2019-05-08, 10:11
Medlem
Man snusar för man gillar det, svårare än så är det inte. God tandhälsa..
Ni som snusar medans ni sover förstår jag mig inte på, såvida ni inte somnar med snus när ni är fulla.

Morgonrutin: Duscha -> Kaffe & Snus -> Borsta tänderna
Citera
2019-05-08, 10:16
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
SLuta gör dig löjlig. Snus är inte nyttigt det är ett gift då det innehåller nikotin bland annat. Nikotin har en negativ effekt på människors hälsa. Detta är känt sedan länge. Att det råkar vara en fördel ur ett Parkinsonperspektiv om nu detta resultat håller sig över tid och rum drunknar i sammanhanget. Bara att det är beroendekallande är negativt i sig. Att det finns gravida som stillar sitt begär med snus är illa i sig. Att det förstör tandköttet är illa i sig.

https://ki.se/forskning/hur-farligt-ar-det-att-snusa

Sluta sprid propaganda. Har du ens läst forskningen? Vet du hur försvinnande lite den ökade risken till typ 2-diabetes är för snusare?! Man vet inte ens säkert om det beror på snus. Det har förmodligen med att snusare i allmänhet lever lite osundare än andra att göra. Alltså fler än en faktor som spelar in.

Typ 2 diabetes kan knytas till insulinresistens när folk tränar för lite och äter för mycket socker. Folk som tar vara på hälsan snusar som regel inte för de tror snus är osunt.

Det verkar fö som att du skyller på själva nikotinet, vilket inte alls korresponderar med det du länkade. Tobak, rökning och snus är tre olika saker.

Det finns noll forskning som kan bevisa att enbart snus eller nikotin är farligt. Jag repeterar: Noll! Myndigheterna har försökt i 50 år, helt utan resultat.

Det man däremot vet är nikotinets positiva effekter. Det är massa nikotin i snus. Snus är bra. Mer snus åt folket.
Citera
2019-05-08, 13:42
Medlem
Krickerts avatar
Visst har det blivit förjävla dyrt med snus?
Vad får man ge för en dosa General idag?

När jag började snusa kostade en dosa typ 6kr och 20öre.(80-talet)

Numera gör jag eget snus av råtobaksspill,det är fan så mycket mer ekonomiskt plus att man får sin egna privata smaksättning.(Just nu kör jag med enbärsessens)
Citera
2019-05-08, 14:29
Medlem
NirvanAs avatar
Snusar vit portion för det är gott (samt substitut för kaffe då jag inte pallar göra kaffe så ofta) och sabbar inte andedräkt eller färgar tänderna. 2 dosor i veckan i snitt (vet inte hur många prillor det blir per dag men inte särskilt många då många verkar köra en dosa per dag)
Citera
2019-05-08, 15:27
Medlem
Jag snusar för att jag är beroende. De som säger något annat har jag svårt att ta på allvar. Snarare är det så att folk som sitter i snusträsket ofta hittar på en massa ursäkter och förnekar sin dåliga självdisciplin. De häver ut sig att huvudorsaken till att man snusar är att det minsann är bra för tänderna, och denna lögn får dem att känna sig lite klokare. Deras snusande är ju helt inom deras kontroll, de har ju bara gjort ett rationellt beslut baserat på alla hälsofördelar snuset har att erbjuda. Och skulle man efter lite påtryckningar erkänna att snus kanske inte är rena hälsokuren så tröstar man sig med att cigaretter är farligare. De lurar ingen annan än sig själva.
Citera
2019-05-08, 18:16
Medlem
Dels gillar jag smaken, dels är jag beroende. Smaken hade jag klarat mig utan men jag finner det svårare att sluta snusa än att sluta med ex. ladd.
Citera
2019-05-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkvatten
Dels gillar jag smaken, dels är jag beroende. Smaken hade jag klarat mig utan men jag finner det svårare att sluta snusa än att sluta med ex. ladd.

Det är ju för att du inte direkt får några dåliga effekter av snus. Man blir ju ganska less på CS droger efter år av missbruk. "Sista gången, ska sluta" osv.
Citera
2019-05-08, 19:18
Medlem
Ztrypzexs avatar
Snusat i 14 år, mest lös, det är gott och har annat att tänka på än eventuell abstinens.
Citera
2019-05-08, 19:48
Medlem
Jag är en periodare av snus, jag har inga problem att sluta eller börja när jag vill. Jag känner faktiskt inget beroende alls.

