2019-05-15, 12:21
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
ok ni som haller ba vanliga idrottslag verkar rörande överens om att bajen drar publik som inte bryr sig om bajen. hur skall ni locka detta klientel till arenorna som inte bryr sig om laget?? det finns ju pengar att tjäna pa detta.

De behöver bajens feststämning och avslappnade attityd inte bara aggressiva unga män.
Citera
2019-05-15, 12:24
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Hammarby är en underlig klubb. De kallar sig för Bajen som betyder absolut ingenting. De hejar på Tidaholm av nån märklig anledning. Deras klubbmärke är en flagga. Deras anthem är en gammal svensktoppen låt som inte har någonting med klubben att göra. Klubben förkortas HIF (står tom HIF på deras emblem) ändå är de inte HIF. De är totalt ointresserade av huruvida deras lag vinner eller förlorar. Spelarna är nästintill osynliga då deras tröjor är samma färg som gräset osv...
Citera
2019-05-15, 12:28
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
I brist på supporterkultur runt landsortsklubbarna så vill gemene man helst supporta ett lag i "storstan" för att ta del av stämningen där.

Men norrlänningar, dalmasar, värmlänningar, smålänningar mm håller redan på ett hockeylag från sitt närområde. Dessa har genom åren mött AIK och DIF otaliga gånger, så när fotbollsintresset väcks till liv vill man inte supporta rivalerna till ens egna klubb.

Kvar finns då endast Hammarby att välja på. Så ja, där har Bajen vunnit oerhört mycket publik inom fotboll. Pga sitt usla hockeylag helt enkelt.

TS har rätt i att det är ganska unikt för vårt land. I andra länder brukar storklubbarna locka till sig supportrar från andra städer, men då pga framgång på planen. Sverige är annorlunda och har till skillnad från övriga länder ett minst lika stort hockeyintresse som för fotboll.

Därav kan ett lag som Hammarby bli lantisarnas naturliga val när man vill vara del av stämningen som finns inom svensk fotboll. Det är bara att gratulera Bajen till sin nya position.

Hammarby IF / Bamsingarna har 7 eller 8 SM-Guld i ishockey. Skulle inte kalla föreningen för usel i Hockey. Det har varit kräftgång i moderna tider, men bajen har fostrat hälften av alla spelare i DIF genom åren. Djävla tjuvar.
Inkl storspelare som Pelle Lindbergh , Patrik Nemeth, Gabriel Landeskog, Stambert, Lilja, Anders Johnson, Rolf Riddwall, Hári. Jag kan hålla på i timmar. Sverige största plantskola, bestulna av vidriga DIF.
Citera
2019-05-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Uppväxt söder om Stockholm, så Hammarby blev ett naturligt val då man började bry sig om fotboll.

På den tiden var Hammarby ett division II lag. (1967-68 ungefär)
Det kändes som en uppstickare, och en protest mot dom där gaphalsarna som höll på AIK och Djurgården, som jävlades med allt och alla.
Sedan hade man på den tiden någon sorts klacksparkskultur, eller image.
Visst var det kul att vinna, men det var viktigare att göra några saker.

Nu är jag väl inte den aktivaste supportern man har.
När det gäller rekrytering av supportrar så går det i vågor.
Minns när hockeyn var het i Stockholm på 90 talet och Challe Berglunds barn fick alla barn i deras skola att bli Djurgårdare och det gäller inte bara där såklart.
Så jag tror inte att vilket lag man håller på enbart är ärftligt utan miljön påverkar som alltid men på ett annat sätt.
Framgång föder framgång.
Djurgården hockey på 1990 talet
Hammarby Fotboll på 2010 talet .
Nu menar jag att Bajen har tagit nästa steg för att nu är dom sportsliga resultaten på väg mot något som motsvarar supporter kulturen.
Nu har Bajen andra intäkter än från supportrar som spelarförsäljning och reklamintäkter.
Bajen är att räkna med nu och det intressanta är om "myten" av och med denna klubb kommer att ändras bara genom att vi har en ekonomi ibalans.
Citera
2019-05-15, 12:56
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
varifran kommer dessa människor som gar pa bajens matcher?? de bryr sig inte men ända kommer de? även 1970 som du kunde se i klippet. Underligt??

