Citat:
Ursprungligen postat av
Miniarnold1
Hej!
Har en situation som jag klurat över fram och tillbaks.
Jag bor idag tillsammans med min sambo i ett hus. Vi träffades för 2 år sedan. Jag ägde då en lägenhet och hon ett hus. Efter cirkus 1 års tid flyttade jag in hos henne och hyrde ut min lägenhet.
Nu vill jag köpa in mig i hennes hus och här kommer dilemmat.
Jag köpte min lägenhet för 2,5 m. Tog då ett lån på 2 m. Sen efter 4 månader utökade jag bolånet till 2.5 m då jag köpte in mig i mitt bolag. Så säljer jag lägenheten idag går jag förmodligen +- 0. Det jag har i värde är min andel i bolaget som är mer värd en vad hela min lägenhet är. Dock så skiter väl banken i det?
Så om jag går till banken idag och säger; Hej, jag har min buffert på 150 k och en andel av ett bolag och jag vill köpa in mig i ett hus. Antar att dom kommer att skratta åt mig? (Huset är värt runt 7,5 m)
Tanken är att jag ska köpa in mig på en tredjedel av huset (Får betala runt 2,3 för det). Men om min sambo skriver över halva huset på mig och jag ett skuldbrev? Kommer det att underlätta?
Tacksam för all hjälp!
För något år sedan skulle jag låta min sambo köpa in sig i min lägenhet. Det din sambo får tänka på är att hon kommer att realisera ev. vinst på försäljningen då hon de facto säljer en del av bostaden till dig.
Exempel:
- Säg att huset köptes in för 4 mkr värdering för några år sedan
- Du köper ~30% på en 6.9 mkr värdering i år
- Hon realiserar därmed 30% av vinsten på bostaden (2.9mkr * 0.3 = 870 tkr). Det innebär att hon får betala 191 400kr i skatt när hon deklarerar nästa år.
Jag och min sambo struntade i att göra detta, istället skrev vi ihop ett avtal som reglerade vinst, förlust osv så att effekten var ungefär densamma som att hon också ägde lägenheten. Så tänk på att ni kan göra sådana lösningar, sedan finns också skuldbrev och liknande om ni inte har något behov av att hon ska få cash i näven idag.
En av hennes vänner delade däremot på sin lägenhet förra året utan att veta att det får konsekvenser skattemässigt, så hon fick sig en trevlig käftsmäll på årets deklaration.
Gällande säkerhet: Banken kan vara OK med att du lånar mer pengar genom att visa att du har täckning för det på annat vis, exempelvis genom att pantsätta dina aktier eller om du får köpa din andel av huset rabatterat.