Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2019-05-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BibelSkribent
Du går på Venlafaxin 300mg och Voxra 300mg?

Sockerpiller?

För det första så är det en helsjuk blandning. Att den inte påverkar dig är nog en riktigt fin lögn.

Den blandningen med den mängden skulle göra vilken människa som helst mycket aktiv samt med ett förhöjt medvetande. Bättre än California Fuel som är Venlafaxin samt Mirtazapine. Med Voxra och Venflafaxin så skapas precis den karaktär som jag sett.

Puss.

Vilken karaktär?

Läkemedel har olika effekt på alla.
Klart det påverkar mig säkert i någon grad men nej, jag skulle inte vilja påstå att jag blev ens något piggare från förut.

Beror nog säkert också mycket på vilken status av hälsa man utgår ifrån när man medicinerar.
Citera
2019-05-04, 20:22
Medlem
Götgatans avatar
Har läst igenom alla inlägg, och kommer inte kunna svara alla.

Gällande träning så är det inget alternativ just nu. Jag har en motionscykel att tillgå för att kunna förbränna kalorier och arbeta upp en grundfysik, men energin på slutet av dagen är knappt tillräcklig för att laga mat till mig och barnen.
Jag vet mycket väl att det är ett hinder som ska besegras, och när det väl är besegrat så är träningen lättare.

Min sömn har alltid varit dålig. Jag är i princip aldrig utvilad och kommer enbart enstaka gånger om året in i tillräckligt djup sömn för att kunna drömma. Inte ens sömntabletterna hjälper till med det.
Citera
2019-05-05, 06:13
Bannlyst
Något fysiskt är fel. Gå till en duktig homeopat och få hjälp. Den sjuka vården kommer enbart förgifta din kropp med en massa onödiga tabletter. Jag hade extrem ångest i 22 år, dygnet runt to the point där jag skakade. Vården hällde tabletter över mig, till slut hörde jag talas om naturläkare, provade och la 800:- Jag har inte haft ångest på 2 år.
Citera
2019-05-05, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Något fysiskt är fel. Gå till en duktig homeopat och få hjälp. Den sjuka vården kommer enbart förgifta din kropp med en massa onödiga tabletter. Jag hade extrem ångest i 22 år, dygnet runt to the point där jag skakade. Vården hällde tabletter över mig, till slut hörde jag talas om naturläkare, provade och la 800:- Jag har inte haft ångest på 2 år.

Vad tog du för naturläkemedel?
Citera
2019-05-06, 01:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mellinie
Vad tog du för naturläkemedel?
Jag tog ett medel vid namn Adrekomp som var för binjurarna. Led av binjureutmattning. Adrekomp är nu utbytt mot adrenal något och de tog bort en ingrediens men googla så hittar du det.. man får en massa symptom: Extrem trötthet, hjärndimma (kognitiva bekymmer som koncentrations och minnessvårigheter), extrem ångest, depression, blå kring ögonen, gråtattacker och så vidare. Det var helvetet på denna jord!

Vad jag fick hos homeopaten var också stärkande för binjurarna sen de andra tre flaskorna fick jag aldrig veta. Men jag vet att på 8 veckor gjorde han för mig det vården inte gjort på 38 år. Så man förstår varför han har signerade gåvor av kändisar på sitt kontor..Han är otrolig!
Citera
2019-05-07, 19:16
Medlem
Götgatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Jag tog ett medel vid namn Adrekomp som var för binjurarna. Led av binjureutmattning. Adrekomp är nu utbytt mot adrenal något och de tog bort en ingrediens men googla så hittar du det.. man får en massa symptom: Extrem trötthet, hjärndimma (kognitiva bekymmer som koncentrations och minnessvårigheter), extrem ångest, depression, blå kring ögonen, gråtattacker och så vidare. Det var helvetet på denna jord!

Vad jag fick hos homeopaten var också stärkande för binjurarna sen de andra tre flaskorna fick jag aldrig veta. Men jag vet att på 8 veckor gjorde han för mig det vården inte gjort på 38 år. Så man förstår varför han har signerade gåvor av kändisar på sitt kontor..Han är otrolig!

Tar gärna tips på homeopaten via Pm.
Citera
2019-05-08, 13:07
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götgatan
Jag är en man i yngre medelåldern, har två barn varannan vecka, fast arbete med bra betalt och anser att jag tillhör medelklassen.

