2020-03-07, 20:50
Medlem
Wads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
8 fler titlar, 25 säsonger mer i högstaligan väger tyngre än ett lag som vunnit publikligan de senaste åren. Men jag tror dessvärre att hammarby kommer att börja etablera sig kommande år.
Okej, jag köper det du säger. Personligen tycker jag att det är ganska svårt att sätta fingret på vilka faktorer det är som avgör om en klubb är en storklubb eller inte. Jag har under hela min uppväxt haft en känsla av att AIK är en storklubb, medan Djurgården inte är det. Trots att Djurgården är det lag som varit mest framgångsrikt under min uppväxt. Är det AIKs övertag i maratontabellen som gjort så att jag känner så? Svårt att tro det, då maratontabellen inte var någonting man pratade om när jag var yngre. Kan det vara att AIK spelat på nationalarenan och nästan alltid haft mer publik än Djurgården? Möjligtvis.
Citera
2020-03-07, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Visst är det så, inte för att vara sådan men man tar nästan för givet att Söder ska producera. Får hoppas att han suddar ut stämpeln att han inte kan göra mål mot topplagen.

Men du får ju ändå erkänna att det hade varit skönare med en kvartsfinal hemma?

Ja, han gjorde ju ett underbart mål mot Skärgårdsgänget, men utöver det borde han nog gjort 2 mot Gnaget förra året, ett på Ullevi när Per Karlsson var extramålvakt efter Linnérs utflykt och sedan ett på Friends efter ett väldigt fint anfall med Giorgi som regissör, man får inte bättre chanser än de två lägena.

Jo, det var synd att inte Giorgis avslut gick in, tror iofs inte att vi hade fått hemmaplan ändå med tanke på att Mjällby vann, dom har + 8 i målskillnad... det hade krävts 4-5 mål på Sirius om jag inte är helt ute och snurrar.

Men nu får man gilla läget. Om man får gissa så blir det väl Mjällby, Häcken, Bajen eller Malmö vi får möta. Kalmar kan förstås vinna, men jag skulle inte bli förvånad om det blir X där. Inget känns omöjligt men jag hade helst sett att vi fick Mjällby, då blir det väl gräsmatch också.
Citera
2020-03-07, 21:08
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wad
Okej, jag köper det du säger. Personligen tycker jag att det är ganska svårt att sätta fingret på vilka faktorer det är som avgör om en klubb är en storklubb eller inte. Jag har under hela min uppväxt haft en känsla av att AIK är en storklubb, medan Djurgården inte är det. Trots att Djurgården är det lag som varit mest framgångsrikt under min uppväxt. Är det AIKs övertag i maratontabellen som gjort så att jag känner så? Svårt att tro det, då maratontabellen inte var någonting man pratade om när jag var yngre. Kan det vara att AIK spelat på nationalarenan och nästan alltid haft mer publik än Djurgården? Möjligtvis.
Vi i djurgården har kommit 2a 2011. 3a 2007. Och 3a 2017.
Annars har vi väl vunnit guld eller inte varit med i toppen alls. Dvs ganska "effektiva". Antingen vinner vi guld eller spelar skit.
AIK däremot är ett klassiskt topplag sen dom gick upp igen 2005. Det är liksom top 5 varje (?) år i princip men kanske inte så effektivt med 2 guld.
Citera
2020-03-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
När jag gick på gymnasiet var Hysen i sin prime....Glenn.

Trodde IFK skulle städa av Sirius enkelt och så ser jag att VSK leder med 4-0 och IFK har 1-1 och om man är från Västerås vill man att det går bra för VSK, men samtidigt håller jag på änglarna i Allsvenskan. Om Sirius fått in en boll och VSK gjort 5-0 hade det känts bra konstigt

Jag var inte så säker på det, men jag trodde vi skulle vinna, nu hade man den klassiska magsårskänslan istället.

