2019-05-10, 01:27
Medlem
Bananhalkarens avatar
Klämde precis en påse cheez cruncherz flamin hot. När jag kollar på innehållsförteckningen kan jag inte riktigt se vad det onyttiga i ostbågar egentligen skulle vara (förutom mycket kalorier, som i sig inte är onyttigt).

40 gram fett per 100 gram, varav 4,5 gram är mättat. 49 gram kolhydrater varav 2 gram är socker. Huvudsakliga ingrediensen är majsmjöl vilket ska vara nyttigare än vetemjöl, även om det innehåller väldigt lite fibrer. Sedan har vi solrosolja på andra plats vilket är en väldigt nyttig olja, följt av andra ingredienser som ost, vasslepulver osv.

ostbågar inte är som havregrynsgröt men jag kan inte se varför det skulle vara onyttigare än en macka med smör och ost på. Speciellt inte för mig som tränar och vill ha ett högt kaloriintag.
Vad säger ni näringsexperter?
2019-05-10, 01:39
Medlem
Ostbågar är hopklistrade smulor. Lite som dammråttor.
2019-05-10, 01:55
Medlem
Kaloririkt och avsaknad av näringsämnen
2019-05-10, 01:56
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
För att de innehåller så mycket fett och kolhydrater? Därav många kalorier/gram.

EDIT: Glöm inte saltet, för mycket salt är onyttigt.
2019-05-10, 01:58
Medlem
Casual-Cultures avatar
Chips är bara dåligt om man ej rör på säg och förbränner något det är bra för folk som förbränner mycket för att inte gå ner i vikt. Man kan la jämföra chips med pommes? Det enda dåliga med friterat typ är att det är mindre näring.
2019-05-10, 02:02
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Chips är bara dåligt om man ej rör på säg och förbränner något det är bra för folk som förbränner mycket för att inte gå ner i vikt. Man kan la jämföra chips med pommes? Det enda dåliga med friterat typ är att det är mindre näring.

Fast nu är det ostbågar och inte chips tråden handlar om.

Ts, varför köpa dyrt vasslepulver när du kan tugga ostbågar? Prova ett par-tre kilo ostbågar per månad till träningen och se var det landar. Kör hårt!
2019-05-10, 02:09
Bannlyst
osten
2019-05-10, 02:20
Medlem
Mubutus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananhalkaren
Klämde precis en påse cheez cruncherz flamin hot. När jag kollar på innehållsförteckningen kan jag inte riktigt se vad det onyttiga i ostbågar egentligen skulle vara (förutom mycket kalorier, som i sig inte är onyttigt).

40 gram fett per 100 gram, varav 4,5 gram är mättat. 49 gram kolhydrater varav 2 gram är socker. Huvudsakliga ingrediensen är majsmjöl vilket ska vara nyttigare än vetemjöl, även om det innehåller väldigt lite fibrer. Sedan har vi solrosolja på andra plats vilket är en väldigt nyttig olja, följt av andra ingredienser som ost, vasslepulver osv.

ostbågar inte är som havregrynsgröt men jag kan inte se varför det skulle vara onyttigare än en macka med smör och ost på. Speciellt inte för mig som tränar och vill ha ett högt kaloriintag.
Vad säger ni näringsexperter?
Läs vad det ger i TOTAL vad du behöver på en dag i KALORIER!!!
2019-05-10, 02:38
Bannlyst
Beror på vilka ostbågar men en del innehåller en del jästextrakt i sig vilket är direkt onyttigt.

Sen är fet mat speciellt som i ostbågar/chips inte bra för övrigt hälsomässigt.

Vissa ostbågar innehåller även dåliga färgämnen,

med det sagt en skål av ostbågar till och från då och då lär inte döda dig direkt
2019-05-10, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cranved
Beror på vilka ostbågar men en del innehåller en del jästextrakt i sig vilket är direkt onyttigt.
Varför?

Citat:
Sen är fet mat speciellt som i ostbågar/chips inte bra för övrigt hälsomässigt.
Varför?

TS säger väl i alla fall uttryckligen att denne behöver få i sig mer kalorier. Så ur den aspekten är det nyttigt för TS, enligt TS.

Citat:
Vissa ostbågar innehåller även dåliga färgämnen,
Som? Varför är de dåliga?
2019-05-10, 03:13
Medlem
Vissa talar om raffinerade kolhydrater som dåligt, också om livsmedel som är dåliga för tarmfloran. Men finns inte mycket forskning på den än vad jag vet så svårt att säga.
2019-05-10, 03:19
Medlem
Ost innehåller inte så mycket kolhydrater så det måste vara bågen
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här