2019-05-04, 10:14
Medlem
Jag är drygt 40 år och gjorde nyligen en vanlig röntgen av bröstryggen.
Allt var ok, men det stod ”Antydan till högerkonvex skolios i mellersta delen av bröstryggen.”

Min läkare sa att endast en ”antydd skolios” är vanligt och sällan leder till problem.

Någon mer på forumet som fått liknande resultat på röntgen? Jag kanske inte borde oroa mig, men funderar på om det kan bli värre på sikt.
Citera
2019-05-04, 10:35
Avstängd
Det beror helt och hållet på hur du tar hand om dig själv.
Citera
2019-05-04, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det beror helt och hållet på hur du tar hand om dig själv.

Kan en så lindrig skolios ha att göra med hur man sover? Jag ligger i princip alltid på höger sida. Då sjunker ju ryggraden ner något, i en högerkonvex form. Känns inte helt orimligt att ryggraden till slut omformas något och att det syns på röntgen.
Citera
2019-05-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livort77
Jag är drygt 40 år och gjorde nyligen en vanlig röntgen av bröstryggen.
Allt var ok, men det stod ”Antydan till högerkonvex skolios i mellersta delen av bröstryggen.”

Min läkare sa att endast en ”antydd skolios” är vanligt och sällan leder till problem.

Någon mer på forumet som fått liknande resultat på röntgen? Jag kanske inte borde oroa mig, men funderar på om det kan bli värre på sikt.

Kopparobalans i kroppen och medföljande zinkbrist bidrar till skolios. Det är väldigt vanligt med en sådan obalans.

https://drlwilson.com/Articles/copper_toxicity_syndrome.htm
Citera
2019-05-04, 12:30
Bannlyst
Hade det varit allvarligt så hade dom erbjudit dig sjukgymnastik nu gjorde dom inte det så du kan vara rätt så lugn, men det skadar inte att stärka upp kroppen med lite styrkeövningar, tränar du något idag?

Vad var anledningen till att du gjorde en röntgen från första början?
Citera
2019-05-04, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Hade det varit allvarligt så hade dom erbjudit dig sjukgymnastik nu gjorde dom inte det så du kan vara rätt så lugn, men det skadar inte att stärka upp kroppen med lite styrkeövningar, tränar du något idag?

Vad var anledningen till att du gjorde en röntgen från första början?

Jag kör en del styrketräning samt promenader.

Anledningen var att jag har problem med värk i bröstryggen, men har börjat inse att det antagligen mest har med min dåliga hållning att göra.
Citera
2019-05-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livort77
Kan en så lindrig skolios ha att göra med hur man sover? Jag ligger i princip alltid på höger sida. Då sjunker ju ryggraden ner något, i en högerkonvex form. Känns inte helt orimligt att ryggraden till slut omformas något och att det syns på röntgen.

Kanske, särskilt om man har en för mjuk säng. Jag har också lindrig skolios åt den sida jag brukar sova på. Kanske finns ett samband?
Citera
2019-05-04, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hlk12
Kanske, särskilt om man har en för mjuk säng. Jag har också lindrig skolios åt den sida jag brukar sova på. Kanske finns ett samband?

Det sambandet kan förstås lika gärna utgöras av att ni tycker det är mer behagligt att sova på en viss sida p.g.a. en redan befintlig skolios som inte har något med sovställning att göra, men är man orolig för detta kan man ju helt enkelt vinnlägga sig om att sova varannan natt på den andra sidan än den man brukar sova på.

Generellt är ju lättare skolios vanligt förekommande och inte något man behandlar om patienten inte upplever några direkta besvär.
Citera
2019-05-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Det sambandet kan förstås lika gärna utgöras av att ni tycker det är mer behagligt att sova på en viss sida p.g.a. en redan befintlig skolios som inte har något med sovställning att göra, men är man orolig för detta kan man ju helt enkelt vinnlägga sig om att sova varannan natt på den andra sidan än den man brukar sova på.

Generellt är ju lättare skolios vanligt förekommande och inte något man behandlar om patienten inte upplever några direkta besvär.

Hur vanligt är det procentuellt, i runda tal? D v s att folk har lägsta graden "antydan till skolios", vid röntgen?
Citera
2019-05-04, 17:18
Medlem
Citat:
Hur vanligt är det procentuellt, i runda tal? D v s att folk har lägsta graden "antydan till skolios", vid röntgen?

Det råder väldigt delade meningar kring prevalensen av faktisk skolios men allmänt vedertaget är väl att iaf ca. 2-5 % av befolkningen i stort har tillräckligt kraftig deformitet av ryggraden för att uppnå kriterierna för diagnosen. Det finns dock forskning som tyder på att tillståndet är långt vanligare än så och att med tilltagande ålder t.o.m. majoriteten av människor drabbas av skolios. Det krävs en lateral deviation av ryggraden om minst 10° för att man skall ställa diagnosen och exakt vad din vårdgivare menar med "antydan" till skolios bör du nog försöka utröna eftersom det verkar vara något som oroar dig. Du kan ju be om att få veta hur stor din avvikelse är i antal grader. Vill du ha en hyfsat kvalificerad gissning så kanske 1 av 5 svenskar i medelåldern har skolios men oftast utan att uppleva några besvär av den.
Citera
2019-05-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasser1337
Det råder väldigt delade meningar kring prevalensen av faktisk skolios men allmänt vedertaget är väl att iaf ca. 2-5 % av befolkningen i stort har tillräckligt kraftig deformitet av ryggraden för att uppnå kriterierna för diagnosen. Det finns dock forskning som tyder på att tillståndet är långt vanligare än så och att med tilltagande ålder t.o.m. majoriteten av människor drabbas av skolios. Det krävs en lateral deviation av ryggraden om minst 10° för att man skall ställa diagnosen och exakt vad din vårdgivare menar med "antydan" till skolios bör du nog försöka utröna eftersom det verkar vara något som oroar dig. Du kan ju be om att få veta hur stor din avvikelse är i antal grader. Vill du ha en hyfsat kvalificerad gissning så kanske 1 av 5 svenskar i medelåldern har skolios men oftast utan att uppleva några besvär av den.

Om 10° krävs för diagnos kanske "antydan" rör sig om över 5° men under 10°?
Så här ser röntgenbilden ut, som de tolkade som "antydan till skolios":
http://forumbilder.se/I5C0G/rontgen
Citera
2019-05-05, 13:17
Medlem
Citat:
Om 10° krävs för diagnos kanske "antydan" rör sig om över 5° men under 10°?
Så här ser röntgenbilden ut, som de tolkade som "antydan till skolios":
http://forumbilder.se/I5C0G/rontgen

Jag har inte mätt din Cobb-vinkel, det skall din läkare göra, men rent visuellt ser den ut att ligga någonstans kring 10° så det kan nog vara så att du ligger precis på gränsen för diagnosen. Prata med sjukvården så får du goda råd och svar på dina frågor. Det här är iaf inget du skall gå och oroa dig för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in