Det är lätt för mig att föreställa mig hur det skulle vara att INTE se och INTE höra, och att INTE känna någon smak eller lukt. Det är också lätt för mig att föreställa mig hur det skulle vara, att INTE känna någon lokaliserbar svår smärta eller lokaliserbar stark njutning, tex träningsvärk eller skön massage.
Men jag har svårt att föreställa mig hur det skulle vara att INTE känna känslor som är svåra att lokalisera, som tex ångest och lycka. Jag mår alltid antingen bra eller dåligt, eller både och. Och jag kan INTE föreställa mig hur det skulle vara att INTE må antingen bra eller dåligt, eller både och.
Men jag tänker att det kanske ändå är möjligt att uppleva INGET och ändå vara levande. För det måste ju finnas någon del i hjärnan som vet att man upplever, alltså att man tex ser och hör. Och den delen borde ju då även veta att man INTE ser, hör eller upplever något annat, om det INTE kommer in några signaler till den delen. Och alltså vet den delen i sådana fall att man upplever INGET.
Men vad är då syftet med en sådan del?
Det mest logiska syftet med en sådan del som jag ser det, det är att hjärnan ska kunna hantera sinnesintrycken på lämpligt sätt. Ungefär så här tänker jag att det fungerar:
När en människa tittar på tex en katt, då kommer hen tänka på en massa saker som hen associerar med katter, tex jamande. Tanken på jamande kanske sen får hen att tänka på "jammande", alltså spela musik.
Och om vi utgår ifrån att detta är en process som sker i hjärnan, då skulle den kunna förklaras ungefär så här:
Ljus reflekteras från katten, och det "katt-bild-ljuset" kommer nå människans ögon och där omvandlas till information, som går vidare in i hens hjärna. Jag kallar den informationen i fortsättningen för "katt-bild-informationen".
Hens hjärna letar i hens minne efter sparade minnen som liknar "katt-bild-informationen", och hjärnan hittar då ett sådant minne, som är sparat i en "minnesbunt" tillsammans med ordet "jama" i ljudform. Jag kallar denna "minnesbunt" för "katt-bild-minnesbunten" i fortsättningen, men den skulle lika gärna kunna kallas för "jama-ljud-minnesbunten", eftersom den antagligen har bildats för att hen någon gång tidigare har sett en katt och samtidigt hört katten jama.
Men om hen sen tänker på "jammande", hur förklarar man det?
Min tes är att det är så, att precis som hjärnan söker i minnet efter minnen som liknar "katt-bild-informationen", så söker hjärnan sedan även i minnet efter de minnen som den hittar i "katt-bild-minnesbunten", utöver "katt-bild-minnet". Alltså söker hjärnan i minnet efter bland annat "jama-ljud-minnet", och då hittar den ett liknande minne, nämligen ordet "jamma" i ljudform, i en "minnesbunt" som jag kallar "jamma-ljud-minnesbunten". Och sen söker hjärnan även i minnet efter övriga minnen som den hittar i "jamma-ljud-minnesbunten".
Och så vidare.
Alltså finns det troligen en "sökare" i hjärnan, som tar emot information från sinnesorganen, och söker i minnet efter minnen som liknar den informationen.
Och sen får "sökaren" tillbaka en "kopia" av alla minnen som liknar informationen från sinnesorganen, plus en "kopia" av alla övriga minnen, som finns i samma "minnesbunt" som alla de minnen som liknar informationen från sinnesorganen.
Och sen söker "sökaren" i minnet efter alla dessa "kopior" av övriga minnen, för att se om det finns liknande minnen i andra "minnesbuntar". Och om så är fallet, då får "sökaren" tillbaka en "kopia" av alla minnen i dessa "minnesbuntar".
Och så vidare.
Och alla dessa minnen upplever man som tankar.
Men varför gör "sökaren" alla dessa sökningar i minnet?
Min tes är att "sökaren" beordras av hjärnan att göra alla dessa sökningar, för att hjärnan ska få så mycket information som möjligt, om sinnesintrycken. Och syftet med det är i sin tur, att hjärnan ska kunna fatta beslut om hur den ska hantera sinnesintrycken.
Andra sätt för hjärnan att få information om sinnesintrycken, det är att beordra talorganen att fråga andra människor om sinnesintrycken, eller att beordra synorganen att läsa om sinnesintrycken.
Men hur vet hjärnan när den har fått tillräckligt med information för att kunna ta ett bra beslut?
Min tes är att när man känner tex hunger, då är den hungerkänslan också en slags information, som "sökaren" kan söka efter i minnet. Och om en vuxen människas "sökare" söker i minnet efter "hunger-informationen", då kommer den hitta en massa minnen som är "handlings-minnen", i samma "minnesbunt" som "hunger-minnet".
Och dessa "handlings-minnen" är minnen av tidigare handlingar, som har utförts i samband med att man har varit hungrig. Det kan vara tex att man har lagat mat och sen ätit den.
Och om "sökaren" sen söker i minnet efter "kopian" av ett "äta mat-minne", då kommer den troligen få tillbaka en "kopia" av ett "mättnads-minne". Och eftersom hjärnan tolkar "mättnads-minnet" som något bra som tar bort den dåliga "hunger-känslan", så tolkar hjärnan även handlingen "äta mat" som något bra. Och därför känner man ett behov av att äta mat, och påbörjar processen att äta mat. Men under den processen, så kanske "sökaren" hittar något dåligt minne kopplat till den pågående processen, som gör att den pågående processen avbryts.
"Sökaren" är alltså troligen den del i hjärnan som vet att man upplever, alltså den del som jag tidigare skrev om i detta inlägg.
Och sen om någon frågar en vad man upplever, då använder hjärnan informationen i "sökaren", för att svara på den frågan. Om man tex ser en katt när man får frågan om vad man upplever, då har ju "sökaren" redan letat upp ordet "katt" ur minnet. Och om vi tänker på ett ljud, då avges nervimpulser i hjärnan, troligen i Brocas area, som om vi utförde det ljudet. Läs ang. spegelneuroner nedan:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spegelneuron
Och om man ser en katt, och får frågan vad man upplever, då räcker det ju faktiskt att man säger ordet "katt". Och om nervimpulser då redan avges i hjärnan som om man sa ordet "katt", då räcker det väl att man bara slappnar av, så kommer ordet "katt" ur munnen av sig själv. Eller?