2019-05-16, 20:51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Norge har Fremskritspartiet, eller Framstegspartiet som det heter på den nya norskan.
Danmark har Dansk Folkeparti och kanske snart Stram Kurs.
Sverige har Sverigedemokraterna.

Alla dessa partier är pro-norden och pro-skandinavien. Deras företrädar kan förstå varandra utan problem och de ser gärna en stark skandinavisk gemenskap. Även Sverigedemokraterna har sagt att de vill en militärallians med Finland för att försäkra att Sverige och Finland ska vara säkra när världens ledande krigshetsare ryker ihop.

...och i Finland har vi Sannfinländarna. Ett nationalistiskt Finskt parti som vill ha Finland helt finskt. Låter logiskt enligt mig...för utom en sak...

Är Sannfinländarnas nationalism anti-skandinavismen och anti-norden?
Jag får känslan att Finska nationalismen är väldigt anti-broder och anti-germansk. Mer pro-mongol och mer pro-öst.
Eller fantiserar jag bara? Är Sannfinländarna pro-skandinavien och pro-norden? Finland tillhörde skandinavien en gång i tiden och dem har själva valt att inte ingå i skandinavien.
Citera
2019-05-16, 21:02
Medlem
Sannfinländarna ogillar väl Sverige då de anser att Sverige har haft och fortfarande har alldeles för mycket inflytande över Finland? De hatar att svenska språket tar så stor plats i det finska samhället.
Citera
2019-05-16, 21:43
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Sannfinländarna ogillar väl Sverige då de anser att Sverige har haft och fortfarande har alldeles för mycket inflytande över Finland? De hatar att svenska språket tar så stor plats i det finska samhället.

Jag vet inte hur mycket Svenska språket och hur mycket Sverige kan påverka Finland. Men jag vet att det finns många stora städer där man klarar sig utmärkt med Svenska t.ex. Vasa, Åbo, Tamerfors och runt om Helsingfors. Även Åland så är det Svenska som gäller och det är inget som Finland kan ändra på med tanke på att Åland har alltid tillhört Sverige oavsett om Finland äger det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in