2019-05-14, 19:54
Medlem
Hur säkert är det att man är anonym om man skickar pengar via Swedbank?
Kan köparen spåra mig?
Låt säga att du köper någon digital information vad det nu kan vara och skickar via Swedbank.. kan detta då spåras - jag har intresse att vara anonym..
Citera
2019-05-14, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Kan tyvärr inte svara på detta
Spåras till ditt konto? Ja det finns ju paper trail, är det lagligt att lämna ut denna information hur som helst? Nej.

Citera fel såg jag visst.
Citera
2019-05-14, 20:05
Medlem
Så den jag skickar pengar till via överföring kan inte se vem jag är - det måste upp till polisiär utredning alltså?
Citera
2019-05-19, 15:48
Medlem
Ingen som vet ifall jag gör en översättning till någons konto.. om det kan spåras till mig?
Typ - man köper något av någon och man inte att säljaren ska veta vem köparen är..
Citera
2019-05-19, 19:43
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Ingen som vet ifall jag gör en översättning till någons konto.. om det kan spåras till mig?
Typ - man köper något av någon och man inte att säljaren ska veta vem köparen är..

Banken har som avtal att ej lämna ut personuppgifter, så banken kommer inte lämna ut dina uppgifter till mottagaren.
Mottagaren kan säga att pengarna har kommit fel och då agerar banken i mellanhand kontakt, de ringer upp dig och för fram orden från mottagaren, mer än så gör de inte.
Skulle man göra en polisanmälan så tar polisen reda på uppgifter och därefter kan man lätt få reda på uppgifterna från handlingarna,
annars så nej, personen kommer inte veta vem det kommer ifrån.
Citera
2019-05-21, 15:42
Medlem
Tack
Citera
2019-05-21, 20:05
Medlem
Vid internationella betalningar följer det med uppgifter som avsändaren namn och adress. Likaså vid pg/bg betalning, om jag inte minns fel.
Men en vanlig banköverföring med clearing/kontonr så redovisas inget annat flr mittagaren än det meddelande man kan skicka med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in