Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Inte nödvändigtvis, jag menar att nuet upplevs mer fritt om man inte har föreställningen att man måste rättfärdiga att man upplever det...
Vilket känns mest avspänt i kroppen, att uppleva nuet med eller utan föreställningen att man måste rättfärdiga att man upplever nuet och existerar? Är det på något sätt förnuftigt eller användbart att bära på föreställningen att man måste rättfärdiga att man upplever nuet?
Om man betraktar lidandet i tillvaron och dess betingelser, hjälper det att man bär på denna föreställning?
Om man vill leva ett mer fritt liv, hjälper det att man bär på denna föreställning?
Du talar om saker utan att någonsin gå in konret i vad du egentligen menar med "frihet" och att "rättfärdiga". Livet är fylld med dilemman, och ens frihet står jämt och ständigt i konflikt med andra människors välmående och din mer primitiva frihet att ta för dig av stunden står exempelvis i konflikt med din framtida frihet från den fullt upplevda nuets negativa konsekvenser.
Vi har trots allt en reptilhjärna, en prefrontal cortex, en limbisk system, etc.
Alla dessa delar av dig har egna "viljor", och dessa viljor står ofta i konflikt med varandra. Vi måste analysera nuet med prefrontala cortex för att det kommer få konsekvenser för vår framtida "jag", detta är i centrum för hela civilisationsbygget. Analyserar vi för mycket så lever vi dock inte längre och plötsligt så kväver vi själva anledningen att bygga inför framtiden; du kommer i absolut bästa fall klättra till världens topp och där inte finna den magiska nuet du jagar efter.
Livet är alltså en balansgång, och att helt göra sig av med det ena eller det andra tycks mig vara ett misstag.
Att man sedan vill systematisera och göra en ekvation av Samhällets, Världens, Universums (allt större grad av abstraktioner, desto mer man intresserar i de "eviga frågorna") lidande och njutning är också ganska naturligt, även ifall det är en ganska omöjlig uppgift (är verkligen inte med utilitaristerna här, då jag inte anser att man någonsin kan komma med en ekvation som helt säkert leder till ökat lycka i dess djupaste mening).
Jag tror att det däremot är ganska enkelt att komma underfund med saker som att sluta äta kött, etc. när man börjar intressera sig i att söka rättfärdiga ens livs alla beslut, man börjar även ifrågasätta heligare njutningar som ens sexuella behov; fast här är det inte lika uppenbart som med naturens "den starkes rätt" att man orsakr lidande, både åt sig själv och för tjejer man träffar (och slutar träffa).
Fri från ens samvete blir man ju aldrig, och där kommer ju limbiska systemet och spökar nuet. Vi börjar ju tala om friheten från den eviga viljan här, och det är kräver nog definitivt att man har sökt rättfärdiga sin existens, som Buddha när han började söka sig bort från sin hedonistiska frihet i slottet och istället sökte rättfärdiga existensen av de sjuka, lidandet och åldrandet, och då det var svårt att rättfärdiga det sökte han istället en utväg.
Denna utväg kräver bara att man ger upp så mycket, så man måste rättfärdiga "befrielse från viljan" framför "viljan", och det är som sagt otroligt svårt. Närmast omöjligt för västerlänningar (vi som växte upp med så många drömmar).