2019-05-02, 21:29
Avstängd
OliverCromwells avatar
Under valrörelsen drev både M och KD frågan om att behålla våra kärnkraft.

L väckte ett initiativ för att behålla kärnkraften och förväntade sig stöd från M och KD. Men endast SD stödde initiativet i utskotten.

Enligt M och KD ska de ha röstat emot initiativet pga pågående samtal med C, MP och S.

https://www.di.se/nyheter/bjorklund-rasar-mot-moderaternas-karnkrafts-nej/

Citat:
Moderaterna motiverar beslutet att säga nej till Liberalernas utskottsinitiativ med att de vill driva vidare frågan inom ramen för energiuppgörelsen, där S, MP, C, KD och M ingår.

Jag har dock svårt att köpa det. Man bryter inte ett vallöfte med ursäkten att det pågår samtal. Om frågan inte är avgjord kan man väl inte rösta emot sin egen politik, eller?

Hur tolkar ni M och KD:s agerande i frågan?

Är kanske en uppgörelse redan klar?
Citera
2019-05-02, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

L väckte ett initiativ för att behålla kärnkraften och förväntade sig stöd från M och KD. Men endast SD stödde initiativet i utskotten.

Enligt M och KD ska de ha röstat emot initiativet pga pågående samtal med C, MP och S.

Jag har dock svårt att köpa det. Man bryter inte ett vallöfte med ursäkten att det pågår samtal. Om frågan inte är avgjord kan man väl inte rösta emot sin egen politik, eller?

Är det inte grunden till all politik?

Man offrar sig gärna i en fråga (som troligen ändå går den vägen man vill) för att kohandla till sig i en (för de) viktigare fråga?

Det lilla jag snappat upp om politik är väl att det mesta avgörs genom ge och ta-principen tills man landar i nåt acceptabelt.

Att det sen är ett vallöfte som bryts tror jag inte ens väljarna kommer ihåg om 6månader.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-05-02 kl. 21:38.
Citera
2019-05-02, 21:41
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Enkelt. Man vill ha kvar frågan för att splittra JÖKEN. Blir frågan löst så funkar det ju inte
Citera
2019-05-02, 21:42
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Är det inte grunden till all politik?

Man offrar sig gärna i en fråga (som troligen ändå går den vägen man vill) för att kohandla till sig i en (för de) viktigare fråga?

Det lilla jag snappat upp om politik är väl att det mesta avgörs genom ge och ta-principen tills man landar i nåt acceptabelt.

Att det sen är ett vallöfte som bryts tror jag inte ens väljarna kommer ihåg om 6månader.

Fast nu vet vi inte vad M och KD får?

Man måste kunna visa upp för sina väljare att de var tvungna att offra ett vallöfte för att istället få någonting annat tillbaka.

Att väljare har kort minne är en annan femma.
Citera
2019-05-02, 21:42
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Enkelt. Man vill ha kvar frågan för att splittra JÖKEN. Blir frågan löst så funkar det ju inte

Ja fast då vill de väl ändå inte motverka sin egen sak.
Citera
2019-05-02, 21:53
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Nu stödde KD linje 3 så det är helt självklart att de röstar emot kärnkraften.
Citera
2019-05-02, 21:58
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Nu stödde KD linje 3 så det är helt självklart att de röstar emot kärnkraften.

Är detta något som hände förut eller gäller det dagens utskottsbesked?
Citera
2019-05-02, 22:00
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ja fast då vill de väl ändå inte motverka sin egen sak.

Splittra JÖKEN är betydligt mer värdefullt än att få igenom sin politik i liten fråga som kärnkraften.
Citera
2019-05-02, 22:02
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Är detta något som hände förut eller gäller det dagens utskottsbesked?

Ja att KD har sedan länge varit utpräglade motståndare till kärnkraften.
Citera
2019-05-02, 22:13
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Splittra JÖKEN är betydligt mer värdefullt än att få igenom sin politik i liten fråga som kärnkraften.

Förvisso, men Kärnkraften är inte direkt någon skitfråga.

Dessutom verkar detta snarare splittra Alliansen ännu mer.
Citera
2019-05-02, 22:39
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Förvisso, men Kärnkraften är inte direkt någon skitfråga.

Dessutom verkar detta snarare splittra Alliansen ännu mer.

Personligen tycker jag inte kärnkraftsfrågan är en skitfråga men jag gissar att väljarna inte direkt rankar den högt.

Alliansen är död och genom att göra politik av den här frågan splittrar man inte bara FP från resten av JÖKEN utan man orsakar även splittring inom S. Att då bara låta frågan bli "löst" efter några veckor är totalt osannolikt. Jag brukar inte ge mycket för partistrategerna i M men här har de spelat väl.
Citera
2019-05-02, 22:43
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Personligen tycker jag inte kärnkraftsfrågan är en skitfråga men jag gissar att väljarna inte direkt rankar den högt.

Alliansen är död och genom att göra politik av den här frågan splittrar man inte bara FP från resten av JÖKEN utan man orsakar även splittring inom S. Att då bara låta frågan bli "löst" efter några veckor är totalt osannolikt. Jag brukar inte ge mycket för partistrategerna i M men här har de spelat väl.

Ja, Alliansen är redan sprucken. Men detta har dock skapat mer fientlighet mellan L å ena sidan och KD-M å andra sidan, istället för inom Femlingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in