Jag snusar för att det stundtals höjer livskvalitén i vissa stunder. Det är som salt på maten, fast för stunden. Vissa bra stunder blir desto bättre med en snus i käften helt enkelt.
Citera
2019-05-08, 20:23
Medlem
Ersattarens avatar
Snusar dagligen, och gjort i 10 år. Tog lite då och då innan, men till slut kom ekonomin och möjligheterna, sedan dess har jag nästintill varje dag snusat, tål däremot inte nattsnus, men från morgon till kväll ligger alltid minst en inne. Hur många beror helt på dagens utmaningar..

Numera köper jag torra snusprillor som jag sedan blandar med önskad smaksaft och detta stuk har jag kört i 1,5år ( kom ifrån Grov, ettan och i värsta värsta fall kronan lös ). Snittpris per månad är ca 300 kr, billigt, gott och mina tänder har haft väldigt få problem även om jag hade ett hål för några år sedan ( det där förbannade godiset/sockret är boven där däremot ). Annars är mina tänder vagt bruna, andedräkt vet jag inte då sådant känner man sällan själv av ( om inte i vissa fall, men då är i regel något annat fel, som PH-värdet ) och min mun mår nog helt okej, inga blödningar, värk eller eländen som tandläkare anmärkt på ( annat att byta sida under läppen, för jämnare slitage, gott råd till alla snusare för övrigt! ).

Den dagen man måste snusa budgetsnus för nikotinet skull, då ger jag upp. Lustigt nog snusar jag billigare än släktingar som snusar kaliber, och mitt snus är det bästa snuset ( så klart ), deras dynga de köper är mest sorglig. Snus kan bli billigt, det handlar bara om vad som krävs. Nyfikna på vad jag talar om så finns det mycket på olika snushemsidor.

Snus slutar jag först efter jag ruttnat i graven. Jag ska ta mig fan begravas med hela truten full med snus, något annat godtar jag icke. Sen en på pannan till färjekarlen.
Citera
2019-05-08, 20:57
Medlem
meatloaferss avatar
Varför? Vad är det för jävla fråga. Varför inte? Varför något öht? Varför inte?!
Citera
2019-05-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Sluta sprid propaganda. Har du ens läst forskningen? Vet du hur försvinnande lite den ökade risken till typ 2-diabetes är för snusare?! Man vet inte ens säkert om det beror på snus. Det har förmodligen med att snusare i allmänhet lever lite osundare än andra att göra. Alltså fler än en faktor som spelar in.

Typ 2 diabetes kan knytas till insulinresistens när folk tränar för lite och äter för mycket socker. Folk som tar vara på hälsan snusar som regel inte för de tror snus är osunt.

Det verkar fö som att du skyller på själva nikotinet, vilket inte alls korresponderar med det du länkade. Tobak, rökning och snus är tre olika saker.

Det finns noll forskning som kan bevisa att enbart snus eller nikotin är farligt. Jag repeterar: Noll! Myndigheterna har försökt i 50 år, helt utan resultat.

Det man däremot vet är nikotinets positiva effekter. Det är massa nikotin i snus. Snus är bra. Mer snus åt folket.

Jag hänger med i forskningen till skillnad från dig. Du verkar inte ha koll alls snarare verkar du vara känslostyrd och hoppar över allt som inte går i linje med ditt försökt att försvara ditt snusberoende. Du skriver om snus som om det skulle vara ett läkemedel. Det är det givetvis inte, långt därifrån, så sluta fjanta dig. Sedan att det är långt mindre riskabelt att snusa än att röka är en annan femma.

https://www.1177.se/fragor--svar/nat...a-an-att-roka/
https://www.hjart-lungfonden.se/Sjuk...k/Sluta-snusa/
https://www.doktorn.com/artikel/slut...om-bestämt-dig
https://www.tandläkaresolna.nu/sa-pa...us-dina-tander
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...gare-an-vantat
https://www.netdoktor.se/hjart-karls...t-ditt-hjarta/
https://www.swedishmatch.com/sv/Snus...arlsjukdomar-/

Men visst fortsätt hävda du att snuset är guds gåva till mänskligheten. Tror de flesta här är kloka nog att inse att du är ett snustroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in