2019-05-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Hej!
Jag är 24 år gammal och har precis börjat med min juristutbildning. Min väg till utbildningen har varit ganska så annorlunda, jag gick aldrig gymnasiet. Så när jag var 21-22 så började jag komvux, pluggade in alla gymnasieämenen under 3 år och fick i princip A i allt. Efter det så hade jag lite ångest över vad jag ville bli, efter en lång fundering så blev det jurist och kom sedan in på utbildningen, inget högskoleprov.

Jag är en mycket ambitiös person och älskar att studera, fick plugga arslet av mig för att få A i princip allt. Detta är en mycket stor sak för mig då jag alltid haft dåliga betyg under mina utbildningsår i grundskolan etc så jag är otroligt stolt över att jag kommit så långt, jag är ganska säker på att mina lärare i grundskolan trodde att jag skulle bli någon gatosopare i framtiden. Ingen har någonsin trott på att jag skulle kunna "bli" något så detta gör mig bara mycket stolt över mig själv och gör att jag bara blir ännu motiverad.

Men nu till ångesten, när jag blir färdig med utbildningen blir jag 30 år gammal. Är det omöjligt att bli advokat? Även om betygen under utbildningen förmodligen kommer att se goda ut? Åldern verkar ju vara en rätt så avgörande faktor i många jobb. Någon här med lite erfarenhet gällande detta?

Är du lika ambitiös som du framställer i texten så kan du glömma din ångest. Tro mig, 30 år är ingen ålder då du kommer ha 40 år kvar i branschen om du håller hälsan.
Din hackiga väg innan Komvux är inget du ska skämmas över eftersom du sedan briljerade på Komvux.
Innan du börjar söka jobb måste du se till att du kan förklara varför det inte gick så bra på gymnasiet, det finns alltid bättre och ofta sannare förklaringar än just lathet och låg motivation.
Fortsätt att köra på som du gör, du måste kanske plugga hårdare än de andra, men då kan du bli en riktigt bra advokat, kanske den bäste.
Citera
2019-05-09, 13:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hm, det låter logiskt men ändå så verkar det fortfarande möjligt för en 30 åring att få jobb, om man verkligen försöker. Hur fungerar det om man t.ex vill bli åklagare? Det är väl en väg som få jurister tar? Hur ser vägen dit ut då? Har man någon chans utomlands där åldersdiskriminering inte råder i sådan stor utsträckning som i Svea? Du verkar ju ha ganska mycket med kunskap angående detta.

Du behöver inte oroa dig. Du behöver absolut inte fundera på att söka dig utomlands på grund av din ålder (f.ö är juristprogrammet en ganska kass utbildning om man vill jobba utomlands, även om det förstås går att lösa).

Vill du bli åklagare eller domare ska du först sitta ting. Notarier tas in enbart på meriter (främst betyg, men även andra saker som annan utbildning m.m kan ge extrapoäng), utifrån en lista som finns tillgänglig på domstolsverkets hemsida. Ålder har noll relevans.

Det finns både 30- och 40-åringar som börjar plugga juristprogrammet.
Citera
2019-05-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Det krävs att man gjort tingsmeritering efter studierna, likaså för att bli advokat.

Men det vet du ju som kommit så långt att bli antagen på JP.
Skriv inte när du inte vet. Det behövs ingen tingsmeritering för att kunna bli advokat. För att bli åklagare, ja. För att bli advokat, nej.

https://www.advokatsamfundet.se/Att-bli-advokat/
Citera
2019-05-09, 16:19
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Citat:
Hm, det låter logiskt men ändå så verkar det fortfarande möjligt för en 30 åring att få jobb, om man verkligen försöker. Hur fungerar det om man t.ex vill bli åklagare? Det är väl en väg som få jurister tar? Hur ser vägen dit ut då? Har man någon chans utomlands där åldersdiskriminering inte råder i sådan stor utsträckning som i Svea? Du verkar ju ha ganska mycket med kunskap angående detta.

Jag ska vara brutalt ärlig med dig. Anledningen är att jag önskade att någon sagt dessa saker till mig när jag började på juristlinjen.

