svenskarna kommer att dö ut.

Kan du inte sluta skriva hen ? Det ger ett intryck av att du är PK marinerad
Citera
2019-05-17, 09:30
  #4
Medlem
Intressant och välformulerad tankegång.

Jag tror att den allra största anledningen till varför folk är som dom är, är på grund av de statliga medierna och andra stora nyhetsaktörer. Lyssnar man bara på P1, P3, P4, surfar in på Aftonblaskan eller sitter i soffan när Aktuellt/Rapport kommer så får man en väldigt vinklad och censurerad version av vad som händer. Det här medför att svenska folket invaggas i en falsk realitet och de tar allt dåligt som händer med en stor nypa salt och säger, "Tja, det händer ju bara en gång".
Citera
2019-05-17, 09:31
  #5
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Jag skrattar åt detta patetiska uppror.

Jag hoppas bensinpriset dubblas inom det närmaste 5 åren, det kan ni ha era jävlar tänker jag, som man bäddar får man ligga.

Svensken gör bara uppror när det rör deras plånbok, och det är precis som du nämner så att man tänker inte på varför och kan göra den kopplingen.

så du menar att du vill ha inbördeskrig , för det är det , det kommer att sluta med om inte politiker tänker om lite , folket klarar inte mycket mer nu .
Citera
2019-05-17, 09:32
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Nog är folk trötta på tillståndet i landet. Många förstår också att dessa andra slukhål finns men protesterar du mot t ex invandring så blir du hängd socialt, Ashberg och Afa gör hembesök, du riskerar bli av med arbete och ditt sociala nätverk. Det kan alltså leda till personlig konkurs att använda sunt förnuft.
Därav blir det lättare att gå med i bensinupproret.

Men visst det går ju att rösta "rätt" även om media gör sitt bästa att hindra opinionsbildning kring vissa frågor.

2019? Nä det är snarare 1984.
Citera
2019-05-17, 09:35
  #7
Medlem
Jag håller inte med. Det är inte okej att över 50% av det vi betalar på macken för bränsle är skatter/avgifter.
Det går inte att åka kollektivt utanför storstäderna, människor är beroende av bilen för att kunna ta sig till/från arbetet, bland annat arbeten inom sjukvård, skola och liknande. Alla kan inte bo i storstäderna heller för den delen.
Kaoset inom skola, vård och omsorg är tragiskt, men den stora frågan är vad läggs skattepengarna på om det nu inte ens går runt med alla de höga avgifter vi bilägare lägger in i stadskassan?

Det kanske bör göras en inventering för att se var de största utläggen på skattepengar görs. Självklart reagerar man som enskild medborgare när man måste lägga onaturligt höga summor bara för att ta sig till och från arbetet. Det är just när man som person själv blir drabbad som reaktionen kommer, vi ser inte utläggen som kommunerna har för skola och omsorg, det är inga summor vi ser.
Citera
2019-05-17, 09:37
  #8
Medlem
Fast det är väl många som rest sig och klagat, problemet är ju att du utmålas som regimkritiker (pedofil som köper sex, nazist, kvinnomisshandlare). Sverige är väldigt bra på att tysta folk, du har en väldigt stor hatsvans som vill visa sig lite duktigare än alla andra.

Varje steg i rätt riktning ärr inget annat än ett steg i rätt riktning. Ju fler som vågar göra sin röst hörd desto bättre.
Citera
2019-05-17, 09:37
  #9
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodinbed

Kan du inte sluta skriva hen ? Det ger ett intryck av att du är PK marinerad

Hehe, sant! Men jag är inte marinerad, bara min humor som är lite speciell!
Citera
2019-05-17, 09:40
  #10
Avslutad
Ja nu kostar en liter bensin lika mycket som en halv kaffe latte på valfritt fik.

Klarar man inte av att betala för bensin ska man inte ha bil.

dessutom har väl bensinen kostat över 15 spänn litern i 20 år så varför klaga just nu kan jag undra.
__________________
Senast redigerad av Neltet 2019-05-17 kl. 09:43.
Citera
2019-05-17, 09:40
  #11
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkfun
så du menar att du vill ha inbördeskrig , för det är det , det kommer att sluta med om inte politiker tänker om lite , folket klarar inte mycket mer nu .


Ja, inbördeskrig vore något. Vilka sidor finns det då?
Citera
2019-05-17, 09:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Jag håller inte med. Det är inte okej att över 50% av det vi betalar på macken för bränsle är skatter/avgifter.
Det går inte att åka kollektivt utanför storstäderna, människor är beroende av bilen för att kunna ta sig till/från arbetet, bland annat arbeten inom sjukvård, skola och liknande. Alla kan inte bo i storstäderna heller för den delen.
Kaoset inom skola, vård och omsorg är tragiskt, men den stora frågan är vad läggs skattepengarna på om det nu inte ens går runt med alla de höga avgifter vi bilägare lägger in i stadskassan?

Det kanske bör göras en inventering för att se var de största utläggen på skattepengar görs. Självklart reagerar man som enskild medborgare när man måste lägga onaturligt höga summor bara för att ta sig till och från arbetet. Det är just när man som person själv blir drabbad som reaktionen kommer, vi ser inte utläggen som kommunerna har för skola och omsorg, det är inga summor vi ser.
Du kan be din kommun om redovisning av den kommunala ekonomin. Själv funderar jag på en bensinsnålare bil. Varför har jag en så stark motor när jag sällan kör om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in