Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-10, 11:21
Medlem
aina08s avatar
Jag är helt utan personförsäkring idag och min sambo har väl bara nåt genom facket.
Nu funderar vi på om vi borde ha nåt för att säkra upp om något händer, speciellt om någon skulle gå och dö.
Jag har väldigt dålig koll på dessa typer av försäkringar så tänkte höra lite vad ni andra har, varför ni har just dom, vilka bolag och vad de kostar per månad osv.

Vill/kan inte lägga några stora summor varje månad utan vill få ut så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt (som vanligt ) till det viktigaste.

Hur bör ja tänka?
Vad är viktigast?

Har hus, bil osv i Länsförsäkringar och har läst lite om de andra försäkringarna där också men berätta gärna hur ni andra har det och hur det fungerar.
Tack på förhand!
Senast redigerad av aina08 2019-05-10 kl. 11:30.
Citera
2019-05-10, 11:33
Medlem
Svenglens avatar
Tror att du eventuellt redan kan vara medförsäkrad (grundläggande skydd) genom din sambo. Om ni har en försäkring via Facket borde det vara enklast att teckna utökade försäkringar via nuvarande försäkringsbolag.
Citera
2019-05-10, 12:17
Medlem
Tror det billigaste är att gå via ex facket och medförsäkrad isf. Jag har BLIWA genom Unionen. Ungdomspaket som gäller upp till 31 år. Liv, sjuk. olycksfall ingår och jag betalar 59sek / månad.
Citera
2019-05-10, 12:55
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenglen
Tror att du eventuellt redan kan vara medförsäkrad (grundläggande skydd) genom din sambo. Om ni har en försäkring via Facket borde det vara enklast att teckna utökade försäkringar via nuvarande försäkringsbolag.
Ok visste inte att även anhörig kunde försäkras genom facket.
Sambon är med i Handels.
Citat:
Ursprungligen postat av Artois
Tror det billigaste är att gå via ex facket och medförsäkrad isf. Jag har BLIWA genom Unionen. Ungdomspaket som gäller upp till 31 år. Liv, sjuk. olycksfall ingår och jag betalar 59sek / månad.
Vi båda är över 31
Men 59kr/månad låter bra.
Vad innefattar försäkringen då? Om någon dör tex, vad får då den andra ut?
Citera
2019-05-10, 13:12
Medlem
Kolla med din arbetsgivare om det finns gruppförsäkringar till er anställda. Dom är väldigt prisvärda. För några 10-or i mån kan man teckna vad man behöver.
Citera
2019-05-10, 18:08
Medlem
Beror ju helt på vad ni har för behov. Har ni gemensamma barn? Stora lån? Tjänar den ena partnern betydligt mer än den andra?

Om man exempelvis vill att ens partner skall kunna bo kvar i hemmet om man avlider så bör man teckna en livförsäkring (eller möjligen låneskydd) om det finns stora lån på bostaden.

Grupplivförsäkringar i all ära. De är ofta billiga och kräver ingen hälsodeklaration men ersättningsbeloppen är löjligt små. Exempelvis 200k som min frus gruppliv ger vid dödsfall räcker inte långt. Jag har livförsäkringar som ger totalt runt 4 miljoner om jag avlider. Jag får ungefär hälften av det om min fru avlider. Kostnaden ökar med åldern, men runt 100kr/månad per miljon om du är medelålders.

Finns det barn med i bilden så kan det vara bra med en försäkring som även ger pengar till dessa. (Oftast bara om de är under 18 år)

Kolla upp om någon av er har sjuk/olycksfalls försäkring via jobbet eller facket. Fundera sedan på om ni vill komplettera med något. Vi har tecknat ytterligare olycksfallsförsäkringar förutom de som våra arbetsgivare har tecknat.

Samtidigt så vill man inte lägga flera tusen i månaden på försäkringar om man inte måste. Sätt er ner en kväll och räkna lite på hur ekonomin blir om en av er avlider, blir långtidssjukskriven osv och se vad ni behöver (om något).
Citera
2019-05-10, 18:17
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Beror ju helt på vad ni har för behov. Har ni gemensamma barn? Stora lån? Tjänar den ena partnern betydligt mer än den andra?

Om man exempelvis vill att ens partner skall kunna bo kvar i hemmet om man avlider så bör man teckna en livförsäkring (eller möjligen låneskydd) om det finns stora lån på bostaden.

Grupplivförsäkringar i all ära. De är ofta billiga och kräver ingen hälsodeklaration men ersättningsbeloppen är löjligt små. Exempelvis 200k som min frus gruppliv ger vid dödsfall räcker inte långt. Jag har livförsäkringar som ger totalt runt 4 miljoner om jag avlider. Jag får ungefär hälften av det om min fru avlider. Kostnaden ökar med åldern, men runt 100kr/månad per miljon om du är medelålders.

Finns det barn med i bilden så kan det vara bra med en försäkring som även ger pengar till dessa. (Oftast bara om de är under 18 år)

Kolla upp om någon av er har sjuk/olycksfalls försäkring via jobbet eller facket. Fundera sedan på om ni vill komplettera med något. Vi har tecknat ytterligare olycksfallsförsäkringar förutom de som våra arbetsgivare har tecknat.

Samtidigt så vill man inte lägga flera tusen i månaden på försäkringar om man inte måste. Sätt er ner en kväll och räkna lite på hur ekonomin blir om en av er avlider, blir långtidssjukskriven osv och se vad ni behöver (om något).
Nej vi har inga barn ännu men den dagen det finns blir de så klart försäkringar för denna.
Livförsäkring är det som känns viktigast, just för att den andre ska kunna bo kvar i huset osv.
Skrev ovan och frågade Artois just hur mycket man får med livförsäkring hos facket just för att jag antog att summorna är lägre då de också är billigare.
Minst 1 mille eller 2 bör man ju ha, var. Har man för hög summa kanske man vill bli av med sambon en vacker dag haha
Olycksfalls försäkring kanske räcker om man har genom facket. Inget jag har men sambon.
Personligen får jag nog ingen sån längre på grund av skador i kroppen.
Citera
2019-05-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Livförsäkring är det som känns viktigast, just för att den andre ska kunna bo kvar i huset osv.
Skrev ovan och frågade Artois just hur mycket man får med livförsäkring hos facket just för att jag antog att summorna är lägre då de också är billigare.
Minst 1 mille eller 2 bör man ju ha, var. Har man för hög summa kanske man vill bli av med sambon en vacker dag haha
Personligen får jag nog ingen sån längre på grund av skador i kroppen.

Det är möjligt att du kan få en olycksfallsförsäkring även om du har befintliga skador. Sjukförsäkring blir kanske värre men kontakta försäkringsbolagen och hör efter.

Gör en sammanställning över vad ni har för skydd idag, räkna på vad som händer vid dödsfall och komplettera sedan med det som ni anser behövs. Det är oavsett bra med en lista över de försäkringar man har om det skulle hända något.
Citera
2019-05-10, 22:03
Medlem
Själv lägger jag inte en spänn på livförsäkring, vill gärna att frugan ska ha incitament att hålla mig vid liv. Om jag får barn kanske jag skaffar försäkring däremot. Men i allmänhet undviker jag försäkringar om jag kan, de djävlarna drar in snuskiga övervinster och försöker utnyttja varenda kryphål för att inte betala ut ersättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in