2019-05-12, 06:24
Medlem
Tycker Coop har bättre kvalité på sakerna och mer butiker behöves. Netto köper man lite små grejer när man är ute och reser. Sen vet jag iaf att butiken där jag bor, går redigt bra. Är nog lite olika de där.
Ica är inte så billigt som folk säger
Men betalar hellre mer, för bra kvalités kött en att köpa dansk kött.
Senast redigerad av Jumpeko 2019-05-12 kl. 06:27.
Citera
2019-05-12, 08:34
Medlem
För att få slut på diskussionen om dyrast/billigast så finns det ju faktiskt underlag på detta - och har så gjort i massor av år. Det är PRO (pensionärernas riksorganisation) som varje år sätter samman en inköpslista och jämför priser mellan kedjor.
Förutom att det skiljer mellan kedjor så skiljer det även mellan landsändar. Maten blir något dyrare längre norrut på grund av längre transporter.

https://www.pro.se/Leva--bo/PROs-pri...rsokning-2018/
Citera
2019-05-12, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
För att få slut på diskussionen om dyrast/billigast så finns det ju faktiskt underlag på detta - och har så gjort i massor av år. Det är PRO (pensionärernas riksorganisation) som varje år sätter samman en inköpslista och jämför priser mellan kedjor.
Förutom att det skiljer mellan kedjor så skiljer det även mellan landsändar. Maten blir något dyrare längre norrut på grund av längre transporter.

Enskilda affärer säger inte så mycket om hur prissättningen ser ut om man jämför hela kedjor.
En klassiker är när folk åker 2-3 mil med bil för att tjäna 70-80 kr per 1000 kr. Är bilen hyfsat ny så försvinner hela förtjänsten i värdeminskning/service/bensinkostnader.
Citera
2019-05-12, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Enskilda affärer säger inte så mycket om hur prissättningen ser ut om man jämför hela kedjor.
En klassiker är när folk åker 2-3 mil med bil för att tjäna 70-80 kr per 1000 kr. Är bilen hyfsat ny så försvinner hela förtjänsten i värdeminskning/service/bensinkostnader.
De har ju enskilda data på extremt många butiker - och du kan själv enkelt sätta samman dessa till en jämförelse mellan kedjor (eftersom data ligger i Excel). Men jag gissar att du inte kommer få något entydigt svar. Det skiljer troligtvis mellan län och kommuner.
Citera
2019-05-12, 09:07
Medlem
Vet flera Coop extra t.ex. som gått väldigt dåligt i många år.

I de fallen jag haft insyn så har själva fastigheten varit problematiken, ja förutom att färre handlar där, kostnaderna för att rusta upp är höga, vi snackar flera byggnader som stått i kanske 30+ år utan någon nämnvärd upprustning, då snackar vi inte make-up invändigt med lite nya skyltar och sånt, utan dyra insatser, ventilation, rör och kylar/frysar och elektronik.

I några fall står man och fortfarande stampar, med vikande siffror sedan minst 10 år. I andra fall har man röjt ut allt och kapat butiksytan med 50% rakt av.

Det märks även att Coop inte satsar på säkerheten likt andra kedjor. Grymt eftersatt på de butiker som inte är nybyggen.
Citera
2019-05-12, 09:10
Medlem
Silverhammers avatar
Danskarna tycks fly Sverige foretagsmassigt, aven Harald Nyborg har val spikat igen...?
Man kan då undra varfor Danskarna inte for det att fungera i Sverige.`?
Mig veterligen ar de oftast goda köpmän.
Personligen tycker jag det ar synd att Netto försvinner,
ar inte for ett standard sortiment.
Roligare att se målarfärg torka.....
Netto kunde alltid överraska med lite goa tillbud.
Nått parti Elektronik, ibland kvalitets varor,
samt inte sällan på Danskarnas paradgren ÖL.
Citera
2019-05-12, 09:12
Medlem
Citat:
De har ju enskilda data på extremt många butiker - och du kan själv enkelt sätta samman dessa till en jämförelse mellan kedjor (eftersom data ligger i Excel). Men jag gissar att du inte kommer få något entydigt svar. Det skiljer troligtvis mellan län och kommuner.
Så är det, halvstora livsmedelsbutiker i centrala lägen är rimligen de dyraste. Lite större butiker i mindre kommuner de billigaste, om det inte är någon enskild handlare som kör lågpris för att pressa upp volymerna.
Citera
2019-05-12, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
Danskarna tycks fly Sverige foretagsmassigt, aven Harald Nyborg har val spikat igen...?
Man kan då undra varfor Danskarna inte for det att fungera i Sverige.`?
Mig veterligen ar de oftast goda köpmän.
Personligen tycker jag det ar synd att Netto försvinner,
ar inte for ett standard sortiment.
Roligare att se målarfärg torka.....
Netto kunde alltid överraska med lite goa tillbud.
Nått parti Elektronik, ibland kvalitets varor,
samt inte sällan på Danskarnas paradgren ÖL.
Det är inte så enkelt som du tror. Skilda företagskulturer, skilda köpvanor, helt olika marknadsföring med mera. Till och med i Skåne märks det att vi inte varit samma land sedan 1658. I Danmark framgångsrika koncept verkar inte fungera rakt av i Sverige helt enkelt.

ÖL....?!? Netto har aldrig sålt annat än lättöl och 3,5r i sverige. Men visst om man nu inte får handla på bolaget så kanske Netto hade ett kul utbud av "öl".
Citera
2019-05-12, 09:44
Medlem
Badios avatar
Netto är helt okej. De har ofta varor som är extremt mycket billigare än de stora kedjorna. Efter ha varit där genom åren så vet jag hur jag ska hitta i "röran". Om Coop nu ska ha priser som de har i sina mindre butiker så blir det ju dock omöjligt och handla på Netto.
Citera
2019-05-12, 10:20
Medlem
Griskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Skitsnack, Coop är inte dyrare än ICA/Hemköp.

COOP är OÄNDLIGT mycket dyrare än ICA och Hemköp! Vad sägs om 72 kr för en Ben & Jerrys? Bara som ett exempel av många... Varenda sak kostar 5-10 kr mer än andra affärer. COOP:s "extrapriser" är som ordinarie pris i andra affärer.
Citera
2019-05-12, 10:22
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

FAST man ska vara lite källkritisk här. Det har framkommit att PRO har fuskat i vissa fall, exempelvis genom att uppge priser på varor som butiken inte ens haft i sortimentet.

Kom ihåg att PRO är kopplat till S, liksom Coop.
Citera
2019-05-12, 10:23
Medlem
Edukators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Du tror väl inte att Coop bara byter ut skylten? Dom är efter lokalerna, butikerna kommer självklart att se ut som vilka Coop som helst.
Dessa Nettobutiker är väl ofta gamla nedlagda konsumbutiker? Då blir det inte svårt att räkna ut vad Coop har för avsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in