2019-05-15, 15:44
Medlem
Frågan är var jag hittar knappen(?) som slår på navigationen. Har ögnat igenom
manualen och enligt den skall en (fysisk) knapp avsedd för nav. finnas, men jag hittar ingen sådan i coupen. Nån som kan leda den blinde?

tia
Citera
2019-05-15, 19:45
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stavrogin
Frågan är var jag hittar knappen(?) som slår på navigationen. Har ögnat igenom
manualen och enligt den skall en (fysisk) knapp avsedd för nav. finnas, men jag hittar ingen sådan i coupen. Nån som kan leda den blinde?

tia

Jag har en CLA men jag antar att det är likadant. Mittkonsolens övre del till vänster, där har du radio, media, navi, tel.
Du har kanske en knapp som ser ut som pq eller nått sånt istället för navi? en equalizer då har du nog inte navi.
Kolla även i skärmen, övre delen längst till vänster ska du hitta det.

Har du android auto eller apple play i bilen? saknar du navi så kan du använda det istället, funkar hur bra som helst men lite svårt att hitta hos google play eftersom dom inte har officiell svensk support.
https://swedroid.se/forum/forums/android-auto.376/
Citera
2019-05-17, 21:39
Medlem
Tack för återkopplingen!

Nej har nog inge navi antar jag (har väl EQ ist - jippie, ha ha). Konstigt bara att manualen skriven om navigation om kärran inte har det.

Osäker om jag har apple play. Lyckades iaf synka telefonen med bilen men hamnade bara i MB:s appstore. Och de hade bara två värdelösa appar. Såklart.
Citera
2019-05-17, 22:24
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Tack för återkopplingen!

Nej har nog inge navi antar jag (har väl EQ ist - jippie, ha ha). Konstigt bara att manualen skriven om navigation om kärran inte har det.

Osäker om jag har apple play. Lyckades iaf synka telefonen med bilen men hamnade bara i MB:s appstore. Och de hade bara två värdelösa appar. Såklart.

Din första bil eller?

Naturligtvis visas all extrautrustning som finns till modellen i instruktionsboken!
De tillverkar inte en specifik instruktionsbok till varje bil, - det borde du ju förstå tycker jag..

Sen är det ju också märkligt att du inte vet viken utrustning din bil har, du vet väl vad du köper?
Navi är inte heller någon skitbagatell, det är utrustning som påverkar bilens pris och andrahandsvärde.
Citera
2019-05-18, 00:12
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Sen är det ju också märkligt att du inte vet viken utrustning din bil har, du vet väl vad du köper?
Navi är inte heller någon skitbagatell, det är utrustning som påverkar bilens pris och andrahandsvärde.

Om han leasar skiten spelar det väl inte lika stor roll? Osäker, då jag aldrig leasat en bil, men då får man väl inget av andrahandsvärdet.

OffT: instruktionsboken till min bil är bara tio sidor, men en hel sida som bara beskriver hur man öppnar dörren på den. Spännande, då man måste öppna dörren för att komma åt boken.
Citera
2019-05-18, 01:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdinside
Om han leasar skiten spelar det väl inte lika stor roll? Osäker, då jag aldrig leasat en bil, men då får man väl inget av andrahandsvärdet.

OffT: instruktionsboken till min bil är bara tio sidor, men en hel sida som bara beskriver hur man öppnar dörren på den. Spännande, då man måste öppna dörren för att komma åt boken.

Det finns inga instruktionsböcker till bilar som endast har 10 sidor.

Den boken du syftar på är en sk. snabbgenomgång av de viktigaste funktionerna.
Den stora tjocka instruktionsboken levereras med till alla bilar.
En instruktionsbok har alltid några hundra sidor, minst.
Boken till min mercedes har ca 450 sidor, och till min renault ca 400 sidor, till båda bilarna har jag också det där lilla häftet med en snabbgenomgång av det viktagaste på ca 20 sidor.
Citera
2019-05-18, 01:20
Medlem
nerdinsides avatar
Citat:
Det finns inga instruktionsböcker till bilar som endast har 10 sidor.

Den boken du syftar på är en sk. snabbgenomgång av de viktigaste funktionerna.
Den stora tjocka instruktionsboken levereras med till alla bilar.
En instruktionsbok har alltid några hundra sidor, minst.
Boken till min mercedes har ca 450 sidor, och till min renault ca 400 sidor, till båda bilarna har jag också det där lilla häftet med en snabbgenomgång av det viktagaste på ca 20 sidor.

Det häftet var det enda som följde med bilen, och var på ryska. Någon riktig instruktionsbok har jag aldrig sett till någon lada niva.
Citera
2019-05-19, 22:30
Medlem
Citat:
Din första bil eller?

Naturligtvis visas all extrautrustning som finns till modellen i instruktionsboken!
De tillverkar inte en specifik instruktionsbok till varje bil, - det borde du ju förstå tycker jag..

Nja femte tror jag. Men du har förstås rätt, jag är bilanalfabet, inte det minsta intresserad, ett nödvändigt måste.

Men trodde faktiskt att manualen var specifik för just den modellen man köp. Lär så länge man lever.
Citera
2019-05-19, 23:13
Medlem
Citat:
Nja femte tror jag. Men du har förstås rätt, jag är bilanalfabet, inte det minsta intresserad, ett nödvändigt måste.

Men trodde faktiskt att manualen var specifik för just den modellen man köp. Lär så länge man lever.

Man kan ju göra mängder med olika tillval och justeringar när man beställer en ny bil.
Med modern teknik så skulle man antagligen kunna generera en individanpassad manual som gäller för exakt det exemplaret och trycka den men skulle bli en inte försumbar extra kostnad.
Citera
2019-05-21, 23:19
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdinside
Det häftet var det enda som följde med bilen, och var på ryska. Någon riktig instruktionsbok har jag aldrig sett till någon lada niva.
Gå till Google store/apple play och sök efter mercedes guides, där har du hela instruktionsboken.
Lätt och smidigt att ha det i mobilen istället för att behöva bläddra i boken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in