Jag har under flera år nu tampats med ångestattacker och självmordstankar. Det hela grundas i en icke bearbetad sorg efter min mors bortgång, men har på senare tid blandats med en separation från mina barns mamma, flertalet misslyckade relationer och en djupare isolering från mitt sociala liv.
Jag har sökt hjälp vid ett flertal tillfällen via vårdcentralen och har bollats runt till oräkneliga enheter där jag provat allt från KBT till ren samtalsterapi. För tillfället går jag hos en KBT-behandlare som känns duktig och får mig att behandla mina sorger på ett bra sätt.
Min nuvarande medicinering består av Venlafaxin 225mg, Hydroxozine 25mg (vid behov) och Lergigan 25mg för sömnen. Inget av det här känner jag fungerar, förutom Lergiganen som får mig trött.
Jag har tidigare gått på Sertralin utan märkbart resultat.
Jag genomgick en generell diagnosutredning i januari, som enbart visade höga värden på depression.

Jag kommer tidigare från ett väldigt socialt liv med flertalet aktiviteter inom föreningslivet, men har för närvarande inga förtroendeuppdrag eller sysselsättningar. Jag har kunnat vara social vid sociala sammanhang men har på senare år tappat den förmågan och finner inte längre hur jag ska delta i konversationer ifall det är fler än två deltagare i samtalet.

Min sömn är bristfällig. Har ofta svårt att komma till ro på kvällarna och kommer sällan in i så djup sömn att jag faktiskt drömmer. Detta resulterar i att jag försover mig flera gånger per vecka och kommer sent till arbetet.

Min alkoholkonsumtion är låg till medelhög. Jag är lite av en periodare där jag kan vara nykter i flera månader till att jag kan dricka mig berusad varje helg eller ta något glas om dagen. Det finns inget medeltal att beräkna.

Min fysiska status är det enda jag faktiskt vet att jag kan, och bör, förändra. Utöver mitt fysiska arbete så motionerar jag ingenting. Men för närvarande är jag i för dåligt skick att faktiskt ta tag i det.

För att beskriva mina självmordstankar lite djupare så dyker dessa upp dagligen, flera gånger om dagen. Jag har levt med dom i ett antal år nu. Det är egentligen bara en visuell simulering om hur jag avslutar mitt liv på olika sätt, men jag har aldrig skridit till handling i det ärendet. Jag känner heller ingen risk att jag skulle göra det, trots att det ångestskov jag befinner mig i just nu har varit här i snart ett halvår, motsvarande en eller maximalt två veckor som det oftast brukar vara.

Min fråga är då följande, med den information jag delat med mig av här, är min psykiska ohälsa obotbar?

Vill ni att jag beskriver något mer utförligt så svarar jag gladeligen på era frågor så gott jag kan.
Disclaimer: Jag har ett synfel som gör det svårt att läsa, så om jag missat något i din berättelse så beror det troligen på det.

Här kommer lite svar från en "obotbar" i bemärkelsen att min sjukdom går att hålla i schack, men alltid kommer finnas i bakgrunden.

Har ni diskuterat en annan medicinering? Lamotrigin kan vara ett alternativ till SNRI/SSRI om man inte får önskad effekt av det. Hur länge har du haft Venlafaxin?

KBT - vad skönt att du känner att terapin gör nytta. KBT har hjälpt mig mycket genom åren och gett mig verktyg att hantera min sjukdom. Det senaste halvåret har jag gått till en DBT-inriktad terapeut och fått ordentlig hjälp att kommma framåt, trots en helvetisk situation just nu. Om du kör fast med KBT:n så kan jag rekommendera DBT.

Sömnen. Där har du en stor del av problemet. Får du inte tillräckligt med bra sömn är det väldigt svårt att bli bättre. Har du svårt att somna, eller vaknar du upprepade gånger under natten? Har du fått prova tyngdtäcke, tex kedjetäcke? Jag har problem med att jag vaknar många gånger per natt och upplever en väldig skillnad till det bättre med tyngd på mig. Kolla med din VC om du kan få det utskrivet av arbetsterapeut för att prova. De går också att köpa privat, men de är ganska dyra. Långtidsverkande sömtabletter kan visserligen göra att du sover, men du får i allmänhet ingen kvalitet på sömnen. Det gör en tröttare.

