2019-05-02, 20:37
Medlem
Jag kan betala av lånet på min lägenhet och undrar om det är dumt att göra det.
Jag vet att jag kan satsa pengarna på annat som ger större avkastning men jag tycker om att vara lånefri.
Min fråga är, finns det konsekvenser att äga en bostad utan lån? Om fastighetensskatten återinföra, kan jag då bli tvungen att betala skatt? Förmögenhetsskatten? Osv.
Jag tänker väldigt högt...
Har ca 450000 kr kvar på lånet och Lägenheten är inte mer värd än 2.5 Mille idag. Köpte något billigt för ett tag sedan.
Citera
2019-05-02, 20:42
Medlem
Att amortera på lånet är ekvivalent med att investera pengarna i något, fast med en GARANTERAD avkastning med just din låneränta, om du förstår vad jag menar.
Citera
2019-05-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Att amortera på lånet är ekvivalent med att investera pengarna i något, fast med en GARANTERAD avkastning med just din låneränta, om du förstår vad jag menar.

Såtillvida det inte blir knasanarki.
Citera
2019-05-02, 20:47
Medlem
Betala av lånet du, det är antagligen enklast för dig. Jag tror inte det är rätt länge för dig att börja maximera din avkastning. Dels verkar du för lite kunskap just nu men du verkar också vara för neurotiskt lagd. Betala av lånet och sen kan du börja spara pengar och fundera på vad du ska göra.
Citera
2019-05-02, 20:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Omöjligt att exakt veta hur lånemarknad & räntor utvecklar. Men KÄNNS betydligt bättre att vara skuldfri, om man har möjligheten.
Citera
2019-05-02, 20:48
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag vet att jag kan satsa pengarna på annat som ger större avkastning men jag tycker om att vara lånefri.
Min fråga är, finns det konsekvenser att äga en bostad utan lån? Om fastighetensskatten återinföra, kan jag då bli tvungen att betala skatt? Förmögenhetsskatten? Osv.
Har ca 450000 kr kvar på lånet och Lägenheten är inte mer värd än 2.5 Mille idag. Köpte något billigt för ett tag sedan.

Den största konsekvensen av att äga en bostad utan lån: du kan inte göra ränteavdrag på ditt bostadslån.

Om du bor i en lägenheten betalar du redan indirekt en fastighetsskatt till ägaren av fastigheten (hyresvärden eller brf:en). Om förmögenhetsskatten skulle återinföras spelar det ingen roll om du äger ditt boende direkt eller har pengarna i cash, det räknas likadant som en förmögenhet.

Så i dagsläget finns det ingen anledning att äga sitt boende om man inte värderar känslan att vara lånefri högre än mer pengar. Finns många andra saker jag hade investerat i än att amortera ner ett 18% bostadslån. Att vara lånefri är överskattat om det finns arbitrage att hämta. Allt handlar om kassaflöde.
Citera
2019-05-02, 20:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är bättre att dö med det lånet, så slipper du att betala tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Med ungefär en dryg procents ränta. Om du anser att det är en bra affär, så kör på. Alternativet är att ha skulden kvar när man dör.

Desto fler skulder man har den dagen man hamnar i kistan, desto mer har man har man fått som man slipper att betala.
Senast redigerad av constant 2019-05-02 kl. 20:55.
Citera
2019-05-02, 21:01
Medlem
Citat:
Fastighetsskatten om den införs var på villor.Magdalena kan nog hitta på obehagliga saker för hjälpa sina väljare dvs bidragsnarkomaner.
Citera
2019-05-02, 21:01
Medlem
Citat:
betala av lånet räntorna kommer snart att gå upp
Citera
2019-05-02, 21:02
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Jag vet inte men kostnaden att låna 450' borde väl bli kanske mer än ca 100'? Jag kan inte räkna men man får ju betala rätt mycket för att låna pengar, bara att det sprids ut under så många år så det inte ska märkas så mycket, men gillar man inte att betala banken onödigt med pengar ska man amortera av så mycket man kan, dock missar man ev investeringsvinster om man är skicklig på börsen men det brukar inte vi vanliga små människor vara så. Har du de pengarna liggande utan någon större avkastning är det ju bättre slänga in dem på avbetalning, har du bra avkastning på dem ska du ju fortsätta med det, 20% belåning är ju inte så mycket.
Citera
2019-05-02, 21:05
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Jag skulle med dagens ränteläge och den relativt låga summan (i sammanhanget) inte betala av lånet. Skulle nog placera pengarna på andra saker, alternativt låta dem bara ligga på ett räntekonto och istället amortera lite mera varje månad.

Men det är bara jag. Sover du bättre på natten utan lån så varför inte.
Citera
2019-05-02, 21:14
Avslutad
Citat:

Om jag har tolkat Stefan Ingves rätt så tror han på bolåneräntor som är de dubbla jämfört med dagsläget inom "överskådlig tid". Gissar lite vilt att det är om 5 år.

För mig blir det lite jobbigt hög kostnad iaf, så jag hoppas reducera skulden med 25% eller så, eller åtminstone bygga upp en ordentlig säkerhetsbuffer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in