1. Att vara duktig och högpresterande på gymnasiet/komvux med MVG/A/5or eller vad det numera heter saknar helt relevans vid juridikstudier på universitetsnivå. Tempot är 20 gånger högre, dina lärare är inte dina vänner och dina studiekamrater är dina konkurrenter. Du kommer känna dig extremt utsatt. Jag minns personer under juristutbildningen som fått stipendier från sina gymnasium för att de varit så duktiga, men kraschat efter tre terminer på utbildningen av stress, press, ångest och låga betyg.
Du har en fördel som är lite äldre, men det kommer att påverka dig med. Kom också ihåg att första terminen är den "snällaste". Bara för att du får ett AB på T1, betyder inte att du inte kommer få göra två omtentor på T2. Du ska inte förutsätta att du kommer att klara 4,5 års press med toppbetyg, bara för att du klarat det på komvux.

2. Ålder. Om du är 30 år gammal och nyexad kommer du att ha svårigheter att hitta ett byråjobb som biträdande jurist i storstäderna. Det är tyvärr ett faktum. Advokatbyråer (i Stockholm) tillämpar en policy att man inte anställer en nyexad biträdande jurist - som är äldre än byråns yngsta. Anledningen till detta är oftast att en tidigare anställda bitisen kommer att vara din mentor/lärare/teamledare. Det anses problematiskt att äldre bitisar ska ta direktiv av yngre och konflikter kan uppstå.

Jobb kan du däremot få, på myndighet, medlemsorganisation eller kommun. Räkna dock med att det tar 3-6 månader efter examen, oavsett vad Jusek skriver i sina rapporter. Arbetslöshet bland nyexade jurister är väldigt tabubelagt, ingen skryter med att de inte fått jobb ett halvår efter examen. En snabb koll på div. trådar på Flashback och Familjeliv om arbetslösa jurister bekräftar den synen. Dessutom antas det på tok för många studenter på utbildningen i relation till behovet på arbetsmarknaden. Hälften av alla utbildningssäten skulle behöva stänga för att hålla lön och anställningsnivån uppe för nyexade.

3. Om du vill bli åklagare inleds banan med 2 års ting. Därefter söker du och antas till åklm.aspirantprogram och utbildas där. Tänk på att från T1 till Kammaråklagare är det ca 8 års studier/jobb.

Den svenska juristutbildningen ger inte mycket till arbetsmöjligheter i utlandet, annat än i t.ex. EU-parlamentet.

Eftersom du kommer att konkurrera med en uppsjö 25-åringar på marknaden måste du ha saker som sticker ut. Förutom höga betyg rekommenderar jag utlandsstudier, dubbelexamen i ekonomi, sommarnotarie, uppsatsstudent på byrå och tingsmeritering. Då går du lättare förbi en 24-åring med bara McDonalds-erfarenhet, trots att du vid det läget är 32 år gammal.
Citera
2019-05-09, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig
Jag ska vara brutalt ärlig med dig. Anledningen är att jag önskade att någon sagt dessa saker till mig när jag började på juristlinjen.

1. Att vara duktig och högpresterande på gymnasiet/komvux med MVG/A/5or eller vad det numera heter saknar helt relevans vid juridikstudier på universitetsnivå. Tempot är 20 gånger högre, dina lärare är inte dina vänner och dina studiekamrater är dina konkurrenter. Du kommer känna dig extremt utsatt. Jag minns personer under juristutbildningen som fått stipendier från sina gymnasium för att de varit så duktiga, men kraschat efter tre terminer på utbildningen av stress, press, ångest och låga betyg.
Du har en fördel som är lite äldre, men det kommer att påverka dig med. Kom också ihåg att första terminen är den "snällaste". Bara för att du får ett AB på T1, betyder inte att du inte kommer få göra två omtentor på T2. Du ska inte förutsätta att du kommer att klara 4,5 års press med toppbetyg, bara för att du klarat det på komvux.

2. Ålder. Om du är 30 år gammal och nyexad kommer du att ha svårigheter att hitta ett byråjobb som biträdande jurist i storstäderna. Det är tyvärr ett faktum. Advokatbyråer (i Stockholm) tillämpar en policy att man inte anställer en nyexad biträdande jurist - som är äldre än byråns yngsta. Anledningen till detta är oftast att en tidigare anställda bitisen kommer att vara din mentor/lärare/teamledare. Det anses problematiskt att äldre bitisar ska ta direktiv av yngre och konflikter kan uppstå.

Jobb kan du däremot få, på myndighet, medlemsorganisation eller kommun. Räkna dock med att det tar 3-6 månader efter examen, oavsett vad Jusek skriver i sina rapporter. Arbetslöshet bland nyexade jurister är väldigt tabubelagt, ingen skryter med att de inte fått jobb ett halvår efter examen. En snabb koll på div. trådar på Flashback och Familjeliv om arbetslösa jurister bekräftar den synen. Dessutom antas det på tok för många studenter på utbildningen i relation till behovet på arbetsmarknaden. Hälften av alla utbildningssäten skulle behöva stänga för att hålla lön och anställningsnivån uppe för nyexade.

