Citat:
Ursprungligen postat av
Rappy
Jag kan betala av lånet på min lägenhet och undrar om det är dumt att göra det.
Jag vet att jag kan satsa pengarna på annat som ger större avkastning men jag tycker om att vara lånefri.
Min fråga är, finns det konsekvenser att äga en bostad utan lån? Om fastighetensskatten återinföra, kan jag då bli tvungen att betala skatt? Förmögenhetsskatten? Osv.
Jag tänker väldigt högt...
Har ca 450000 kr kvar på lånet och Lägenheten är inte mer värd än 2.5 Mille idag. Köpte något billigt för ett tag sedan.
Den största konsekvensen av att äga en bostad utan lån: du kan inte göra ränteavdrag på ditt bostadslån.
Om du bor i en lägenheten betalar du redan indirekt en fastighetsskatt till ägaren av fastigheten (hyresvärden eller brf:en). Om förmögenhetsskatten skulle återinföras spelar det ingen roll om du äger ditt boende direkt eller har pengarna i cash, det räknas likadant som en förmögenhet.
Så i dagsläget finns det ingen anledning att äga sitt boende om man inte värderar känslan att vara lånefri högre än mer pengar. Finns många andra saker jag hade investerat i än att amortera ner ett 18% bostadslån. Att vara lånefri är överskattat om det finns arbitrage att hämta. Allt handlar om kassaflöde.