Citat:
Ursprungligen postat av hobbyx
Som rubriken mer än antyder är jag ute efter något standarverk av god kvalité som skildrar den svenska 1900-talshistorien fram till nutid. Nu är det väl inget krav att det ska vara exakt på fitthåret åren 1900-2000 som ska avhandlas. Men perioden från 1945 till 1995 är för mig litet av en mörk fläck. Själv är jag född 1983 och just de decennier som utsträcker sig från 40-talet och fram till denna tid har jag inte läst särskilt mycket om. Huvudsakligen har jag läst alla volymer i Herman Lindqvists "Historien om Sverige" samt en del av Peter Englunds verk som dock inte är inriktade enbart på svensk historia utan även skildrar större europeiska skeden ur ett mer övergripande perspektiv.
Jag träffade min gamle historielärare från gymnasiet och frågade honom om bra historieskildrare. Han talade starkt för att jag skulle läsa böcker av prof. Alf W. Johansson. Är det någon som vet om denna har skrivit något sammanfattande verk om den tidsepok jag intresserar mig för? Det skulle också vara intressant om någon kunde tipsa om verk skriva om också andra tidsperioder. Då talar jag om författare som har en större akademisk tyngd än den förvisso skicklige skribenten men för sin bristande historiska kompetens ständigt kritiserade Herman Lindqvist.
När det gäller politisk historia så är väl Tommy Möllers
Svensk politisk historia numera standardverk vid de flesta grundkurser i statsvetenskap. När jag själv läste var det Stig Hadenius (tillsammans med Björn Molin och Hans Wieslander)
Sverige efter 1900 som gällde. Vet inte om den ges ut i nytryck längre, men det finns hur många ex som helst på antikvariat.
Alf W. Johansson är kanske Sveriges främste militärhistoriker, man han har en bred repertoar. Sök på Libris. Johansson har haft sin hand med i mycket, främst politisk historia, och han har även översatt mycket litteratur.
Anders Isakssons Per Albin-biografi har nämnts och den är mycket bra. Den som vill läsa ännu mer om den dominerande politiska kraften under svenskt 1900-tal letar med fördel upp antologin
Socialdemokratins samhälle 1889-1999. Den är ur tryck sedan länge men finns fortfarande på välsorterade antikvariat.