Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-05-16, 21:38
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Aaz4jdlqhSk

Jag såg den här videon och började undra, kommer framtidens filosofer inte vara gamla gubbar med högt IQ utan anonyma memeskapare? Hur påverkar memekulturen nutidens filosofi, är det positivt eller negativt?
Citera
2019-05-16, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av athia

Jag såg den här videon och började undra, kommer framtidens filosofer inte vara gamla gubbar med högt IQ utan anonyma memeskapare? Hur påverkar memekulturen nutidens filosofi, är det positivt eller negativt?

Jag kan tänka mig att spridningen ökar bättre genom memes än att det ska gå igenom massa akademiska filter och omvägar.

Så jag ser inte det som negativt , men det blir säkert lätt förväxlat med trams-memes.
Bra fråga
Citera
2019-05-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Jag kan tänka mig att spridningen ökar bättre genom memes än att det ska gå igenom massa akademiska filter och omvägar.

Så jag ser inte det som negativt , men det blir säkert lätt förväxlat med trams-memes.
Bra fråga

Det kan vara positivt om man blir nyfiken och vill ta reda på mer. Sedan finns många långa böcker utlagda på nätet numera, och folk har kunskapstörst.
Citera
2019-05-16, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kim088
Det kan vara positivt om man blir nyfiken och vill ta reda på mer. Sedan finns många långa böcker utlagda på nätet numera, och folk har kunskapstörst.

Jag vet att många "filosofer" ser filosofi som kunskap och gillar citera gamla kända filosofer.
Men för mig handlar det mer vägen till kunskap och driften.
Böcker är inte i samma rörelse eller i nuet på samma sätt.
För det bör vara levande och rörligt?
Citera
2019-05-16, 22:05
Medlem
Tyvärr, ja. Protestanterna var högst framstående med sin memekrigsföring på 1500-och-1600 talet med att smutskasta katoliker och Jesu kyrka.

Många av dessa memes lever vidare och frodar hat.
Citera
2019-05-16, 22:07
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:

Jag anser att det är positivt. Det är en del av utvecklingen. Memer kommer runt åsiktskorridoren och den politiska korrektheten.

Och fungerar bra för filosofi, och satir.
Senast redigerad av Ordpistolen 2019-05-16 kl. 23:01.
Citera
2019-05-16, 22:10
Bannlyst
Okej. Vem glömde låsa datorrummet på dårhuset?

Citera
2019-05-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lar-Snoren
Okej. Vem glömde låsa datorrummet på dårhuset?

Boomer confirmed
Citera
2019-05-16, 23:25
Bannlyst
Jag läste nyligen Fight Club 2, även där ställs dessa frågor och jag rekommenderar den varmt.

OnT: Ja. Det sker redan och jag tror att det är nödvändigt, för filosofin fortsätter att utvecklas med mänskligheten... nya förhållanden kräver nya medel. Mycket kan förmedlas via memes.
Citera
2019-05-17, 02:08
Medlem
Det är väl nutiden? Tycker ändå det är ett kul sätt för människor att hitta tillbaka till varandra. Kan inte sluta skratta åt att nog nästan alla nu levande människor kan ses som ung. en boomer, en doomer eller en bloomer och då har jag läst filosofi så det rinner ur öronen på mig, så om någon skulle önska mer nyanser så vore det väl jag.

2 hours of Boomer Music

2 hours of Doomer Music

2 hours of Bloomer Music
Citera
2019-05-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det är väl nutiden? Tycker ändå det är ett kul sätt för människor att hitta tillbaka till varandra. Kan inte sluta skratta åt att nog nästan alla nu levande människor kan ses som ung. en boomer, en doomer eller en bloomer och då har jag läst filosofi så det rinner ur öronen på mig, så om någon skulle önska mer nyanser så vore det väl jag.

2 hours of Boomer Music

2 hours of Doomer Music

2 hours of Bloomer Music

Jag håller med om att det är nutiden men det jag undrar är om det och hur det kommer utvecklas i framtiden. När universiteten har slutat vara i pkparalys, och 90-talisterna själva är lärarna, så kommer kanske memesen accepteras som en uttrycksform. Jag tänker lite likt Peterson använder karaktärer från disneyfilmer för att förklara saker om det mänskliga psyket. Har själv studerat filosofi och vart chockad över hur trångsynta lärarna (och eleverna.. shit) var. När skiftet sker att de som styr undervisningen är Doomers istället för Boomers, oh damn. Då tror jag verkligen att vi är på banan emot en positiv utveckling, örutsatt att sökandet efter sanningen i sig ger mening och lycka. Jag tror fan jag ska fortsätta plugga filosofi sen när det skiftet sker.

Alltså anledningen till att jag tycker det är intressant är att jag själv uppfattade eleverna som extremt trångsynta och med ett behov av att istället låta smarta. Memes är relaterbara, man kan relatera på ett emotionellt plan och rationalisera det därefter istället för att bara tycka "det som är rätt" och rationalisera det.

Att beskriva karaktärer är hjälpsamt och ger en djupare mening i undervisningen tycker jag. Ibland behöver man se symboler för samhällsfenomen/stereotyper etc. för att kunna se saker mer objektivt och inte bara följa med strömmen och rationalisera de beteenden och åsikter man har i sin närhet.
Citera
2019-05-17, 18:49
Medlem
Citat:

"Memes" är kärl för information (se https://en.wikipedia.org/wiki/Meme) och youtube filmer skiljer sig därför inte från det skrivna eller talade ordet.

Det som gör ett meme till ett meme är en kombination av form och innehåll som är attraktiv och lätt att sprida/komma ihåg.

Min tolkning är att ett meme är mer design än innehåll även om det är bägge. Ett meme ska rymmas på ett frimärke, figurativt talat, medan filosofi är --beroende på vem du frågar-- något i stil med en metod för intellektuella undersökningar.

Jag tror du underskattar filosofi som område om du tror att området kan ersättas av "anonyma memeskapare". Filosofi kan säkerligen producera memes som en biprodukt. Memes är faktiskt ett område för studier inom filosofi.

Hoppas det hjälper.

[edit]: Länken ovan är en bra startpunkt. Studiet av memes kallas memetics och finns länkat i den artikeln.
Senast redigerad av Proprioception 2019-05-17 kl. 19:02. Anledning: Mer info är alltid bättre ..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in