2019-05-10, 18:37
Medlem
Är människan universums centrum? Vore det bra eller dåligt om det var så?

Jag tror att människan är universums centrum, åtminstone innan vi hittat andra medvetna varelser i universum. Det har att göra med att jag tror att medvetandet är primärt jämfört med materien.

Jag anser att det övervägande är bra att vara universums centrum. Allt blir så mycket mer meningsfullt. Visserligen har synen att man inte spelar någon roll sin egen charm. Men jag skulle säga att det positiva överväger.

Vad säger ni? Är människan universums centrum?
Citera
2019-05-10, 18:43
Medlem
Det passar ju den moderna människan (narcissisten) som ser sig själv som universums centrum, men då måste man väl även tro på en skapare? För även om vi kommer fram till att vi är den enda bebodda planeten så gör ju inte det automatiskt oss människor som universums centrum?
Citera
2019-05-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Det passar ju den moderna människan (narcissisten) som ser sig själv som universums centrum, men då måste man väl även tro på en skapare? För även om vi kommer fram till att vi är den enda bebodda planeten så gör ju inte det automatiskt oss människor som universums centrum?

Nja. Det krävs ingen skapare. Människan kan skapa allt genom olika okända automatiska lagar. Det tycker jag är det rimligaste.
Citera
2019-05-10, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Nja. Det krävs ingen skapare. Människan kan skapa allt genom olika okända automatiska lagar. Det tycker jag är det rimligaste.

Vi skapade oss själva och satte oss i center av allt?
Citera
2019-05-10, 18:53
Medlem
Citat:
Vi skapade oss själva och satte oss i center av allt?

Medvetandet är alltid i konstant utveckling. Vad vi utvecklats från kan vi inte minnas.
Citera
2019-05-10, 18:59
Medlem
Citat:
Medvetandet är alltid i konstant utveckling. Vad vi utvecklats från kan vi inte minnas.

Hur tänker du där? Att vi har varit mer utvecklade och då skapade vi oss igen, fast med en underutvecklad kropp och hjärna? Man 2.0?
Citera
2019-05-10, 19:04
Medlem
Citat:
Hur tänker du där? Att vi har varit mer utvecklade och då skapade vi oss igen, fast med en underutvecklad kropp och hjärna? Man 2.0?

Mer eller mindre utvecklad är bara åskådningformer. Utvecklingen är konstant.

I min mening är vi perfekta.
Citera
2019-05-10, 19:08
Medlem
Citat:
Mer eller mindre utvecklad är bara åskådningformer. Utvecklingen är konstant.

I min mening är vi perfekta.

Hur kan vi vara perfekta utan att kunna tillverka Man 3.0, som vi placerar i centrum av allt medans vi drar oss tillbaka?
Citera
2019-05-10, 19:11
Medlem
Citat:
Hur kan vi vara perfekta utan att kunna tillverka Man 3.0, som vi placerar i centrum av allt medans vi drar oss tillbaka?
Nu tramsar du bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in