3. Om du vill bli åklagare inleds banan med 2 års ting. Därefter söker du och antas till åklm.aspirantprogram och utbildas där. Tänk på att från T1 till Kammaråklagare är det ca 8 års studier/jobb.

Den svenska juristutbildningen ger inte mycket till arbetsmöjligheter i utlandet, annat än i t.ex. EU-parlamentet.

Eftersom du kommer att konkurrera med en uppsjö 25-åringar på marknaden måste du ha saker som sticker ut. Förutom höga betyg rekommenderar jag utlandsstudier, dubbelexamen i ekonomi, sommarnotarie, uppsatsstudent på byrå och tingsmeritering. Då går du lättare förbi en 24-åring med bara McDonalds-erfarenhet, trots att du vid det läget är 32 år gammal.

Tack så mycket för all information, uppskattas! Är praktik också meriterande? T.ex praktisera någonstans utomlands och lära sig och lag och rätt. Är dessa meriter du radade upp möjliga att uppnå under studietiden eller skall man satsa på dem efter utbildningen? Och en sista fråga här, tror du det blir lättare för mig att satsa på åklagaryrket som 30 åring eller advokat yrket som 30 åring? Eller spelar åldern lika stor roll där med?

Måste verkligen arbeta riktigt hårt för att ta mig upp, men det är sedan värt det.
Citera
2019-05-09, 16:56
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mona.Krasslig

Tror du själv på detta? Du menar alltså att om MSA händelsevis anställt någon som är 26 kan de inte därefter anställa någon som är äldre än den personen? Det borde vara ganska lätt för dig att ta reda på om det stämmer (det gör det naturligtvis inte).

Citat:
obb kan du däremot få, på myndighet, medlemsorganisation eller kommun. Räkna dock med att det tar 3-6 månader efter examen, oavsett vad Jusek skriver i sina rapporter. Arbetslöshet bland nyexade jurister är väldigt tabubelagt, ingen skryter med att de inte fått jobb ett halvår efter examen. En snabb koll på div. trådar på Flashback och Familjeliv om arbetslösa jurister bekräftar den synen. Dessutom antas det på tok för många studenter på utbildningen i relation till behovet på arbetsmarknaden. Hälften av alla utbildningssäten skulle behöva stänga för att hålla lön och anställningsnivån uppe för nyexade.

Också skitsnack. Spännande att ta "diverse trådar på fb och familjeliv" som en bättre indikator på arbetsmarknadsläget än statistik.
Senast redigerad av Sobofied 2019-05-09 kl. 17:00.
Citera
2019-05-09, 17:15
Medlem
Mona.Krassligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Tror du själv på detta? Du menar alltså att om MSA händelsevis anställt någon som är 26 kan de inte därefter anställa någon som är äldre än den personen? Det borde vara ganska lätt för dig att ta reda på om det stämmer (det gör det naturligtvis inte).

Det gäller inte i huvudsak MSA eller de stora drakarna med 200 anställda, utan något mindre byråer. Men om TS är 30+ nyexad och önskar att få börja som associate, blir det nog svårt med åldern överlag.

Citat:
Också skitsnack. Spännande att ta "diverse trådar på fb och familjeliv" som en bättre indikator på arbetsmarknadsläget än statistik.

Just statistiken rör gruppnivå och besvaras bara av hälften av de tillfrågade jurister. Undra varför? Till skillnad från Juseks andra medlemskategorier. Du kan inte avfärda att faktum att läget på arbetsmarknaden för nyexade jurister inte är optimalt. Det tar längre tid att få ett första juristjobb än tidigare. Det beror framförallt på för många examinerade i förhållande till behovet.
Citera
2019-05-09, 19:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hej!
Jag är 24 år gammal och har precis börjat med min juristutbildning. Min väg till utbildningen har varit ganska så annorlunda, jag gick aldrig gymnasiet. Så när jag var 21-22 så började jag komvux, pluggade in alla gymnasieämenen under 3 år och fick i princip A i allt. Efter det så hade jag lite ångest över vad jag ville bli, efter en lång fundering så blev det jurist och kom sedan in på utbildningen, inget högskoleprov.