Det hade varit kul med något S1 gäng i kvarten, brukar väl bli det.
Citera
2020-03-07, 21:18
Medlem
Wads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Vi i djurgården har kommit 2a 2011. 3a 2007. Och 3a 2017.
Annars har vi väl vunnit guld eller inte varit med i toppen alls. Dvs ganska "effektiva". Antingen vinner vi guld eller spelar skit.
AIK däremot är ett klassiskt topplag sen dom gick upp igen 2005. Det är liksom top 5 varje (?) år i princip men kanske inte så effektivt med 2 guld.
Ja där sätter du nog fingret på någonting. Att man, i princip, varit ett topplag konstant spelar nog en stor roll i det hela.
Citera
2020-03-07, 21:57
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
Personligen tycker jag inte att kalmar varit med tillräckligt länge, ser inte klubben som ett klassiskt lag ännu.
Förstår. Alla lag du nämner har 50+ allsvenska säsonger utom Östers IF som har 33 allsvenska säsonger, KFF har 32 allsvenska säsonger vilket borgar för en intressant gränsdragning från din sida att 33 är det magiska talet. Hade ju varit mer ärligt att stryka Öster också isf kan jag tycka när de är en statistisk outlier. Men då vet jag att 33 är gränsen och KFF snart kommer med
Citera
2020-03-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Vilket lag tillhör du? Och vad definierar en storklubb enligt dig?
Frågan var inte till mig, men storklubbar har råd att (och prioriterar) att spela på gräs och inte plastgräs.
Citera
2020-03-08, 00:23
Medlem
Älskar att fuskbygget Djurgården avslöjades för vad de är och åkte ur cupen. Deras supportrar blev väldigt stora i truten och det var tal om Champions League och att bli nya Malmö FF. Nu återgår dem till att vara ett mediokert mittenlag i Allsvenskan som ingen bryr sig om.

Hejdå Djurgården. Ni fick ha ett roligt år, men nu är det roliga slut för er del.
Citera
2020-03-08, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Förstår. Alla lag du nämner har 50+ allsvenska säsonger utom Östers IF som har 33 allsvenska säsonger, KFF har 32 allsvenska säsonger vilket borgar för en intressant gränsdragning från din sida att 33 är det magiska talet. Hade ju varit mer ärligt att stryka Öster också isf kan jag tycka när de är en statistisk outlier. Men då vet jag att 33 är gränsen och KFF snart kommer med
Läs igen, han skrev ÖIS (Örgryte IS) inte Öster. ÖIS har 56 allsvenska säsonger så enligt den definitionen är det en bit kvar. Håller dock med dig om att Kalmar är på god väg att etablera sig som ett klassiskt lag.

Skillnaden mellan Kalmar och Öster är väl att majoriteten av Kalmars allsvenska säsonger är på 2000-talet. Öster har ju halkat efter rejält i maratontabellen. Backar vi 20 år hade de ungefär lika många allsvenska säsonger som Örebro. På den tiden såg nog många Öster som ett klassiskt lag, är dem inte det längre då? Om Gais, Öis och Halmstad harvar i Superettan i 20 år till slutar de vara klassiska lag då? Svår definitionsfråga det där. Vad betecknar ett klassiskt lag egentligen? Det skiljer nog från person till person vad man har för kriterier för ett klassiskt lag.
Citera
2020-03-08, 07:49
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheClitCommander
Läs igen, han skrev ÖIS (Örgryte IS) inte Öster. ÖIS har 56 allsvenska säsonger så enligt den definitionen är det en bit kvar. Håller dock med dig om att Kalmar är på god väg att etablera sig som ett klassiskt lag.

Skillnaden mellan Kalmar och Öster är väl att majoriteten av Kalmars allsvenska säsonger är på 2000-talet. Öster har ju halkat efter rejält i maratontabellen. Backar vi 20 år hade de ungefär lika många allsvenska säsonger som Örebro. På den tiden såg nog många Öster som ett klassiskt lag, är dem inte det längre då? Om Gais, Öis och Halmstad harvar i Superettan i 20 år till slutar de vara klassiska lag då? Svår definitionsfråga det där. Vad betecknar ett klassiskt lag egentligen? Det skiljer nog från person till person vad man har för kriterier för ett klassiskt lag.
Klart det skiljer från person till person. Jag ska nog vila lite på hanen och ta det lite lugnt. Är väl spänd inför matchen mot AIK kan tros. ÖIS har varit ur så länge nu att jag börjat glömma dem som allsvenska lag men de är såklart klassiska rentav uråldriga.
Citera
2020-03-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Älskar att fuskbygget Djurgården avslöjades för vad de är och åkte ur cupen. Deras supportrar blev väldigt stora i truten och det var tal om Champions League och att bli nya Malmö FF. Nu återgår dem till att vara ett mediokert mittenlag i Allsvenskan som ingen bryr sig om.

Hejdå Djurgården. Ni fick ha ett roligt år, men nu är det roliga slut för er del.
De har ju faktiskt haft två roliga år, eftersom de vann cupen året innan. De djurgårdare jag känner är inte så nedslagna eftersom en cuptitel i år skickar AIK till europa. "Nu kan de fokusera på allsvenskan och kommande europakval.'

Personligen njuter jag av Mjällbys (och överiga gräslags) framgångar.
Citera
2020-03-08, 09:19
Medlem
simonvps avatar
Som jag kan det här nu: vi vinner smalt med uddamålet och blir pga det en av de sämre ettorna på målskillnad. Vi får MFF borta i en kvart och ryker där. Alternativt så grejar vi bara krysset idag och får MFF ändå. Dum jävla idé för ens humör att man tog en brakfylla igår....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in