2019-05-10, 10:32
Medlem
Tjena! Jag arbetade för en firma sommaren 2018. Jag fick lönespecifikationer, dock med fel månad och datum då det var ett nystartat bolag och oerfaren företagare. Iallafall, lön utbetalt och lönespecifikationer. När jag deklarerade nu i år, då fanns inga kontrolluppgifter med. Jag skrev i org. nummer, utbetald lön och inbetald skatt.

Jag skickade in enligt lönespecifikationer jag fått. Det gjorde att de tusenlappar jag tidigare skulle fått tillbaka (innan jag fyllde i uppgifterna från sommaren) minskade i antal. Jag fick ingen kontrolluppgift från arbetsgivaren men jag tänkte att allting stämde, dum som jag var.

Nu har jag blivit ombedd att styrka min inkomst, jag tänker att jag kan styrka med de lönespecifikationer jag fått och kontoutdrag där jag visar på utbetald lön.

Om jag inte skickar in några kontrolluppgifter, kommer skatteverket då stryka min första notering om utbetald lön? Då får jag ju mer tillbaka på skatten och slipper lägga mer tid.
Eller ska jag skicka in?

OT: Ville fakturera från början, arbetsgivaren ville inte det av oklar anledning. Hade isåfall behövt starta enskild firma och F-skattsedel, vilket jag inte har i nuläget.

Hjälp mig! Allt gott /stier
Citera
2019-05-10, 10:35
Medlem
Låter som att någon har betalat dig svart. Skicka det du har.
Citera
2019-05-10, 10:39
Medlem
Om du inte skickar in vad du har, är risken stor att Skatteverket själv hittar på en högre inkomst och därmed skatt och dessutom lägger till 20% skattetillägg för att du "fuskat".
Citera
2019-05-10, 10:43
Medlem
Skatteverket kommer aldrig tänka äsch, då var det väl ingen lön. Dom kommer jaga dig till förbannelse och ge dig 40% straffavgift på den ökade skatten om du inte genast gör som dom säger. Omvänd bevisbörda i skattmål så du är ansvarig att bevisa din oskuld.

Gör allt vad dom säger om du inte har något annat i garderoben dom kan hitta.
Citera
2019-05-10, 10:52
Medlem
Så det mest gynnsamma att skicka in alla uppgifter jag har och eventuellt anmäla arbetsgivaren? Har jag fått lön svart? Är ingen ekonom, det handlade om en IT-tjänst jag utvecklade.
Citera
2019-05-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stier
Så det mest gynnsamma att skicka in alla uppgifter jag har och eventuellt anmäla arbetsgivaren? Har jag fått lön svart? Är ingen ekonom, det handlade om en IT-tjänst jag utvecklade.
Ingen kontrolluppgift från ag? Har du infordrat sådan?
Har källskatt dragits, vid fall därom, stämmer det med uppgifterna på erhållna lönebesked?
Citera
2019-05-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ingen kontrolluppgift från ag? Har du infordrat sådan?
Har källskatt dragits, vid fall därom, stämmer det med uppgifterna på erhållna lönebesked?

Precis.

Det är företaget som ska ge dig rätt dokumentation.

Börja med att kräva det av företaget.
Det ska ta max en vecka innan du har papper på det i brevlådan eller digitalt.
Citera
2019-05-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Precis.

Det är företaget som ska ge dig rätt dokumentation.

Börja med att kräva det av företaget.
Det ska ta max en vecka innan du har papper på det i brevlådan eller digitalt.
Å andra sidan skriver ts att lönebesked erhållits, uppgifterna på dessa bör accepteras som dokumentation för vad som utanordnats samt om källskatt innehållits.
Citera
2019-05-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Å andra sidan skriver ts att lönebesked erhållits, uppgifterna på dessa bör accepteras som dokumentation för vad som utanordnats samt om källskatt innehållits.

Hade det stämt med vad Skatteverket ansett, så hade han inte haft ett problem känner jag.
Citera
2019-05-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Hade det stämt med vad Skatteverket ansett, så hade han inte haft ett problem känner jag.
Kan räcka med att det inte skickats in någon kontrolluppgift, lönebeskeden har inte skattemyndigheten tillgång till normalt. Ts har tydligen inte företett dessa, enbart lämnat sina uppgifter mla beskeden.
Citera
2019-05-10, 15:07
Medlem
AngelsKit-V.47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stier
Tjena! Jag arbetade för en firma sommaren 2018. Jag fick lönespecifikationer, dock med fel månad och datum då det var ett nystartat bolag och oerfaren företagare. Iallafall, lön utbetalt och lönespecifikationer. När jag deklarerade nu i år, då fanns inga kontrolluppgifter med. Jag skrev i org. nummer, utbetald lön och inbetald skatt.

Jag skickade in enligt lönespecifikationer jag fått. Det gjorde att de tusenlappar jag tidigare skulle fått tillbaka (innan jag fyllde i uppgifterna från sommaren) minskade i antal. Jag fick ingen kontrolluppgift från arbetsgivaren men jag tänkte att allting stämde, dum som jag var.

Nu har jag blivit ombedd att styrka min inkomst, jag tänker att jag kan styrka med de lönespecifikationer jag fått och kontoutdrag där jag visar på utbetald lön.

Om jag inte skickar in några kontrolluppgifter, kommer skatteverket då stryka min första notering om utbetald lön? Då får jag ju mer tillbaka på skatten och slipper lägga mer tid.
Eller ska jag skicka in?

OT: Ville fakturera från början, arbetsgivaren ville inte det av oklar anledning. Hade isåfall behövt starta enskild firma och F-skattsedel, vilket jag inte har i nuläget.

Hjälp mig! Allt gott /stier
Jobba för skatteverket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in