2006-03-02, 20:13
Medlem
vad kan ni rekommenderar?
Citera
2006-03-04, 07:46
Medlem
Ördögs avatar
Ganska svårbesvarad fråga, med tanke på hur mycket böcker det finns om svenskt 1900-tal ... Vad är du mest intresserad av? 1900-talet helt generellt eller någon speciell epok? Den politiska utvecklingen, kulturlivet, näringslivet?

Själv tycker jag bra om några tämligen färska biografier, som i och med att de behandlar viktiga personer samtidigt blir bilder av en hel epok, från början av seklet fram till andra världskriget. Det är

Stig Hadenius: Gustaf V - en biografi
Gustaf von Platen: Bakom den gyllene fasaden (handlar också om Gustaf V och hans drottning)
Anders Isaksson: Per Albin I-IV

Allesamman mycket innehållsrika, och inte alltför svårlästa. Det finns mycket recensioner om alla böckerna på nätet, googla på bara.
Och när det gäller utvecklingen från 1945 fram till våra dagar, så är det en bok jag direkt rekommenderar. Den utkom i höstas.

Göran Hägg: Välfärdsåren

En populär framställning av Sverige från 1940- till 80-talet (slutpunkten blir mordet på Palme). Hägg, som ju själv har upplevt nästan hela perioden, varvar framställningen med minnen från sitt eget liv. Jag citerar förlagets egen reklam:

Faktaspäckat, roligt och ofta med utgångspunkt i sig själv som exempel för fyrtiotalistgenerationen berättar Göran Hägg om denna märkliga tid i vår historia, och får oss att upptäcka de linjer som närheten i tid hittills har hindrat oss från att se. Här finns förstås kungar, politik och regeringskriser, men också så mycket annat: böckerna man läste, Tv-programmen och filmerna man såg, musiken och radioprogrammen man lyssnade på, mods och raggare, moralsyn och miljonprogram, högertrafikomläggning och ubåtsjakter … Alla borde läsa den för att förstå vår egen tid. Och för varje fyrtiotalist är den helt oundgänglig: Här har du ditt liv!
Citera
2006-03-05, 15:04
Medlem
frankensteins avatar
Du har fått bra tips, här är ett till som jag verkligen rekomenderar! De böcker som Ördög rekomenderar berör främst första halvan av 1900-talet. Jag föreslår att du också läser Det sociala landskapet av Göran Ahrne, Christine Roman och Mats Franzén. Det är en sociologisk beskrivning av Sverige från 1950-talet till början av 2000-talet.
En skildring av hur förändringar i maktrelationerna mellan saten, företag och partier och andra organisationer bidragit till att omforma villkoren för människors vardagsliv. Bokens analys genomförs utifrån fyra viktiga differentieringsprocesser: klasskillnader, könsskillnader, etniska skillnader och regionala skillnader.
Citera
2007-02-09, 15:38
Medlem
Svensk historia 1900-2000

Som rubriken mer än antyder är jag ute efter något standarverk av god kvalité som skildrar den svenska 1900-talshistorien fram till nutid. Nu är det väl inget krav att det ska vara exakt på fitthåret åren 1900-2000 som ska avhandlas. Men perioden från 1945 till 1995 är för mig litet av en mörk fläck. Själv är jag född 1983 och just de decennier som utsträcker sig från 40-talet och fram till denna tid har jag inte läst särskilt mycket om. Huvudsakligen har jag läst alla volymer i Herman Lindqvists "Historien om Sverige" samt en del av Peter Englunds verk som dock inte är inriktade enbart på svensk historia utan även skildrar större europeiska skeden ur ett mer övergripande perspektiv.

Jag träffade min gamle historielärare från gymnasiet och frågade honom om bra historieskildrare. Han talade starkt för att jag skulle läsa böcker av prof. Alf W. Johansson. Är det någon som vet om denna har skrivit något sammanfattande verk om den tidsepok jag intresserar mig för? Det skulle också vara intressant om någon kunde tipsa om verk skriva om också andra tidsperioder. Då talar jag om författare som har en större akademisk tyngd än den förvisso skicklige skribenten men för sin bristande historiska kompetens ständigt kritiserade Herman Lindqvist.
Citera
2007-02-09, 16:13
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Svensk historia 1900-2000 fogades till denna. /Moderator

Efterkrigstidens idédebatt kan du t.ex. läsa om i Anders Frenanders Debattens vågor. Om politisk-ideologiska frågor i efterkrigstidens svenska kulturdebatt, Tore Frängsmyrs Svensk idéhistoria, band 2, och Ulf Bjerelds och Marie Demkers I Vattumannens tid? En bok om 1968 års uppror och dess betydelse idag. Utöver Gustav V-biografin som Ördög nämner har Stig Hadenius skrivit översiktsverk om Sveriges historia under 1900-talet.
Citera
2007-02-09, 19:44
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyx
Som rubriken mer än antyder är jag ute efter något standarverk av god kvalité som skildrar den svenska 1900-talshistorien fram till nutid. Nu är det väl inget krav att det ska vara exakt på fitthåret åren 1900-2000 som ska avhandlas. Men perioden från 1945 till 1995 är för mig litet av en mörk fläck. Själv är jag född 1983 och just de decennier som utsträcker sig från 40-talet och fram till denna tid har jag inte läst särskilt mycket om. Huvudsakligen har jag läst alla volymer i Herman Lindqvists "Historien om Sverige" samt en del av Peter Englunds verk som dock inte är inriktade enbart på svensk historia utan även skildrar större europeiska skeden ur ett mer övergripande perspektiv.

Jag träffade min gamle historielärare från gymnasiet och frågade honom om bra historieskildrare. Han talade starkt för att jag skulle läsa böcker av prof. Alf W. Johansson. Är det någon som vet om denna har skrivit något sammanfattande verk om den tidsepok jag intresserar mig för? Det skulle också vara intressant om någon kunde tipsa om verk skriva om också andra tidsperioder. Då talar jag om författare som har en större akademisk tyngd än den förvisso skicklige skribenten men för sin bristande historiska kompetens ständigt kritiserade Herman Lindqvist.

När det gäller politisk historia så är väl Tommy Möllers Svensk politisk historia numera standardverk vid de flesta grundkurser i statsvetenskap. När jag själv läste var det Stig Hadenius (tillsammans med Björn Molin och Hans Wieslander) Sverige efter 1900 som gällde. Vet inte om den ges ut i nytryck längre, men det finns hur många ex som helst på antikvariat.

Alf W. Johansson är kanske Sveriges främste militärhistoriker, man han har en bred repertoar. Sök på Libris. Johansson har haft sin hand med i mycket, främst politisk historia, och han har även översatt mycket litteratur.

Anders Isakssons Per Albin-biografi har nämnts och den är mycket bra. Den som vill läsa ännu mer om den dominerande politiska kraften under svenskt 1900-tal letar med fördel upp antologin Socialdemokratins samhälle 1889-1999. Den är ur tryck sedan länge men finns fortfarande på välsorterade antikvariat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in