2019-05-13, 18:54
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Släng fakturan. Du har inget ansvar för din mans räkningar. Du är aldrig betalningsskyldig när någon annan skrivit på avtalet. Det gäller även när ni är gifta.

Exakt! Jag hade fel och borde inte ha skrivit i tråden!
Citera
2019-05-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Du kan slänga inkasso kravet i soptunnan .
Din man står på räkningen ..
Det är helt enkelt inte din ..

Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Man har vissa gemensamma ekonomiska skyldigheter mot varandra som gifta! Man är skyldig att försörja den man är gift med om man har inkomst men den man är gift med saknar inkomst!

Det är inte alls omöjligt att man är skyldig att betala en skuld sådan som i exemplet ovan.

Edit: Du är inte skyldig att betala din makes / exmakes skuld!

Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Släng fakturan. Du har inget ansvar för din mans räkningar. Du är aldrig betalningsskyldig när någon annan skrivit på avtalet. Det gäller även när ni är gifta.

Lyssna inte på dessa dårar, fel åter fel.. Men ändå rätt till en viss del, men dom glömde en sak.
Din man står på räkningen, han står SKRIVEN på din adress.. Du har inte skyldighet att betala, men du åker på smällen i slutändan.

Betalar han inte inkassot, så kommer det åka till kronofogden, som i sin tur kommer till slut att utmäta räkningen, hemma hos dig, eftersom han står skriven på din adress.. Så har du köpt en ny tv, soffa och inte har kvar kvitto eller något intyg alls på att du betalat det så kan dom mäta in dessa saker.
Dom kan mäta in allt du inte kan intyga på att du äger.

EDIT, eftersom ni är mitt uppe i skilsmässa så kan det vara annorlunda, det bästa förslaget är att du kontakter kronofogden och frågar vad dom gör i sådan situation.
Senast redigerad av Noccofocus 2019-05-13 kl. 21:14.
Citera
2019-05-13, 21:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Lyssna inte på dessa dårar, fel åter fel.. Men ändå rätt till en viss del, men dom glömde en sak.
Din man står på räkningen, han står SKRIVEN på din adress.. Du har inte skyldighet att betala, men du åker på smällen i slutändan.

Betalar han inte inkassot, så kommer det åka till kronofogden, som i sin tur kommer till slut att utmäta räkningen, hemma hos dig, eftersom han står skriven på din adress.. Så har du köpt en ny tv, soffa och inte har kvar kvitto eller något intyg alls på att du betalat det så kan dom mäta in dessa saker.
Dom kan mäta in allt du inte kan intyga på att du äger.

EDIT, eftersom ni är mitt uppe i skilsmässa så kan det vara annorlunda, det bästa förslaget är att du kontakter kronofogden och frågar vad dom gör i sådan situation.

Kronofogden måste dock få tag på honom först. Dvs utmätning kommer ske senare. Det första är att Kronofogden kommer skicka brev om skulden till honom på förmodligen samma adress. Det ska han skriva under på att han fått kravet. Men eftersom han inte bor där längre kommer de alltså gå bet och sedan efter ett tag förmodligen försöka söka honom på de adresser de har, en av dessa där han är skriven.

Det TS bör göra för att undvika både kommande inkasso som att Kronofogden kanske kommer söka honom på dennes adress är att se till att han inte längre är skriven där. Inte för att det medför betalningsansvar utan att just slippa få träliga brev som detta och kanske även hembesök av Kronofogden där de söker honom.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-05-13 kl. 21:25.
Citera
2019-05-13, 21:55
Medlem
Tack för alla svar! Han är inte född i Sverige och var enbart här pga mig och vårt gemensamma barn. Nu har han åkt tillbaka till sitt hemland och kommer antagligen stanna där. Får ändra hans adress då, behöver jag göra det akut eller kan jag göra det om cirka 1 månad?
Citera
2019-05-13, 22:25
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappapaya
Tack för alla svar! Han är inte född i Sverige och var enbart här pga mig och vårt gemensamma barn. Nu har han åkt tillbaka till sitt hemland och kommer antagligen stanna där. Får ändra hans adress då, behöver jag göra det akut eller kan jag göra det om cirka 1 månad?
Finns absolut ingen anledning att skjuta upp det utan gör det snarast. Det kan dock ställa till det att det är du och inte han som begär att han inte längre ska vara skriven på adressen men Skatteverket vet vad som gäller och brukar vara hjälpsamma.

Sedan måste ni ju lösa bodelningen också. Passa på att ta upp vad som gäller samtidigt så slipper du köa i telefonen till SKV två gånger (bered dig på att det kan ta lång tid).
Citera
2019-05-14, 05:54
Medlem
Äger TS ens rätt att öppna brevet om det inte står hennes namn på det?
Citera
2019-05-14, 07:08
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Äger TS ens rätt att öppna brevet om det inte står hennes namn på det?
Nej.
Citera
2019-05-14, 07:13
Medlem
Nej, du är inte ansvarig för hans skulder även om inte skilsmässan gått igenom ännu. Tycker du ska kontakta inkasso och få det bekräftat så slipper du oroa dig mer framöver.
Citera
2019-05-14, 08:39
Medlem
godhetsapostelns avatar
Va bra att fråga på flashback med autistiska småpojkar som bor i mammas källare. Giftemål är en juridisk bolagsform inget annat. Ni är gemensamt ansvariga för alla skulder som uppstår i boet.
Betalar inte din man denna räkning pga att han inte bor i Sverige eller saknar medel att betala med så får du betala skulden. Smart va?
Citera
2019-05-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Va bra att fråga på flashback med autistiska småpojkar som bor i mammas källare. Giftemål är en juridisk bolagsform inget annat. Ni är gemensamt ansvariga för alla skulder som uppstår i boet.
Betalar inte din man denna räkning pga att han inte bor i Sverige eller saknar medel att betala med så får du betala skulden. Smart va?

De har redan lämnat in skilsmässoansökan, allt som händer efter det datumet är varje persons eget ansvar.
Citera
2019-05-14, 08:51
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
De har redan lämnat in skilsmässoansökan, allt som händer efter det datumet är varje persons eget ansvar.
"Skillsmässopapprena skickades in 1a maj, inkassot skickades till oss i mitten av april"

det står tom i tråden att det handlar om en äldre skuld
Citera
2019-05-14, 09:19
Medlem
Glömde att säga att fakturan kom till en adress vi bodde på för 2 år sedan samt att det var hans vän som öppnade den och skickade bilder. Har det någon betydelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in