2019-05-12, 11:55
Medlem
Har letat länge nu på nätet efter en kompakt liten filtermanick som renar med omvänd osmosisk teknik, för att enkelt kunna fixa helt rent vatten till att vattna krukväxter med. Behöver alltså inte klara volymer för dricksvatten etc, utan bara någon liter per dygn är nog.

Har en drös köttätande växter som är lite kinkiga på vatten och vill ha helt rent vatten utan mineraler och jox i. Och har läst att just osmosiskt renat vatten är kalas. Så därför letar jag efter en lite smidig och inte så dyr sådan grunka som kanske kan gömmas under diskbänken och som man sen kan tappa blomvatten från. Stora sådana filter är inte svårt att hitta, men har inte plats eller tycker det är värt många tusenlappar.

Regnvatten och andra lösningar är inte aktuella eller intressanta.

Är det nån här på FB som har några vettiga tips, på hur man kan fixa detta, vilka filter som är bra små och billiga.
Citera
2019-05-12, 15:31
Medlem
Millediablos avatar
Fantastiska växter som kan leva på dejoniserat vatten, hur är deras naturliga tillförsel av det i naturen?
Citera
2019-05-12, 16:02
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Trådstartaren har blivit lurad.

Inga växter kräver avjonat vatten. Faktum är att kemiskt rent vatten är synnerligen onaturligt och någonting kortlivat. Det närmaste man kommer är regnvatten. När vatten kommer kontakt med marken kommer dessutom joner från markpartiklarna genast att lösa sig i det.
Citera
2019-05-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Fantastiska växter som kan leva på dejoniserat vatten, hur är deras naturliga tillförsel av det i naturen?

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Trådstartaren har blivit lurad.

Inga växter kräver avjonat vatten. Faktum är att kemiskt rent vatten är synnerligen onaturligt och någonting kortlivat. Det närmaste man kommer är regnvatten. När vatten kommer kontakt med marken kommer dessutom joner från markpartiklarna genast att lösa sig i det.

Jahaja... kanske dags att herrarna läser på om varför osmosiskt vatten är att föredra för carnevora plantor... De lever i extremt näringsfattiga miljöer, och gillar inte kalk och andra mineraler i vattnet. Problemet är att när man vattnar med vanligt kranvatten så samlar sig dessa oönskade ämnen i substratet, jorden alltså, och man bör då plantera om plantan regelbundet, ca 1 gång/år för att då får väck den ansamlingen. Med renat vatten så slipper man stressa plantan med dessa ämnen, och slipper stressa den med omplanteringar.

Jag tippar på att ni inte har några bra tips på sådana filter som jag efterfrågade...?
Citera
2019-05-12, 19:41
Medlem
Hej!

Intressant ämne. Jag odlar en del köttätande växter men har klarat mig eftersom jag har egen djupborrad brunn med bra vatten.
Nu har jag i och för sig planterat om varje år och det skulle vara intressant att veta hur länge växterna skulle klara sig utan omplantering.

En vattendestilator kanske kan vara ett alternativ? Verkar enkla att använda men kostar typ 2000-3000:-.
EDIT: Set att man kan köpa en destilator för 700:- (inkl. frakt inom EU) på Ebay.
Senast redigerad av olni 2019-05-12 kl. 19:52.
Citera
2019-05-12, 19:43
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jahaja... kanske dags att herrarna läser på om varför osmosiskt vatten är att föredra för carnevora plantor... De lever i extremt näringsfattiga miljöer, och gillar inte kalk och andra mineraler i vattnet. Problemet är att när man vattnar med vanligt kranvatten så samlar sig dessa oönskade ämnen i substratet, jorden alltså, och man bör då plantera om plantan regelbundet, ca 1 gång/år för att då får väck den ansamlingen. Med renat vatten så slipper man stressa plantan med dessa ämnen, och slipper stressa den med omplanteringar.

Jag tippar på att ni inte har några bra tips på sådana filter som jag efterfrågade...?

"Osmosiskt vatten"

Låt mig gissa. Samma person som sålt dig plantan vill sälja nån produkt som gör "osmosiskt vatten"? Du kan lika gärna använda regnvatten eller destillerat vatten.
Citera
2019-05-12, 19:53
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olni
Hej!

Intressant ämne. Jag odlar en del köttätande växter men har klarat mig eftersom jag har egen djupborrad brunn med bra vatten.
Nu har jag i och för sig planterat om varje år och det skulle vara intressant att veta hur länge växterna skulle klara sig utan omplantering.

En vattendestilator kanske kan vara ett alternativ? Verkar enkla att använda men kostar typ 2000-3000:-.

Gissningsvis behöver du inte ens plantera om. Planteringsjorden innehåller ofantligt mycket mer av ämnena som är lösta i vattnet. Dessutom lakas minst lika mycket näring ur jorden som du tillför.
Citera
2019-05-13, 00:30
Medlem
Citat:
"Osmosiskt vatten"

Låt mig gissa. Samma person som sålt dig plantan vill sälja nån produkt som gör "osmosiskt vatten"? Du kan lika gärna använda regnvatten eller destillerat vatten.

Nej, samma person som jag köpte plantorna av försöker inte sälja på mg nåt annat. Vänligen läs på om vad som är rekommenderat för köttätande plantor. Jag försöker alltså följa de råd som är i stark majoritet över hela världen från erfarna odlare av sådana plantor.

Och som jag redan förklarade i första inlägget så är inte regnvatten ett vettigt allternativ för mig, även om det i sig skulle kunna vara bra.
Citera
2019-05-13, 00:33
Medlem
Citat:
Gissningsvis behöver du inte ens plantera om. Planteringsjorden innehåller ofantligt mycket mer av ämnena som är lösta i vattnet. Dessutom lakas minst lika mycket näring ur jorden som du tillför.

Suck... du uttalar dig som en idiot som inte har en susning om vad du talar om, men ändå ska uttala dig...

Köttätande växter ska inte planteras i vanligt planteringsjord, utan i renad spagnummossa/torv, perlite, eller annat rent näringsfattigt substrat. Det är alltså inte alls mycket mer av de ämnen du tror i det substrat som dessa växter trivs i.
Citera
2019-05-13, 12:23
Medlem
Dr Tinnitus du hann svara före mig
Jag har gett bort plantor till bekanta som har kommunalt vatten och plantorna dör efter förvånansvärt kort tid.
Efter lite googlande igår blev jag sugen att köpa mig en billig vattendestillator, 700:- är ju billigt.
Senast redigerad av olni 2019-05-13 kl. 12:36.
Citera
2019-05-14, 18:40
Medlem
Millediablos avatar
Sen är det väl inte osmosiskt vatten, tekniken som används är omvänd osmos och produkten är dejonat.
Citera
2019-05-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Sen är det väl inte osmosiskt vatten, tekniken som används är omvänd osmos och produkten är dejonat.

Vilket jag skrev i första inlägget, men de flesta verkar kalla det för osmosiskt vatten ändå.

Nu hoppas jag att nån kan tipsa om lämplig filterapparat för mig enligt det jag skrev tidigare, men det verka glest med kunskap om detta i tråden...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in