• 1
  • 2
2019-05-14, 15:56
Medlem
Ssamjangsås. Kryddig koreansk sås som finns i välsorterade matbutiker. Mums!
Citera
2019-05-14, 17:17
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Ibland har jag gjort en kall sås till kyckling med ris.

Créme Fraiche
Färsk chili
Pressad lime och zest
Lite vitlök
Salt, peppar och socker.

Lätt, snabbt och trevligt.
Eller för de lata:
Créme Fraiche + sweet chili = sweet chilisås.
Citera
2019-05-14, 20:16
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chengke
Behöver era tips på en nice sås alternativt gryta för kyckling som kommer serveras med ris. Brukar oftast bli typ currysås eller krämig svamp/paprika sås vilka jag tröttnat lite på så hoppas få några kul tips!
Gör pankopanerad kyckling (kryddad med salt och citronpeppar) med mynta och citronyoghurtsås. Fräscht som 17!:
2 dl Turkisk naturell lättyoghurt
1 st citron, skalcest och saft
0,5 dl hackad färsk mynta
liten klyfta pressad vitlök
1/2 tsk salt
1 krm peppar
Citera
2019-05-14, 20:47
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Du ska förstås koka fond på kycklingskrovet och göra en sås på reduktionen av den såsen.

Detta.

Eller en snabb variant: efter att du har stekt kyckling och tagit ut den så släng ner en skvätt grädde i pannan och lite kryddor plus lite av en buljongtärning. Där har du en god sås på 2min.
Citera
2019-05-14, 21:12
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Eller för de lata:
Créme Fraiche + sweet chili = sweet chilisås.

Fungerar det med, men alltid trevligt att försöka få upp syran i såsen vilket man missar lite med den varianten. Men skulle det serveras skulle jag äta med ett leende!
Citera
2019-05-24, 11:49
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Någonting som blir skitgott och jäkligt enkelt och funkar till både kyckling och t ex fläskfilé. Bryn lite vitlök och chili försiktigt - samtidigt (i.e. i samma panna) som du fixar yta på t ex fläskfilén. Häll över en burk kokosmjölk - puttra i en kvart. Servera m ris, basmati el jasmin inte nödvändigt men... ja "tycke och smak"... Oerhört gott - and nothing succeeds like simplicity!
Citera
2019-05-24, 23:37
Medlem
.diyus avatar
Hemmagjord majonnäs på raps- eller olivolja. (Kallpressad / extra virgin)

3 äggulor. 1 tesked vitvinsvinäger, 1 tsk dijonsenap. Mixa upp med blender eller visp.

Häll sakta i 3 dl av oljan medan du rör om. Salta/peppra efter tycke.

Skitgott.
Citera
2019-05-27, 22:12
Medlem
Isnatts avatar
Jag gillar buljong till kyckling och ris. Äts alldeles för lite buljongbaserade såser utan grädde tycker jag, det är bra för figuren, lite billigare och nåt man alltid kan ha hemma.
Enklaste är egentligen bara vatten + kycklingbuljong (bong flytande) + redning (maizena snabbredning ljus) som enklaste bas. Det kan ingen misslyckas med.
Sen har man i den stekta kycklingen och steker lite grönsaker och har i.
Men med den buljongen så kan du smaksätta hur du vill! Mer salt, peppar, dragon eller chili och ingefära och bambuskott eller ha i lite kokosgrädde och massamancurry, osv.

Vet jag att jag inte orkar koka sås så brukar jag göra en batch kall sås som räcker hela veckan.
Mitt steg ett är min bas som nästan alltid 50/50 majonnäs/gräddfil. Rör ihop det så kan du smaksätta det precis som du vill sen. Jag brukar även ha i torra kryddor som vitlökspulver, lökpulver, paprikapulver, torkad persilja och lite sweet chilisås. Det är steg två men smakar inte så mycket men ger en _grund_.
Sen vid steg tre så smaksätter du med vad du vill: sriracha, sambal oelek, tigersås eller nåt annat.
Mycket enkelt och gott.
Att lära dig göra en buljongbaserad sås och en kall sås är bra grunder att ha med sig hela livet så man inte står och höftar med olika saker varje gång med tveksamt resultat.
Citera
2019-05-28, 23:34
Medlem
TraXzmans avatar
Kyckling sås

Separat ,stuvning eller gryta etc

9,073 förslagna recept

https://www.yummly.com/recipes?q=chi...true&gs=uusvdd
Senast redigerad av TraXzman 2019-05-28 kl. 23:37.
Citera
2019-05-31, 20:49
Medlem
Tröttnat lite på de vanliga varianterna så igår gjorde jag en grönpepparsås till mina kycklingfiléer kryddade med dragon. Ville bara ha en hint av grönpeppar så blev som följer:

Grönpeppar, typ 1 mtsk
Grädde
Sky från filéerna
Lite lök
Soja
Kycklingbuljong
Peppar
Låt det sjuda på och red med maizena om man tycker så. Blev helt ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in