Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-05-15, 02:00
Medlem
Någon som vet ifall man mår dåligt av snabbmat som t.e.x Pizza, kebab, hamburgare och läsk,energydrycker,läsk och godis?

Levt på detta i massa år nu. Äter dessa dagligen. Och mår dåligt allmänt och känner mig trött ofta och vill bara sova. Sover väldigt oregelbundet också. Ibland sover jag 1-2 timmar och vaknar igen väldigt trött och blir trött hela dagen.

Är förövrigt alltid trött. Någon som vet ifall detta har ett samband med vad jag äter och lever på? Finns det studier som bevisar/tyder på att man mår dåligt av att enbart äta snabbmat och socker,läsk o.s.v?
Citera
2019-05-15, 02:06
Avstängd
CalzoneItalias avatar
I rätt mängder så mår man inte dåligt av det .
Citera
2019-05-15, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Jag äter det dagligen. Levt enbart på det i flera år. Kan inte minnas sista gången jag åt vanlig husmanskost. Mår riktigt dåligt och är väldigt deprimerad och är väldigt trött hela tiden och sover dåligt. Börja tro att det kanske har med vad jag käkar att göra.
Citera
2019-05-15, 02:11
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Absolut bara man håller det till 50% av RDI.
Citera
2019-05-15, 02:14
Medlem
Kortsiktigt så mår man bra av det! De långsiktiga negativa hälsoeffekterna är dock väl dokumenterade.
Citera
2019-05-15, 02:18
Medlem
RudolfHutlers avatar
Citat:

Vad är den rätta mängden att äta skit då?

För att svara på TS: Jag kan inte äta mycket snabbmat innan jag blir spyfärdig. Kan käka en näve pommes men mer än så blir det inte eftersom jag blir illamående. Inget jag klagar över, för jag har under åren blivit tacksam över att inte kunna äta skit. Idag har jag 12% "body fat" och en välutvecklad muskulatur istället. Gym två gånger om veckan, löpning två gånger om veckan och en dag med lite ditten och datten: armhävningar, sit-ups, skuggboxning osv..

På fredag och lördag äter jag dock chips och ostbågar, gärna med dipp! Men vissa gånger skippar jag chipsen/ostbågarna och kör med broccoli eller grönkålschips istället, med sparrisdipp.
Citera
2019-05-15, 05:35
Medlem
Drama-Llamas avatar
Du skulle ha betydligt mer energi och må bättre på sikt om du undvek samtliga av de livsmedel du nämner i trådstarten. Man kan överleva på dem och till och med bli riktigt fet och fin, men tröttheten du beskriver är ganska karaktäristisk för folk som äter skräpmat. Fortsätter du sockerbomba din stackars kropp riskerar du att ådra dig diabetes.
Senast redigerad av Drama-Llama 2019-05-15 kl. 05:37.
Citera
2019-05-15, 05:40
Medlem
Ja, det finns absolut ett samvand mellan det du äter och hur du mår. Det är inte konstigt att du ständigt är trött om du lever på snabbmat, godis och läsk. Satsa på riktigt mat istället och minska ner på sötsakerna. Att dricka läsk kan vara väldigt beroendeframkallande.
Citera
2019-05-15, 06:16
Medlem
Olika personer är olika känsliga.

Frekvent intag av socker och mycket kolhydrater skulle kunna leda till insulinresistens.

Mycket mat är näringsfattigt och t.ex. bröd(som i t.ex. din pizza, hamburgare osv.) kan rent av hämma näringsupptag från den mer näringsrika maten.

Vill du göra ett seriöst försök att få i dig mycket näring rekommenderar jag lever, ägg, kött, fet fisk och smör/annat animaliskt fett.

Kom ihåg att bio-tillgängligheten är högre i animaliska produkter än grönsaker. Dessutom innehåller inte animaliska produkter några antinutrienter.

Lycka till!
Citera
2019-05-15, 07:03
Medlem
Ja det finns ett samband. Kolla på filmen Supersize me för att få en snabb känsla för vad skäpmat gör med oss.

Det bästa du kan göra är att göra ett eget experiment. Är nyttigt under 7 dagar (helst 30) och motionera dagligen under den perioden. Om det känns bättre har du själv tagit reda på hur livsstil påverkar oss.
Citera
2019-05-15, 07:27
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Ja det finns ett samband. Kolla på filmen Supersize me för att få en snabb känsla för vad skäpmat gör med oss.

Det bästa du kan göra är att göra ett eget experiment. Är nyttigt under 7 dagar (helst 30) och motionera dagligen under den perioden. Om det känns bättre har du själv tagit reda på hur livsstil påverkar oss.

Måste vara det undermedvetna som tjurar när man förvägrar kroppen alla vitaminer m.m.

Ts, gör som instruerat!
Se Supersize Me, förbaskat lärorik och hungerframkallande film. Du kan även läsa uppföljarboken, "Jag och extra allt" (Don't eat this book)
Citera
2019-05-15, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GGAASS
Jag äter det dagligen. Levt enbart på det i flera år. Kan inte minnas sista gången jag åt vanlig husmanskost. Mår riktigt dåligt och är väldigt deprimerad och är väldigt trött hela tiden och sover dåligt. Börja tro att det kanske har med vad jag käkar att göra.

Jag äter hyfsat nyttigt och oftast med ett litet kaloriunderskott. Och, när jag äter snabbmat, dricker läsk och trycker i mig sötsaker samma kväll så sover jag uselt. Jag svettas, sover ytligt och vaknar helt utmattad. Orkar noll dagen efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in