• 3
  • 4
2019-06-06, 11:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Själv kan du testa tryffelmajonnäs vid tillfälle
Nej det tänker jag inte alls det göra.

Tryffel är äckligt.
Tryffelmajonnäs är äckligt.
Det smakar som Kuk luktar.

Jag kan väl på sätt och vis förstå varför kvinnor kan gilla tryffel.
Men kanske inte lika mycket för män.

Saffransmajonnäs däremot, där har du en riktig läckerhet.

Eller om du tex ändå håller på och steker svampar och har dig, i äkta smör, med svart och vitpeppar och salt.
När du har stekt färdigt, så har du i det nu svampsmaksatta matfettet rätt i din majonnäs.
Sen blandar du om med tex en vanlig gaffel, och serverar.
Gott ju.

---

Men, det är enkelt att göra egen god majonnäs.

Förutom ovanstående med svampsmak, så är en underbar med gul paprika.
Stek den gula paprikan i små tärningar tills den blir genomskinlig och med lätt brända skalkanter.
Dvs den blir lätt karamelliserad då, så att den redan söta gula paprika kommer till sin rätta.
Lite salt och vitpeppar, och så ner med matfettet i majonnäsen tillsammans med några bitar av den genomskinliga paprikan.

En helt enastående majonnäs faktiskt, passar ypperligt till grillat.

Om man vill ha en riktigt Het majonnäs, så kan man steka Habanero.
Och så har man i matfettet man stekt Habaneron i.
Fast, det har en speciell smak. Närmast citrusaktig.

Det går bra med Piri-Piri också, fast det blir helt annan karaktär.
Citera
2019-06-06, 11:25
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du har väl inte sås PÅ din pommes?
Du rekommenderar svampsås, rödvinsås och pepparsås, dessa är knapppast lämpliga att dippa pommes i.
En bra skysås kan vara underbart på pommes om du gör en poutine, med det är en helt annan maträtt.

Och varför skulle någon vilja dippa sin pommes i bearnaise eller sauce choron?
Vuxna människor har vett an använda sin bearnaise som sås till kött.

Ketchup eller ren mayonnaise (tryffelmayo eller aioli är inga dåliga tips heller) är the shit till fries, det känner dom flesta vuxna människor runt om i värden till och det är det klassiska som dip i i ursprungslandet Frankrike och i storkonsumentlandet USA.

Svampsås på pommes.
Jösses.
Nej jag har ingen sås "På" dina pommes.
Inte på min heller.
Jag säger alltid till på skarpen när jag beställer mat från falafelstånden, om att jag inte vill ha sås på.
Såsen tar jag bredvid, i såna där små muggar de tillhandahåller.

Och ja, det går alldeles utmärkt att ha svampsåsen bredvid pommesen.
På precis samma sätt som när man har hasselbackspotatisar eller pommes chateau,osv.
Jag dränker aldrig något i sås. Såsen väljer jag själv hur mycket varje mumsbit ska komma tillsammans med.

Det går hur bra som helst att ha god sås till pommes.
Iaf om man tycker om god sås naturligtvis.
Krämig sås ska det vara då.
Som man kan skopa upp med hjälp av pommesen mer eller mindre.

Ibland har jag haft pommes till "köttfärssås".
SOm tex när jag glömt att jag inte hade någon pasta hemma, så ringde jag till närmaste snabbmatsutskänkningsställe och bad om en portion pommes.
Det kunde jag få, förklarade de för mig, och jag vandrade ner för att hämta och betala.

Sen lade jag upp mitt pommesberg bredvid min "köttfärssås" på tallriken, och började sleva.
Det blev gott ska du förstå.
Kanske inte så att jag hade velat laga till som egen, vardaglig maträtt kanske, men det blev tillräckligt gott för att jag inte skulle tappa aptiten helt (vilket jag annars har en jobbig tendens att göra när maten inte blir just så lyckad som jag hade förväntat mig ... ).