Jag har varit sjuk i över 35 år, i huvudsak i långa och mycket djupa depressioner. En sak som jag lärt mig genom åren är att sjukvården gärna bedömer efter den dualistiska x-skalan frisk-sjuk. Jag brukar lägga till y-skalan må bra-må dåligt. Man kan vara väldigt sjuk och ändå må bra och man kan vara frisk och ändå må skit. Med det menar jag att det på olika sätt ofta går att hitta verktyg för att fungera och må hyggligt i sin vardag, trots att man inte är helt frisk.

Jag förutsätter att du är fysiologiskt utredd avseende brister på vitaminer, mineraler och hormoner. Det finns många bristsjukdomar som kan ställa till det i knoppen. Även hormonella knasigheter som diabetes typ 2, sköldkörtelvajsing, testosteronbrist osv kan ge de symptom du beskriver. Något som många läkare missar är att det finns stöd för att behandla med B12 vid depression, om man ligger i den nedre delen av normalvärdena. D-vitamin är också klurigt, då (iaf sist jag kollade) referensvärdena skiljer sig mellan olika labb och länder.

En annan sak jag tycker du kan kolla är om din VC erbjuder Mediyoga. Där jobbar man med fokus på avslappning, stressminskning och andning och det är generellt bra för alla. Också lätt att utföra hemma.
Citera
2019-05-08, 21:22
Medlem
neuron-drones avatar
Det är bra att du har terapi som du upplever hjälper. De kan vara snåla med terapi så försök hålla dig kvar tills du känner förbättring.

Håller också med om att sömn är superviktig. Får jag fråga om dåliga sömnen startade med venlafaxinet? Så var det nämligen med mig. Jag sov så ytligt att det kändes som jag var vaken hela tiden. Jag bytte medicin (har verkligen testat massor), och det dröjde ändå några år till sömnen var tillbaka som djupsömn.

För mig framkallar mediciner som Atarax och Lergigan ångest. För stunden kunde jag droga ner mig med dem, men ångesten blev värre med tiden av dem. Tror att det beror på att de egentligen inte stoppade saker i skallen från att snurra, utan de bara knockade ut mig eller fick kroppen att bli så trött att jag faktiskt hanterade ångesten sämre. Ångesten fick övertaget när jag var sänkt. Jag kunde inte försvara mig.

Testar nu att sova på zopiklon, det är nog den minst demoniserade riktiga sömnmedicinen. Haft den innan, då funkade den skitbra och dessutom fick jag ro i huvudet innan jag somnade med.

För mig ökade den inte ångesten dagtid. Den var för mig neutral på så vis. Men vissa kan uppleva sig både lugnare/utsövda av den, och vissa kan få ökad dagångest. Man reagerar olika.

Jag säger inte att Atarax och Lergigan framkallar mer ångest hos dig, men just Atarax finner ganska många verkningslöst.

Om du inte finner lindring i venlafaxin så är det nog dags att testa något annat. Antidepp hjälper inte alltid mot ångest. I mitt fall gör den inte det, men däremot stoppar den vissa tankar som leder till ångest. Men det räcker inte för mig, så jag fick lugnande också. Det var på den tiden man faktiskt nyutskrev sådan medicin. För mig är både min antidepressiva och lugnande medicin livsviktiga, och för att jag tilläts leta mig fram till det som passade mig bäst, kan jag hålla låga doser.

Idag känns det mer som man testar de vanligaste medicinerna och sedan påstår att inget annat finns.

Jag tycker du ska vara ärlig med hur du tycker dina mediciner funkar. Läkaren måste få veta sådant. Ibland tycker läkare att det borde hjälpa, men då får man säga åt dem att nej tyvärr, jag önskar att de funkade, jag gör inte med flit så att de inte funkar, min kroppskemi verkar bara fel för just de medicinerna.

Ibland kan man inte skaffa en vettigare livsstil innan medicinerna verkar. Så var det för mig. Och jag var inte hopplös, jag gick med daglig ångest och skov av panikattacker, plus djup depression, till att uppleva ångest då och då bara, och har enbart mild depression nu, och under perioder helt depressionsfri. När jag fick rätt medicin för mig, kunde jag börja nysta i saker och göra dem bättre.
Senast redigerad av neuron-drone 2019-05-08 kl. 21:26.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in