2019-05-11, 03:05
Medlem
AndersEklunds avatar
En fråga till er mer hockeykunniga än mig, hur starkt är sveriges lag och av alla lags trupper var skulle ni ranka Sverige då?
Av de jag kan så anser jag att Sveriges lag inte är särskilt bra i år och sen undrar jag varför inte Bäckström och Forsberg är med?

Edit: Rätta mig om jag har fel men Ryssland har det starkaste laget i år, eller vad tycker ni?
2019-05-11, 03:25
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEklund
En fråga till er mer hockeykunniga än mig, hur starkt är sveriges lag och av alla lags trupper var skulle ni ranka Sverige då?
Av de jag kan så anser jag att Sveriges lag inte är särskilt bra i år och sen undrar jag varför inte Bäckström och Forsberg är med?

Edit: Rätta mig om jag har fel men Ryssland har det starkaste laget i år, eller vad tycker ni?

Enkelt förklarat så är ALDRIG det bästa laget på papperet garanterat en bra placering. Du måste spela ihop laget under en kort period och detta är inte lätt. Många gånger kan det vara bättre med lagspelare i stället för enskilda stjärnor. Betänk också att NHL-stjärnor i laget inte automatiskt betyder framgång. De kommer oftast utslitna och med småskador, samt "jetleggade" i de första matcherna, i alla fall... Att de sedan kanske är mentalt slutkörda gör det inte bättre - mången (de flesta) anser att VM och OS vara klart sämre än att vinna NHL. Så frågan är vad mången spelare ens gör i dessa trupper, på dessa mästerskap?
2019-05-11, 03:32
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Enkelt förklarat så är ALDRIG det bästa laget på papperet garanterat en bra placering. Du måste spela ihop laget under en kort period och detta är inte lätt. Många gånger kan det vara bättre med lagspelare i stället för enskilda stjärnor. Betänk också att NHL-stjärnor i laget inte automatiskt betyder framgång. De kommer oftast utslitna och med småskador, samt "jetleggade" i de första matcherna, i alla fall... Att de sedan kanske är mentalt slutkörda gör det inte bättre - mången (de flesta) anser att VM och OS vara klart sämre än att vinna NHL. Så frågan är vad mången spelare ens gör i dessa trupper, på dessa mästerskap?

Jag tänkte skriva starkast på pappret, men trodde folk skulle förstå det, men jag menar såklart starkast på pappret.
2019-05-11, 03:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Jag tänkte skriva starkast på pappret, men trodde folk skulle förstå det, men jag menar såklart starkast på pappret.

Faktum kvarstår - starkast lag på papperet ger inte alltid givet slutresultat, men jag skulle säga, i nummerordning att starkaste/bästa laget på papperet är;

1. Sverige
2. Ryssland
3. USA
4. Kanada
2019-05-11, 05:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Faktum kvarstår - starkast lag på papperet ger inte alltid givet slutresultat, men jag skulle säga, i nummerordning att starkaste/bästa laget på papperet är;

1. Sverige
2. Ryssland
3. USA
4. Kanada

Japp
2019-05-11, 08:46
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Den mest intensiva matchen såhär långt. Såg Kanada-Finland och det var ett totalt sömnpiller jämfört med denna matchen.

Sverige spelar jätte ojämnt under hela matchen så det är svårt att bedöma deras insats om man kollar över hela matchbilden. Lundqvist var dock INTE orsaken till att vi förlorade. Han skulle tagit 1-0 målet men de andra målen går det inte klandra honom för.

Däremot så är det väldigt tydligt att Sveriges forwardsida behöver förstärkas. Det funkar inte att en 20 årig Elias Pettersson ska driva varenda anfall i princip. De behöver få in Landeskog och Söderberg om detta ska funka är min uppfattning.

Hur är det ställt med dem förresten? Knäpptyst sedan de åkte ur stanley cup. Dags att landslagsledningen tar kontakt med dem.

Bra att vi får in Klingberg här nu relativt snart förresten. Backsidan såg också lite svag ut även om den var mycket bättre än forwardsidan.

Håller med dig. Jag tycker Elias är bra men som Renberg sa, han är väldigt ” tunn”. Han såg så klen ut när tjeckerna puttade bort han från det tjeckiska målet. Han är väldigt ung men han skulle behöva lägga på dig 10–5 kg muskler. Det ser så lätt ut att brotta ned han eller ge han en snyting så han åker omkring o gråter. Sverige behöver ha spelare i 100 kg klassen. Var inte så lätt att mobba ut mats Sundin eller Peter Forsberg, båda de två var ju även fysiskt starka. Såna spelare behövs i matcher som den vi såg igår.
2019-05-11, 09:09
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ja, men även "de flesta" kan ta fel, eller hur? Eller, anser du att tyskarna som teg och såg bort, under andra världskriget hade rätt? Eller, kretinerna i Sverige som alltid tyckt att massinvandringen varit av godo? De flesta trodde jorden var platt, under en tid - hade även dessa rätt? Vi har facit på dessa händelser.

Vet att du aldrig kommer hålla med mig, men att hävda att "de flesta" anser en sak - det kommer aldrig vara en sanning för mig.

Det är lite mer binärt när det kommer till en hockeybedömning jämfört med politik. Speciellt när du enkelt kan kolla på reprisen.

Men fortsätt gärna att raljera om nazismens Tyskland och sossar. Det är ganska underhållande faktiskt.
2019-05-11, 09:45
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
17 raka vm matcher utan förlust är rätt okej ändå för tre kronor. Vi är bäst på längsta svit på förlustfria matcher under 2000-talet. Alltid något..
Kanada fick 16 raka innan de torskade mot finnarna 2016 i gruppspelet.

Sånt där minns inte vanligt folk, hur många raka segrar som länder har.Men det är ju ett bra facit ändå.Det är ju ändå medaljerna som är viktigaste och att inte åka ur gruppen.
2019-05-11, 10:04
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Landeskog blir ett jävligt bra tillskott till truppen han kommer gå i bräschen när det gäller att jobba hårt och då gäller det att resten hakar på. Sverige blir farliga framöver var så säkra. Sedan kommer Klingberg också och han är en av NHL:s bästa backar .
2019-05-11, 10:06
Medlem
Citat:

1. Sverige
2. Ryssland
3. USA
4. Kanada

sverige ska nog vara väldigt nöjda om det blir brons i år?

det behövs lite "tyngre" spelare som landeskog (hoppas han kommer) och bäckström, zibanejad (har väl tackat nej) eller liknande

elias petterson och nylander är tekniskt duktiga men väger för "lätt" när det hettar till

en kedja med landeskog och elias petterson hade kanske fungerat lite bättre?

vi skulle även behöva någon tuff back som kan rensa framför eget mål m,m
2019-05-11, 10:41
Medlem
Tubleross avatar
Just nu på Aftonbladet: ”Landeskog vill till VM”

”Den dubble världsmästaren Gabriel Landeskog är sugen på VM-spel, enligt uppgifter till Hockeynews.se.”

”Landeskog missade stora delar av grundseriespurten på grund av en axelskada, men är enligt uppgifter till Hockeynews själv sugen på VM-spel.
Enligt sajten hänger hans deltagande nu på Colorados läkarundersökning som ska genomföras i helgen. Ett beslut om VM kan sedan fattas i nästa vecka.”

Fyfan vad jag hoppas att detta stämmer!
2019-05-11, 10:49
Medlem
Grittys avatar
Citat:
Namnkunnigast!

Ryssarna. Ovechkin petad i pp säger allt

Eller petad och petad. Vilade säkert bara men ändå.

Sverige 2a, Kan 3a och USA 4a.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in