• 2
  • 3
2019-05-15, 18:31
Medlem
Förbannat o-lönt att byta bank är det, särskilt som skälet för en del är Swedbanks pengatvätt, ser det snarare som en fördel jag då de prioriterar kunder istället för horribla skattesystem.

Ok om man är grundlurad och sitter med stora lån eller om det är av princip pga dåligt bemötande men annars äre bättre att bara knulla runt bland bankerna och ha flera, särskilt de tjänster som inget kostar.

Kör själv Swedbank men har SAS kritakort och konton hos Nordea bara för att. I helvette jag skulle överge Swedbank för luffarbanker som Skandia eller Länsförsäkringar.

Betala räkningar å kort kostar nada oavsett bank så det är inget skäl liksom.
Citera
2019-05-15, 18:37
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nu var det inte att öppna ett konto som var problemet utan att ta ett nytt bolån i den nya banken (Och lösa det gamla). Det är ju bolåneräntorna de stora kolosserna tjänar pengar på, inte några hundringar om året för betaltjänster.

De flesta seriösa banker vill att du har varit kund i banken under en längre tid. Jag kan förstå om en bank nekar en nybliven kund ett lån.. Banken hat ju ingen betalningshistorik att kolla. Så det innebär en högre risk med en "ny" kund.

Har man varit "trogen" kund och skött sina åtaganden och har ett månads sparande så är det aldrig svårt att få ett lån.

De som "hoppar runt" mellan olika banker blir nog nekade betydligt oftare just på grund av osäkerheten i deras ekonomi.
Citera
2019-05-15, 18:53
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
SBAB har rörligt 1.3 % vid låg värdering,
inlåning 0.65 % netto 0.65 %
Har någon lägre räntenetto ?
lol?

Svenska banker lånar ut 10x mot vad de har inlånat, så det nettot kan du nog se över.
Citera
2019-05-15, 19:32
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Bra skrivet. Folk som tar lån är de som stoppar pengar i lobbyisternas fickor och gör samhället sämre på så många sätt att de inte förstår det själva. Betala pengar i ränta för att du är girig och inte anser dig ha möjligheten att klara något själv.....

Realräntan på bolån är negativ för närvarande. Det är alltså inte låntagarna som stoppar pengar på någon alls i nuläget.
Citera
2019-05-15, 22:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
De flesta seriösa banker vill att du har varit kund i banken under en längre tid. Jag kan förstå om en bank nekar en nybliven kund ett lån.. Banken hat ju ingen betalningshistorik att kolla. Så det innebär en högre risk med en "ny" kund.

Har man varit "trogen" kund och skött sina åtaganden och har ett månads sparande så är det aldrig svårt att få ett lån.

De som "hoppar runt" mellan olika banker blir nog nekade betydligt oftare just på grund av osäkerheten i deras ekonomi.

Fast det där stämmer inte, SEB var sega som sirap när jag ville låna en i sammanhanget lägre summa i bostadslån. Kund i över 20 år och tillgångar som täcker hela lånet and then some. Handelsbanken gav mig lånelöfte på mindre än 48 timmar så jag flyttade till dem direkt istället.

Historik är bara bullshit.
Citera
2019-05-15, 22:21
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Det spelar ingen roll vart man varit kund innan? Alla bankerna gör väl kreditupplysning och den täcker väl det godtyckliga området de är intresserade utav?

Jag hoppar runt otroligt mycket, det är snarare ett fåtal banker jag inte haft och har ständigt 5 bankkonton och 5 kreditkort aktiva. Jag tycker det är skoj att samla bonusar och bästa villkor. Jag har då aldrig blivit nekad.
Citera
2019-05-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Vilken bank vill du byta till?
Swedbank är ju dyra på sina bostadslån men de accepterar även kunder med högre risk. Banker som har lägre räntor kräver i princip alltid att du har lägre belåning eller kapital som säkerhet. Stabelo och SEB har bra räntenivå, ca 1.1%, men de har krav på max 60% belåning på bostaden. Klarar du det ska det inte vara några större problem att byta till dem. Det kan även vara värt att kolla om din fackförening har något avtal om bostadslån, det är ibland riktigt bra avtal om fackföreningen även har inkomstförsäkringar eftersom det sänker risken för banken.

SEB ca 1.1?
Det är knappast deras normalränta. Här är SEBs genomsnittsräntor:
https://seb.se/privat/lana/bolan-och...antor-historik
(det är genomsnitt så många har givetvis högre ränta än så precis som en del, såsom du, har lägre)
Citera
2019-05-16, 09:28
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det spelar ingen roll vart man varit kund innan? Alla bankerna gör väl kreditupplysning och den täcker väl det godtyckliga området de är intresserade utav?

Jag hoppar runt otroligt mycket, det är snarare ett fåtal banker jag inte haft och har ständigt 5 bankkonton och 5 kreditkort aktiva. Jag tycker det är skoj att samla bonusar och bästa villkor. Jag har då aldrig blivit nekad.

En kreditupplysning räcker inte då den ex. inte visar hur man sparar eller vilka utgiofter man har under en månad.
Citera
2019-05-16, 09:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
En kreditupplysning räcker inte då den ex. inte visar hur man sparar eller vilka utgiofter man har under en månad.

Fast det är ju det de går på, så uppenbarligen räcker det. Sedan finns det säkert de som har låg taxerad inkomst som kommer i en "riskzon" som de behöver utvärdera ytterligare, men i normalfallet räcker en kreditupplysning för att bli kund om man inte är en skum typ med dålig ekonomi.

Man kan se det som en grovsortering. Sedan kan jag förstå att bankerna inte vill ha småkunder med tvivelaktig ekonomi. Det ger små inkomster för banken och hög risk för administrativt underhållsarbete.
Citera
2019-05-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hpyzk
Vilken bank vill du byta till?
Swedbank är ju dyra på sina bostadslån men de accepterar även kunder med högre risk. Banker som har lägre räntor kräver i princip alltid att du har lägre belåning eller kapital som säkerhet. Stabelo och SEB har bra räntenivå, ca 1.1%, men de har krav på max 60% belåning på bostaden. Klarar du det ska det inte vara några större problem att byta till dem. Det kan även vara värt att kolla om din fackförening har något avtal om bostadslån, det är ibland riktigt bra avtal om fackföreningen även har inkomstförsäkringar eftersom det sänker risken för banken.

jag avskyr facket, det är avskum som jobbar för dem för att de är usla på det de sysslar med så de måste in där för att inte få sparken som vanlig knegare. det är bara förlorare som är med i facket. Sedan kan man fråga sig om ett fack ska liera sig med försäkringsbolag och banker som kommunister och socialdemukraterna anser är en del av "kapitalet" såvida man inte själv är hyckare och sitter p två stolar för att kunna suga ut befolkningen på pengar.

Anledningen till att det finns aktörer som tar ut mer i ränta är för att man vill att låntagarna ska dra, till någon annan bank. sedan är swedbank socialdemukraternas bank, sitter man där är man sympatisör med kommunism. det finns andra aktörer som man kan söka sig till beroende på vad man har och vill.

Vill man inte att en kund ska byta till en konkurrent handlar det om ett oligopol och för det ska man stämmas i bryssel.
Citera
2019-05-16, 18:23
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fortfarande är det räntegapet som ger de stora pengarna. Sen har ingen bank 10 milj kunder i Sverige.

Nä men banksektorn totalt har närmare tio miljoner privatkunder kunder, särskillt om man beaktar att endel är kunder i två banker.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in