2019-05-10, 10:32
Medlem
Tjena! Jag arbetade fr en firma sommaren 2018. Jag fick lnespecifikationer, dock med fel mnad och datum d det var ett nystartat bolag och oerfaren fretagare. Iallafall, ln utbetalt och lnespecifikationer. Nr jag deklarerade nu i r, d fanns inga kontrolluppgifter med. Jag skrev i org. nummer, utbetald ln och inbetald skatt.

Jag skickade in enligt lnespecifikationer jag ftt. Det gjorde att de tusenlappar jag tidigare skulle ftt tillbaka (innan jag fyllde i uppgifterna frn sommaren) minskade i antal. Jag fick ingen kontrolluppgift frn arbetsgivaren men jag tnkte att allting stmde, dum som jag var.

Nu har jag blivit ombedd att styrka min inkomst, jag tnker att jag kan styrka med de lnespecifikationer jag ftt och kontoutdrag dr jag visar p utbetald ln.

Om jag inte skickar in ngra kontrolluppgifter, kommer skatteverket d stryka min frsta notering om utbetald ln? D fr jag ju mer tillbaka p skatten och slipper lgga mer tid.
Eller ska jag skicka in?

OT: Ville fakturera frn brjan, arbetsgivaren ville inte det av oklar anledning. Hade isfall behvt starta enskild firma och F-skattsedel, vilket jag inte har i nulget.

Hjlp mig! Allt gott /stier
Citera
2019-05-10, 10:35
Medlem
Lter som att ngon har betalat dig svart. Skicka det du har.
Citera
2019-05-10, 10:39
Medlem
Om du inte skickar in vad du har, r risken stor att Skatteverket sjlv hittar p en hgre inkomst och drmed skatt och dessutom lgger till 20% skattetillgg fr att du "fuskat".
Citera
2019-05-10, 10:43
Medlem
Skatteverket kommer aldrig tnka sch, d var det vl ingen ln. Dom kommer jaga dig till frbannelse och ge dig 40% straffavgift p den kade skatten om du inte genast gr som dom sger. Omvnd bevisbrda i skattml s du r ansvarig att bevisa din oskuld.

Gr allt vad dom sger om du inte har ngot annat i garderoben dom kan hitta.
Citera
2019-05-10, 10:52
Medlem
S det mest gynnsamma att skicka in alla uppgifter jag har och eventuellt anmla arbetsgivaren? Har jag ftt ln svart? r ingen ekonom, det handlade om en IT-tjnst jag utvecklade.
Citera
2019-05-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stier
S det mest gynnsamma att skicka in alla uppgifter jag har och eventuellt anmla arbetsgivaren? Har jag ftt ln svart? r ingen ekonom, det handlade om en IT-tjnst jag utvecklade.
Ingen kontrolluppgift frn ag? Har du infordrat sdan?
Har kllskatt dragits, vid fall drom, stmmer det med uppgifterna p erhllna lnebesked?
Citera
2019-05-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ingen kontrolluppgift frn ag? Har du infordrat sdan?
Har kllskatt dragits, vid fall drom, stmmer det med uppgifterna p erhllna lnebesked?

Precis.

Det r fretaget som ska ge dig rtt dokumentation.

Brja med att krva det av fretaget.
Det ska ta max en vecka innan du har papper p det i brevldan eller digitalt.
Citera
2019-05-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Precis.

Det r fretaget som ska ge dig rtt dokumentation.

Brja med att krva det av fretaget.
Det ska ta max en vecka innan du har papper p det i brevldan eller digitalt.
andra sidan skriver ts att lnebesked erhllits, uppgifterna p dessa br accepteras som dokumentation fr vad som utanordnats samt om kllskatt innehllits.
Citera
2019-05-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
andra sidan skriver ts att lnebesked erhllits, uppgifterna p dessa br accepteras som dokumentation fr vad som utanordnats samt om kllskatt innehllits.

Hade det stmt med vad Skatteverket ansett, s hade han inte haft ett problem knner jag.
Citera
2019-05-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Hade det stmt med vad Skatteverket ansett, s hade han inte haft ett problem knner jag.
Kan rcka med att det inte skickats in ngon kontrolluppgift, lnebeskeden har inte skattemyndigheten tillgng till normalt. Ts har tydligen inte fretett dessa, enbart lmnat sina uppgifter mla beskeden.
Citera
2019-05-10, 15:07
Medlem
AngelsKit-V.47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stier
Tjena! Jag arbetade fr en firma sommaren 2018. Jag fick lnespecifikationer, dock med fel mnad och datum d det var ett nystartat bolag och oerfaren fretagare. Iallafall, ln utbetalt och lnespecifikationer. Nr jag deklarerade nu i r, d fanns inga kontrolluppgifter med. Jag skrev i org. nummer, utbetald ln och inbetald skatt.

Jag skickade in enligt lnespecifikationer jag ftt. Det gjorde att de tusenlappar jag tidigare skulle ftt tillbaka (innan jag fyllde i uppgifterna frn sommaren) minskade i antal. Jag fick ingen kontrolluppgift frn arbetsgivaren men jag tnkte att allting stmde, dum som jag var.

Nu har jag blivit ombedd att styrka min inkomst, jag tnker att jag kan styrka med de lnespecifikationer jag ftt och kontoutdrag dr jag visar p utbetald ln.

Om jag inte skickar in ngra kontrolluppgifter, kommer skatteverket d stryka min frsta notering om utbetald ln? D fr jag ju mer tillbaka p skatten och slipper lgga mer tid.
Eller ska jag skicka in?

OT: Ville fakturera frn brjan, arbetsgivaren ville inte det av oklar anledning. Hade isfall behvt starta enskild firma och F-skattsedel, vilket jag inte har i nulget.

Hjlp mig! Allt gott /stier
Jobba fr skatteverket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in