Svampsåsen är förmodligen den allra bästa såsen till pommes.
Men å andra sidan så kan man ju dricka svampsås direkt.
Citera
2019-06-06, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej jag har ingen sås "På" dina pommes.
Inte på min heller.
Jag säger alltid till på skarpen när jag beställer mat från falafelstånden, om att jag inte vill ha sås på.
Såsen tar jag bredvid, i såna där små muggar de tillhandahåller.

Och ja, det går alldeles utmärkt att ha svampsåsen bredvid pommesen.
På precis samma sätt som när man har hasselbackspotatisar eller pommes chateau,osv.
Jag dränker aldrig något i sås. Såsen väljer jag själv hur mycket varje mumsbit ska komma tillsammans med.

Det går hur bra som helst att ha god sås till pommes.
Iaf om man tycker om god sås naturligtvis.
Krämig sås ska det vara då.
Som man kan skopa upp med hjälp av pommesen mer eller mindre.

Ibland har jag haft pommes till "köttfärssås".
SOm tex när jag glömt att jag inte hade någon pasta hemma, så ringde jag till närmaste snabbmatsutskänkningsställe och bad om en portion pommes.
Det kunde jag få, förklarade de för mig, och jag vandrade ner för att hämta och betala.

Sen lade jag upp mitt pommesberg bredvid min "köttfärssås" på tallriken, och började sleva.
Det blev gott ska du förstå.
Kanske inte så att jag hade velat laga till som egen, vardaglig maträtt kanske, men det blev tillräckligt gott för att jag inte skulle tappa aptiten helt (vilket jag annars har en jobbig tendens att göra när maten inte blir just så lyckad som jag hade förväntat mig ... ).

Svampsåsen är förmodligen den allra bästa såsen till pommes.
Men å andra sidan så kan man ju dricka svampsås direkt.

Ok.
Du beställde pommes från närmsta snabbmatställe.
Då är du inte rätt person att diskutera pommes frites eller såsen därtill överhuvudtaget.
Och inlägget du svarade på handlade om vad man ska dippa sin standalonepommes i, inte om hela maträtter.
Senast redigerad av cdec 2019-06-06 kl. 11:38.
Citera
2019-06-06, 11:46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ok.
Du beställde pommes från närmsta snabbmatställe.
Då är du inte rätt person att diskutera pommes frites eller såsen därtill överhuvudtaget.
Och inlägget du svarade på handlade om vad man ska dippa sin standalonepommes i, inte om hela maträtter.
Ja, Åh vad hemskt alltså, att beställa mat från snabbmatsrestauranger.

Något så hemskt och nekulturny kan ju bara avslöja ens rätta hemvist bland Hoi Polloi.
Inte så fin som Du alltså, som ju aldrig i hela livet hade kunnat nedvärdera dina så känsligt finstämda smaklökar, eller hur.
Citera
2019-06-06, 12:05
Bannlyst
Citat:
Ja, Åh vad hemskt alltså, att beställa mat från snabbmatsrestauranger.

Något så hemskt och nekulturny kan ju bara avslöja ens rätta hemvist bland Hoi Polloi.
Inte så fin som Du alltså, som ju aldrig i hela livet hade kunnat nedvärdera dina så känsligt finstämda smaklökar, eller hur.

Nja.
Om jag hade gjort köttfärssås så hade jag ätit bröd till istället för snabbmatspommes.
Men nu handlade det ju som sagt om dip till pommes och inte kompletta maträtter.
Vad dippar du dina pommes i förutom barnens favorit bearnaise?
Citera
2019-06-06, 12:12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Nja.
Om jag hade gjort köttfärssås så hade jag ätit bröd till istället för snabbmatspommes.
Men nu handlade det ju som sagt om dip till pommes och inte kompletta maträtter.
Vad dippar du dina pommes i förutom barnens favorit bearnaise?
Tycker du att det är jättesvårt att läsa inläggen man har skrivit ?
Citera
2019-06-06, 12:17
Bannlyst
Citat:
Tycker du att det är jättesvårt att läsa inläggen man har skrivit ?

Ja, dina märkliga förvirrade inlägg är jättesvåra att läsa.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in