Det är skillnad på att gå på EN match. Du borde istället fråga dig vart alla dessa tusenstals (hemliga) bajare befann sig mellan matchen 1970 och 2013.
Citera
2019-05-15, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Det är skillnad på att gå på EN match. Du borde istället fråga dig vart alla dessa tusenstals (hemliga) bajare befann sig mellan matchen 1970 och 2013.

ja du allsvenskan snittade typ 4000 - 5000 under langa perioder sa att folk kommit och gatt e ju inte ovanligt för nagot lag i världen. att bajen nu drar mest publik har ju med storleken pa arenan att göra och till nästa säsong införs kölista till säsongskorten tex.

https://www.youtube.com/watch?v=vAjCA9cedN8&t=60s
Citera
2019-05-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Går man på en match så vill man garanterat gå på fler.
Om det snackas i bland kompisar så väcks nyfikenhet och är det då mer än själva matchen.
Vi avsätter tid då vi kan umgås innan , under och ev efter matchen är det ett perfekt sätt att slippa ta hand om barnen , påta i trädgården eller hänga med svärmor.
Då köper vi säsongskort år efter år och har en anledning att träffas i denna sönderstressade värld.
När dessutom kropparna säger sitt genom att man inte själv kan spela äns på korpen nivå som var en tillflyktsort för folk som inte vill ta ansvar hemma är en Bajenmatch perfekt.
Den är fruarna som blir drabbade.😉
Citera
2019-05-15, 13:10
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Det finns egentligen ingenting speciellt med Hammarbys fans. Det enda som de är väldigt bra på det är att vara dåliga.
Citera
2019-05-15, 13:19
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
I brist på supporterkultur runt landsortsklubbarna så vill gemene man helst supporta ett lag i "storstan" för att ta del av stämningen där.

Men norrlänningar, dalmasar, värmlänningar, smålänningar mm håller redan på ett hockeylag från sitt närområde. Dessa har genom åren mött AIK och DIF otaliga gånger, så när fotbollsintresset väcks till liv vill man inte supporta rivalerna till ens egna klubb.

Kvar finns då endast Hammarby att välja på. Så ja, där har Bajen vunnit oerhört mycket publik inom fotboll. Pga sitt usla hockeylag helt enkelt.

TS har rätt i att det är ganska unikt för vårt land. I andra länder brukar storklubbarna locka till sig supportrar från andra städer, men då pga framgång på planen. Sverige är annorlunda och har till skillnad från övriga länder ett minst lika stort hockeyintresse som för fotboll.

Därav kan ett lag som Hammarby bli lantisarnas naturliga val när man vill vara del av stämningen som finns inom svensk fotboll. Det är bara att gratulera Bajen till sin nya position.
Något som ständigt upprepas av AIK/DIF, men jag har aldrig sett något faktaunderlag som stödjer detta. Kan du länka till någon källa som stödjer det du säger?
Med det sagt så välkomnar jag alla som vill hålla på Bajen, jag ser verkligen inget problem med om folk ute i landet stöttar oss. Tvärtom.
Citera
2019-05-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Något som ständigt upprepas av AIK/DIF, men jag har aldrig sett något faktaunderlag som stödjer detta. Kan du länka till någon källa som stödjer det du säger?
Med det sagt så välkomnar jag alla som vill hålla på Bajen, jag ser verkligen inget problem med om folk ute i landet stöttar oss. Tvärtom.

Hur ska denna fakta redovisas menar du?... Det är bara att kika in i matchtrådarna här på forumet så kommer du förstå hur hatade DIF Hockey är runt om i landet.
Citera
2019-05-15, 13:33
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Men nä... Jag bryr mig inte mycket om DIF hockey. Kan komma på mig själv med att sitta och hoppas på att Frölunda ska förlora t ex.
Citera
2019-05-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Något tilltalande med Bajens kultur tycker jag är "glimten i ögat" och humor.
Det tycker jag är en stor skillnad mot de andra Stockholmsklubbarna.

Har du någon källa på detta påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in