2019-05-05, 22:23
Medlem
Adelaides avatar
Som ni vet måste man registrera sig på nya kurser på universitetet. Min nästa kurs började i torsdags bortom mitt vetande.

Jag har mailat studievägledaren samt kursansvarig. Tror ni de kan registrera mig ändå nu trots att det gått några dagar sedan kursen började? Sitter här och darrar av förtvivlan.
Citera
2019-05-05, 22:27
Medlem
Flaskhalsats avatar
Många kurser har sen antagning, har du kollat där? I annat fall har vi absolut ingen aning om hur det kommer lösa sig för dig.
Citera
2019-05-05, 22:28
Medlem
I nio fall av tio är det inga problem.
Citera
2019-05-05, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Som ni vet måste man registrera sig på nya kurser på universitetet. Min nästa kurs började i torsdags bortom mitt vetande.

Jag har mailat studievägledaren samt kursansvarig. Tror ni de kan registrera mig ändå nu trots att det gått några dagar sedan kursen började? Sitter här och darrar av förtvivlan.

Oftast, om det är något populärt, är det kört då man i de flesta fall tillämpar registreringskrav då man inte har några tomma extraplatser (man har fyllt på med reserver för de som inte registrerat sig). Men det beror på vad det är för kurs. Är det något mindre attraktivt där det finns gott om tomma platser så är dom säkert glada att efterregistrera dig. Annars kan det ju vara så att kursen är öppen för sen anmälan, så då kan du anmäla dig genom det och på nytt bli antagen trots att kursen redan startat. Inte alls ovanligt att folk tas in en eller ett par veckor efter kursstart för att fylla på platserna. I slutändan handlar det om vilken kurs och vilket lärosäte. Vissa högskolor är riktiga nazis med sina regler.
Citera
2019-05-05, 22:29
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Många kurser har sen antagning, har du kollat där? I annat fall har vi absolut ingen aning om hur det kommer lösa sig för dig.

Det vet jag inget om. Enda infon jag hittar är att kursens registrering stängde förra veckan.

Nån kanske har erfarenheter inom ämnet och vill dela med sig, tänker jag.
Citera
2019-05-05, 22:30
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Oftast, om det är något populärt, är det kört då man i de flesta fall tillämpar registreringskrav då man inte har några tomma extraplatser (man har fyllt på med reserver för de som inte registrerat sig). Men det beror på vad det är för kurs. Är det något mindre attraktivt där det finns gott om tomma platser så är dom säkert glada att efterregistrera dig. Annars kan det ju vara så att kursen är öppen för sen anmälan, så då kan du anmäla dig genom det och på nytt bli antagen trots att kursen redan startat. Inte alls ovanligt att folk tas in en eller ett par veckor efter kursstart för att fylla på platserna.

Det är en delkurs i mitt program. Vi har haft många avhoppare på programmet så plats finns det absolut.
Men det blir ju problem med listor osv.
Citera
2019-05-05, 22:30
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det vet jag inget om. Enda infon jag hittar är att kursens registrering stängde förra veckan.

Nån kanske har erfarenheter inom ämnet och vill dela med sig, tänker jag.

Gå till antagning.se och kolla sen anmälan på din kurs, om den inte finns där är allt upp till examinatorn för kursen om han väljer att släppa in dig. Är kursen full så kommer du få ett nej är min gissning.
Citera
2019-05-05, 22:33
Bannlyst
Man kanske inte ska gå universitet om man inte kan registrera sig på en kurs, håll dig till det du är bra på istället Börje så som att puckla på frugan...
Citera
2019-05-05, 22:33
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Gå till antagning.se och kolla sen anmälan på din kurs, om den inte finns där är allt upp till examinatorn för kursen om han väljer att släppa in dig. Är kursen full så kommer du få ett nej är min gissning.

Kursen är inte full då vi haft många avhoppare på programmet.
Citera
2019-05-05, 23:02
Medlem
Du får invänta svar från studievägledare det är det bästa jag kan säga. Jag rekommenderar också att du mejlar kursadministratören om saken också. Vet inte vilket lärosäte du studerar vid men på Uppsala Universitet är det den kursadministratören som har hand om registreringar och omregistreringar på kurser.
Citera
2019-05-05, 23:08
Avslutad
Kan ju bli problem om kursen även går att läsa fristående, även om du läser den som programstudent.
Men vanligtvis brukar det inte vara några större problem med efterregistreringar som programstudent.
Citera
2019-05-05, 23:09
Medlem
Atrichias avatar
Hänt att jag blivit sen med att anmäla mig, kontaktade bara kursledaren. Det är inga som helst problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in