2019-05-02, 02:40
Medlem
Hej,

För att inte framstå som en idiot, vilket jag nog gör oavsett vill jag ändå att ni är ödmjuka.

Jag har precis köpt en elmoped från Ebay och är nyfiken på vad jag kan förvänta mig för påföljder om jag blir stoppad när jag framför detta denna. Jag tänkte inte ens på att denna behövde registreras i samband med att jag köpte den, den tanken slog mig när jag packade upp den.

Självklart saknar jag registreringsskylt. Fordonet bör vara klassat som en klass 1 moped med tanke på hastigheten, sen om det är ett godkänt fordon eller inte har jag ingen som helst aning om.

Jag har B-körkort.

Motoreffekt : 1500W
Maxhastighet: Ca 45km/h
Blinkers: Ja (om det har någon som helst betydelse)
Bromsljus: Ja (om det har någon som helst betydelse)
Tuta: Ja (om det har någon som helst betydelse)

Jag har kört den till jobbet ett par gånger samt till träningen, då utan hjälm. Dumt, jag vet. Det som allra dummast är att jag inte har någon försäkring eller dylikt - så om jag råkar köra på någon och orsakar/blir delaktig i en trafikolycka kan det kosta mig mycket misstänker jag. Något bör dock hemförsäkringen täcka.

TLDR
Vad kan jag förvänta mig för påföljder om jag kör en elscooter utan registreringskylt som inte är registrerad samt med en topphastighetpå 45km/h (1500W motor) utan hjälm?

Förlora körkortet? Kraftiga böter?
Senast redigerad av BigMan55 2019-05-02 kl. 02:42.
Citera
2019-05-02, 03:52
Medlem
pirata-codexas avatar
Flyger inte ett svenskt körkort lika fort som du blir stoppad?

Lite som att prata med en svensk läkare och förvänta sig hjälp typ, allt fukkas??
Citera
2019-05-02, 04:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMan55
Hej,

För att inte framstå som en idiot, vilket jag nog gör oavsett vill jag ändå att ni är ödmjuka.

Jag har precis köpt en elmoped från Ebay och är nyfiken på vad jag kan förvänta mig för påföljder om jag blir stoppad när jag framför detta denna. Jag tänkte inte ens på att denna behövde registreras i samband med att jag köpte den, den tanken slog mig när jag packade upp den.

Självklart saknar jag registreringsskylt. Fordonet bör vara klassat som en klass 1 moped med tanke på hastigheten, sen om det är ett godkänt fordon eller inte har jag ingen som helst aning om.

Jag har B-körkort.

Motoreffekt : 1500W
Maxhastighet: Ca 45km/h
Blinkers: Ja (om det har någon som helst betydelse)
Bromsljus: Ja (om det har någon som helst betydelse)
Tuta: Ja (om det har någon som helst betydelse)

Jag har kört den till jobbet ett par gånger samt till träningen, då utan hjälm. Dumt, jag vet. Det som allra dummast är att jag inte har någon försäkring eller dylikt - så om jag råkar köra på någon och orsakar/blir delaktig i en trafikolycka kan det kosta mig mycket misstänker jag. Något bör dock hemförsäkringen täcka.

TLDR
Vad kan jag förvänta mig för påföljder om jag kör en elscooter utan registreringskylt som inte är registrerad samt med en topphastighetpå 45km/h (1500W motor) utan hjälm?

Förlora körkortet? Kraftiga böter?

Du har förmodligen AM-behörighet "på" ditt B-kort, så du åker ju inte dit för olovlig körning.
Men att framföra ett icke-registrerat, icke besiktigat, icke försäkrat fordon på allmän väg renderar i böter. Förutsatt att det inte sker någon olycka alltså. Hemförsäkringen täcker inte trafikolyckor.

Oregistrerat fordon

Om ett fordon inte är registrerat får det bara köras på inhägnat
järnvägs-, fabriks- eller tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område.

Det är svårt att ge tydliga besked om vad som räknas som inhägnat område. Rättsfall visar att det som är avgörande är att allmänheten eller ovidkommande trafik inte kan komma in på området. Villatomter, campingplatser och flygflottiljer har underkänts. Motortävlingsområden i glesbygd, som under organiserade former inhägnats med plastband och övervakats av funktionärer, har godkänts.
Svårt och riskabelt med oregistrerade fordon

Om du kör ett oregistrerat fordon och orsakar en olycka kan det bli dyrt. Det går att teckna en trafikförsäkring för ett oregistrerat fordon, men det är ändå inte säkert att du kan använda den eftersom du inte får köra fordonet i trafiken. Skadar du en person kan det röra sig om stora belopp som inte täcks av någon försäkring.

För att kunna registrera, och därmed lagligt framföra fordonet, krävs att det uppfyller kraven för aktuellt fordonsslag, vilket i normalfallet bevisas genom att fordonstillverkaren utfärdat ett CoC-dokument (Certificate of Conformity) för fordonet. CoC-intyget garanterar att fordonet helt överensstämmer med EG-direktivet för aktuell fordonstyp.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-I/

Här är lite bötesmallar från "Trafikjuristen":
http://www.trafikjuristen.se/boter/polisboter/administsrativa/administrativa1.htm
Citera
2019-05-02, 07:34
Avstängd
Hemförsäkringen täcker absolut ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in