2019-05-08, 11:44
Medlem
Allt är en illusion sägs det. Finns ens stenen? Hur ser den i så fall ut, på riktigt?

Troligtvis ser vi väl stenen rätt lika i varje fall?
Citera
2019-05-08, 11:47
Medlem
Finnj-vels avatar
Jag vet inte om denna duger i filosofi. Kan du utveckla resonemanget?

En sten för mig är en massa av ett särskilt material. Vad materialet heter är jag för dum för att veta, men får jag reda på det så visste jag säkerligen egentligen. Jag har bara aldrig tänkt på det.

En sten som är av det större slaget är väl en bumling? Och en mindre är nästan grus?
Citera
2019-05-08, 12:10
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Allt är en illusion sägs det. Finns ens stenen? Hur ser den i så fall ut, på riktigt?

Stenar har inget definierande utseende. De har ett kristallgitter som är specifikt för olika sorter av sten. Vetenskap, ej filosofi. Fråga istället om stenar lever. De har en livstid från berg till grus till sand till ingenting. Men de andas inte säger du. Många levande organismer andas inte. Men de har inget hjärta eller ryggrad och kan inte röra sig säger du. Samma där. Frågan lyder snarare: Vad betyder ordet utseende?
Citera
2019-05-08, 12:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Har för mig att stenars molekyler har så låg densitet att stenar består av mer luft än ”sten”. DET är flummigt...
Citera
2019-05-08, 12:43
Medlem
Är det lava som stelnat?
Hur den ser ut? Rund .
Ett berg vet jag inte kanske plattare nertill.
En berg art ? Ihopsmält massa ?
Citera
2019-05-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Jag vet inte om denna duger i filosofi. Kan du utveckla resonemanget?

En sten för mig är en massa av ett särskilt material. Vad materialet heter är jag för dum för att veta, men får jag reda på det så visste jag säkerligen egentligen. Jag har bara aldrig tänkt på det.

En sten som är av det större slaget är väl en bumling? Och en mindre är nästan grus?

Alltså. Vi ser inte verkligheten säger många av de lärde. Allt är en illusion som skapas av våra sinnen. Vi tycker oss se en sten. Det är vår upplevelse. Men om det är en illusion, vad är det egentligen? Och hur ser den ut om ingen ser den?

Sen. Upplever vi illusionerna ungefär lika? Får vi ungefär samma bild i hjärnan? En del upplever den såklart som större, tex ett barn. Och vi upplever den kanske lite olika ljus eller mörk. Men om världen är en illusion måste vi ju uppleva ungefär en ganska lika illusion. Hur skulle det fungera annars?

Slutar en fotbollsmatch 3-1 till ett lag så upplever vi väl att det laget som gjorde 3 mål vann? Eller är det min illusion?
Citera
2019-05-08, 13:40
Medlem
BenDaviss avatar
En sten ser ut som ett väldigt litet berg.
Citera
2019-05-08, 13:58
Medlem
jipeesss avatar
tung
Citera
2019-05-08, 14:19
Medlem
KlappMungons avatar
Kanske är FlashBack bara en illusion. Då blir det rätt meningslöst att här diskutera vad en sten är.
Citera
2019-05-08, 14:39
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har för mig att stenars molekyler har så låg densitet att stenar består av mer luft än ”sten”. DET är flummigt...

Ja, ned på kvantnivå så är ju exempelvis vi och stenen samt allt annat av samma sorts partiklar.

95% eller något av en atom består ju av tomrum och stenen består av atomer så det mesta av stenen är ju egentligen empty space.

Citat:
Alltså. Vi ser inte verkligheten säger många av de lärde. Allt är en illusion som skapas av våra sinnen. Vi tycker oss se en sten. Det är vår upplevelse. Men om det är en illusion, vad är det egentligen? Och hur ser den ut om ingen ser den?

Sen. Upplever vi illusionerna ungefär lika? Får vi ungefär samma bild i hjärnan? En del upplever den såklart som större, tex ett barn. Och vi upplever den kanske lite olika ljus eller mörk. Men om världen är en illusion måste vi ju uppleva ungefär en ganska lika illusion. Hur skulle det fungera annars?

Slutar en fotbollsmatch 3-1 till ett lag så upplever vi väl att det laget som gjorde 3 mål vann? Eller är det min illusion?

Vi får nog upp samma bild i hjärnan, om vi tar ett foto på en sten och sedan målar av stenen på papper så kommer vi att måla samma sten som vi ser på fotot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in