Jag är en mycket ambitiös person och älskar att studera, fick plugga arslet av mig för att få A i princip allt. Detta är en mycket stor sak för mig då jag alltid haft dåliga betyg under mina utbildningsår i grundskolan etc så jag är otroligt stolt över att jag kommit så långt, jag är ganska säker på att mina lärare i grundskolan trodde att jag skulle bli någon gatosopare i framtiden. Ingen har någonsin trott på att jag skulle kunna "bli" något så detta gör mig bara mycket stolt över mig själv och gör att jag bara blir ännu motiverad.

Men nu till ångesten, när jag blir färdig med utbildningen blir jag 30 år gammal. Är det omöjligt att bli advokat? Även om betygen under utbildningen förmodligen kommer att se goda ut? Åldern verkar ju vara en rätt så avgörande faktor i många jobb. Någon här med lite erfarenhet gällande detta?

Kom igen, att vara 24 när man börjar plugga är väl ingenting. Hade förstått din åldersnoja om du var 35-40 och börjar på högskolan, men att ta examen när du är runt 30 är väl ingen katastrof, du kommer vara ett fåtal år äldre än genomsnittsåldern för att vara färdigpluggad.

För att bli advokat måste du bara jobba 3 år efter examen, dvs. börjar du plugga nu kan du vara advokat om 8 år, dvs. när du är 32.
Citera
2019-05-09, 19:09
Medlem
Trevligt.kontos avatar
En bekant blev färdig psykoterapeut lagom till pensionen.

Bättre att vara 24 än att komma direkt från gymnasiet i de flesta fallen. Studierna blir sjukt mycket lättare när man har lite livskött på benen, disciplin, mycket större ordförråd och utvecklad hjärna (för hoppnings vis)
Senast redigerad av Trevligt.konto 2019-05-09 kl. 19:11.
Citera
2019-05-09, 19:49
Medlem
KetchupJudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Just som advokat blir du mer värd ju äldre du blir, liksom tex läkare. Inom finanssektorn är du dock rökt om du fyllt 40.

Jag tror du förväxlar ålder med erfarenhet nu, du är knappast mer åtråvärd som advokat, läkare eller ambulanssjuksköterska pga att du är senior i ålder. Det är du däremot i erfarenhet - därför unga personer kan vara ST-läkare medans en gammal avdankad person vara AT-läkare.

Men i detta fallet är det så liten skillnad, så TS kommer inte ha några problem alls - bör snarare lägga energin på betygen då det är mer relevant om man ska bli advokat på en bra byrå.
Citera
2019-05-09, 20:28
Medlem
Annanukis avatar
Citat:
Hej!
Jag är 24 år gammal och har precis börjat med min juristutbildning. Min väg till utbildningen har varit ganska så annorlunda, jag gick aldrig gymnasiet. Så när jag var 21-22 så började jag komvux, pluggade in alla gymnasieämenen under 3 år och fick i princip A i allt. Efter det så hade jag lite ångest över vad jag ville bli, efter en lång fundering så blev det jurist och kom sedan in på utbildningen, inget högskoleprov.,...

Bra kämpat med komvux. Inga problem med åldern, men är du så ängslig över en sån här skitsak har du nog inte rätta psyket för att vara advokat.
Citera
2019-05-09, 23:24
Medlem
Konsumkassens avatar
Citat:
Hej!

Släpp ångesten!
För det första har du en fördel av att inte komma direkt från gymnasiet när du läser till jurist, du har hunnit se lite och kan därför antagligen relatera till innehållet i studierna på ett bättre sätt. Sen är 30 bast verkligen ingen ålder. Om du verkligen vill bli advokat när du tar examen är det ju bara att jobba i fem år och sen skriva de prov som krävs för att söka in i samfundet. Och jobba ska du ju ändå göra.

Tänk så här också. Vem tror du att du som kund helst skulle anlita på en advokatbyrå? Livserfarenhet är en tillgång när det gäller dessa saker.

Dock är det fullt möjligt att du inte alls är så intresserad av advokatyrket när du tar examen som du är nu i början av studierna. Det finns så mkt kul att göra som jurist.

Att vara jurist är ett yrke där du ej blir passé i takt med stigande ålder. Om du skulle jobba som art director så kanske du inte upplevs ung, hipp och fräsch som 50-åring utan då är det de yngre förmågorna som är i ropet. Juristbranschen har inte ett sådant ålders-stigma, utan ju mer erfarenhet du har, desto mer är du värd.
Senast redigerad av Konsumkassen 2019-05-09 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in